2018. 01. 19.

Hétvégi gyors – 2018. január 13-19.

Tarol a Stadler Lengyelországban. Megtelt az InnoTrans. Megérkeztek az első új hálókocsik a Caledonian Sleeper számára. Forgalomba állnak a BART új szerelvényei. Hírösszefoglalónk.



Szerződések egyre-másra


Bussnang | Svájc – Az elmúlt hét szinte folyamatosan a Stadlerről szólt, ugyanis egyik szerződést írták alá a másik után. Hétfőn 52 FLIRT a BLS-nek, szerdán pedig 71 FLIRT a Koleje Mazowieckie és 35+15 Solaris-szal közös Tramino az MPK Krakównak. Ilyen mennyiségű rendelés kiállítási időszakban is szép teljesítmény lenne, a tél közepén pedig egyenesen bámulatos. Az elkövetkező öt évben biztosan lesz munka mind a svájci, mind a lengyel üzemekben, hogy legyártsák a most megrendelt mennyiséget. Ezeken felül csütörtökön jelentették be, hogy a skandináv piacon meghatározó járműfenntartó és -felújító kompetenciákkal rendelkező Swedtrac Railservices AB a Knorr-Bremse AG tulajdonából a Stadler Services AG tulajdonába kerül, így újabb piacokon bizonyíthatják rátermettségüket.


Megtelt az InnoTrans


Berlin | Németország – A kétévenként megrendezésre kerülő vasúti seregszemlét szervező Messe Berlin GmbH közleménye szerint nyolc hónappal a kiállítás előtt már 5.000 m2-nyi terület csak a várólistára fér el. Idén a 2872 regisztrált kiállító között 224 újat köszönthetnek a szervezők. Az új 10.000 m2-es hub27 nevű csarnok építése miatt a szabadtéri terület mérete csökken, viszont a „rendezőpályaudvar” vágányhossza nem változik.


Új hálókocsik a Caledonian Sleeper számára


Glasgow | Egyesült Királyság – Megérkezett az első öt hálókocsi a spanyol CAF gyárából (a csehországi Velim közelében lévő tesztpálya érintéaével) Glasgowba. A Caledonian Sleeper márkanéven közlekedő London és Glasgow, Edinburgh, Inverness, Aberdeen, illetve Fort William közötti éjszakai vonatok üzemeltetését 2014-ben nyerte el a Serco, akik az üzemeltetési szerződés részeként vállalták a korosodó járműpark megújítását. Bár volt egyfajta bukéja a Mark II-es háló-, alvószékes és szalonkocsiknak, a vonatokat messze nem csak turisták használják, hanem akár a Skót Parlament London és Edinburgh között ingázó munkatársai és más üzleti utasok is, így időszerű volt a ráncfelvarrás. A Railcolor híre szerint a most leszállított első öt kocsi további teszteken vesz majd részt az Egyesült Királyságban, és hátra van még a kocsik belső berendezése is. Az új, Mark V-ös kocsikkal a tervek szerint idén ősszel indul meg a szolgáltatás, a London-Glasgow és London-Edinburgh vonalakon. A beszerzés érdekessége, hogy 35 éve nem szereztek be új hálókocsikat a brit hálózatra - bár lassan már szinte egész Európára elmondhatjuk, hogy ritkaságszámba megy az új gyártású hálókocsik érkezése.


Üzembe helyezik a BART legújabb vonatait


San Francisco / Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Az IRJ beszámolója szerint sikeres hatósági vizsgákat és próbameneteket követően a napokban az utasforgalomban is bevetik a Bay Area Rapid Transit (BART) nehézmetró-hálózat új szerelvényeit. Amint arról 2013 őszén beszámoltunk, a BART komoly szerződést írt alá: a Bombardier összesen 775 metrókocsit szállít a kaliforniai hálózatra, mellyel teljes mértékben megújul a flotta és leváltják a már-már múzeumi járműveket. A BART flottája kifejezetten korosnak számít az USA metrói között, a legfiatalabb kocsik is már közelítik a 30 éves életkort. Az őj kocsik üzembe helyezése nem ment zökkenőmentesen - az első járművek már 2016 áprilisa óta különféle teszteken vesznek részt a hálózaton, ám az utaforgalomhoz szükséges hatósági engedélyeket csak mostanra sikerült megszerezni.

Összeállította: Adorján Péter, Magyarics Zoltán