Nincs felelőse a rastatti alagútomlásnak. Visszatér Dániába a villamos. FLIRT-motorvonatokat vesz a SOB a Gotthardbahnra. Hírösszefoglalónk.
Alagútomlás felelősök nélkül
Rastatt | Németország – A baden-badeni államügyész közlése szerint a nyárvégi rastatti alagútomlás ügyében beérkezett számtalan feljelentés alapján indított vizsgálatok szerint nem bizonyítható a személyek vagy jelentős érték veszélyeztetése, tehát az eseményeket hivatalosan balesetként kell kezelni. A balesetnek – egyelőre? – nincs jogi felelőse, viszont az építkezést mintegy két évvel hosszabbította meg az esemény és így csak 2024-re lesz kész az új vonalszakasz.
Bordeaux bevásárolt az Alstomnál
Bordeaux | Franciaország – Újabb 10 Alstom Citadis 402-t rendelt Bordeaux a 2003-ban megnyitott és azóta folyamatosan növekvő hálózatára. A jelenlegi flotta 12 darab 32 méteres Citadis 302-t és 88 darab 44 méteres Citadis 402-t tartalmaz, így a 2016-ban megrendelt 15 és a most rendelt 10 kocsival összesen 125 darabosra nő a flotta. A hosszabb típus a belvárosban az APS rendszert használva közlekedik, így csak a C vonalra kellett felsővezetéket kiépíteni. Az idén és jövőre megérkező rendelések a 2019-ben megnyitni tervezett D vonal (Quinconces – Cantinolle) és a sűrítések igényét fedezik majd.
Visszatér a villamos Dániába
Koppenhága | Dánia – A karácsonykor Aarhusban megnyitott villamosvonal után 2020-ban Ostende üzeme nyílik majd meg, de akkor hogyan jön ide Koppenhága? A héten hirdették ki a Hovedstadens Letbane névre hallgató vonal kivitelezési és üzemeltetési tenderek eredményét, így 2024-ben már utazhatunk is a 11 települést összekötő 28 kilométeres vonalon. Az infrastruktúrát és a járműveket a Siemens és az Aarsleff Rail konzorciuma, a 15 éves üzemeltetést a metróval referenciát szerző Metro Service szerezte meg. Az MJ Erikkson, Per Aarsleff és CG Jensen cégek a vonal építészeti kivitelezést végzik majd, az utóbbi a karbantartó és üzemirányító telepért is felel. A 6,2 milliárd dán koronás költségvetésbe 30 százalék tartalékot építettek be, így a Lyngby és Ishøj közötti vonal szinte biztosan határidőre elkészül. A vonalon a 35 méteres, 200-230 fős kapacitású járművek megengedett sebessége 70 km/h, a keringési sebessége 30 km/h lesz, amitől napi 4000 autóhasználó módváltását remélik. A vonal 29 állomásából 6 átszállópont lesz az S-Togra, így elérhető cél lesz az évi 13-14 millió utazás.
Solarisból sosem lehet elég
Lipcse | Németország – A Leipziger Verkehrsbetriebe az International Railway Journalnak megerősítette, hogy újabb kilenc Tramino XL-t hívott le a 2015-ben kötött szerződésből, így 2019-ben is érkeznek majd új járművek a legszélesebb nyomtávval rendelkező európai villamosüzemhez.
Júliusban új metróvonal nyílik
Amszterdam | Hollandia – Az 1968-ban elhatározott, 1975-ben elvetett, majd a a '90-es évek közepén újra felmelegített Noord/Zuidlijn 2003 óta épül. A jövőben M52 jelzést kapó metróvonal a tervezett 2011 helyett 2018. július 22-én nyílik majd meg és új, megbízható kapcsolatot jelent majd Noord kerületben élők számára. A 10 kilométer hosszú alagutakat fúrópajzzsal készítették és bár a tesztek már egy éve folynak, az építési munkálatok január 11-én fejeződtek be hivatalosan. Az összköltség 3,1 milliárd euró lett, ami duplája a budapesti M4 vonalnak, bár Amszterdam jelentősen nehezebb talajra épült.
A január 20-i utolsó nyílt nap reklámfilmje
Újabb elnevezett villamosok
Potsdam | Németország – A ViP különösebb ünnepség nélkül elnevezett néhány felújított KT4D-t, amik egy kivételével a korábban a flottából vásárló városok neveit kapták. A széria-Combinok a típussal rendelkező vagy történelmileg fontosabb városok, a prototípus és a Variobahnok pedig a partnervárosok neveit kapták. Ezt a hagyományt törte meg az októberben a felújításról elsőként visszatért KT4D, mely a Prága nevet kapta.
A frissen elnevezett járművek pályaszámai és a névadó városok:
- 148: Hennigsdorf
- 149: Szeged
- 156: Ploiesti
- 157: Temirtau
- 161: Cluj-Napoca
Hőmérséklettel csökkentett villanyszámla
Zürich | Svájc – Január 9. és február 4. között a zürichi S-Bahn néhány szerelvényén 22-ről 20 °C-ra csökkentette az SBB a hőmérsékletet, hiszen az Energie Schweiz ajánlása szerint ez felel meg a lakóépületek nappalijának. A teszttől azt várják, hogy kimutatható mennyiségű villamos energiát spórol majd meg a néhány kijelölt jármű. Az utasok online felületen szavazhatnak és amennyiben megfelelőnek értékelik, bevezetik majd a teljes S-Bahn-hálózaton. A spórolási potenciál a számítások szerint 3,7 GWh körüli, ami összemérhető a 2200 lakosú Bussnang éves fogyasztásával.
Motorvonatot a Gotthardra!
St. Gallen | Svájc – A svájci Südostbahn összesen 11 FLIRT-motorvonatot rendelt a Stadler Railtől. A járművek elsősorban a Bázel, Zürich és Locarno, illetve Lugano közötti távolsági forgalomban közlekednek majd. Mint ismeretes, a bázisalagút átadásával jelentősen lecsökkent a távolsági forgalom a régi Gotthard-vasúton, ennek pótlására írt ki pályázatot a szövetségi kormányzat, a koncessziót pedig a SOB nyerte el. Az SBB és a SOB kooperációjában megvalósuló projekt keretében a kantonvasút veszi át az üzemeltetését a Gotthard Panoramic nevet kapott járatoknak 2020-tól. Az ide kerülő motorvonatok hasonlóak lesznek a már megrendelt, a St. Gallen és Luzern között közlekedő Voralpen-Expressre vásárolt FLIRT-motorvonatokhoz, hiszen azok is elsősorban a távolsági forgalom igényei szerinti belső térrel épülnek majd.
Az SBB és a SOB nem csak itt, hanem a Bern–Olten–Zürich–Pfäffikon–Sargans–Chur viszonylaton is együttműködést tervez 2021-től, ennek részleteit az év közepéig dolgozzák majd ki.
Az SBB és a SOB nem csak itt, hanem a Bern–Olten–Zürich–Pfäffikon–Sargans–Chur viszonylaton is együttműködést tervez 2021-től, ennek részleteit az év közepéig dolgozzák majd ki.
Az utolsó út
Mukran | Németország – Végleg leállította a DB AG az ICE TD-flottáját. A nem éppen megbízhatóan üzemelő négyrészes dízelmotorvonatokat már a múlt év folyamán kivonták a forgalomból, most pedig a még meglévő szerelvényeket összevonják és a mukrani rendezőben tárolják. A járművek sorsa bizonytalan, egyelőre megpróbál vevőt találni a járművekre a DB. Korábban, majd tíz évvel ezelőtt az ÖBB még gondolkodott az ügyön, azóta azonban az ő álláspontjuk is jó eséllyel megváltozott. A trendeket elnézve várhatóan, ha lesz egyáltalán, kelet-európai gazdája lesz a járműveknek.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter