2018. 01. 02.

Tömegközlekedési újév Bécsben

Az új év számos változást hozott az emberek életében és ez így van Bécsben is. Az egyik kedvelt  turisztikai célpontként is említhető császárvárosban számos olyan változás történt a tömegközlekedésben, ami a kilátogató magyarokat is érinti – ezeket foglaljuk most össze.





A Wiener Linien a változásokról szóló közleményét azzal kezdi, hogy mintegy 580 ezer utas számára semmi sem változik – ők azok, akik éves bérletet váltottak már korábban, ennek ára számukra marad annyi, amennyi, változatlan feltételekkel vehetik igénybe a tömegközlekedési szolgáltatásokat. Hozzáteszi a Wiener Linien azt is, hogy az elmúlt években jelentősen bővítették a szolgáltatási palettájukat úgy, hogy érdemi áremelés nem történt, azaz az utazóközönség a pénzéért sokkal többet kap, mint mondjuk 15 évvel ezelőtt.
Az új év első napjától, 2018. január 1-jétől átrendezték a jegykínálatot is. Megszűnt több olyan jegytípus, amelynek forgalma elenyésző volt, ezek közé tartozik a mobiltelefonos 90 perces jegy, a négy utazásra jogosító vonaljegy vagy éppen a bevásárlójegy, a Wiener Einkaufskarte, ami hétfőtől szombatig 8 és 20 óra között érvényes napijegy volt. Utóbbi esetében vitatható a népszerűség csökkenése, az egy napos városlátogatásra érkező utasok között ugyanis népszerű volt ez a jegytípus, de mivel az értékesítési csatornákat jelentősen korlátozták (pl. ÖBB-s jegyautomatában egy ideje már nem érhető el ez a jegyfajta), inkább mesterséges kereslet-csökkentésről van szó. Új viszont a kínálatban a különféle árkategóriában sorolt egy és két utazásra jogosító vonaljegy. Több jegytípus ára emelkedik: a vonaljegy 20 centtel lesz drágább (2,40 euró 2,20 helyett), a hetijegy 90 centtel (17,10 euró 16,20 helyett). A napijegy, ami egy ideje már valóban 24 órás jegy 7,60-ról 8,00 euróra drágul; a normál havibérlet 48,20 helyett 51,00 euróba kerül majd.

A tömegközlekedésben számos jegytípus ára emelkedik, van olyan, ami meg is szűnik, hiába volt olcsó és népszerű az utasok körében

Az értékesítési csatornák is változnak: január 1-jétől megszűnt az autóbuszok vezetőinél a jegyértékesítés: a korábban 2,30 euróért árult vonaljegyek értékesítése lassította a forgalmat, ráadásul a jegykiadó automaták hálózatában és az egyéb, jellemzően okoseszközök segítségével értékesített jegytípusok ezt a megoldást kiszorították a piacról, az utóbbi évek során, minimális volt az itt keletkező forgalom. A Wiener Linien felhívja a figyelmet, hogy Bécs-szerte mintegy 900 dohányboltban, valamennyi metróállomáson és okostelefonos alkalmazásban is megváltható az utazási jogosultság különféle formában.

A villamosvezetők nem árultak jegyeket, de a buszvezetők igen, tőlük szilveszterkor lehetett utoljára jegyet váltani
(fotók: Halász Péter)

Ha mégsem veszünk jegyet és más módon sem tudjuk az utazási jogosultságunkat igazolni az ellenőrök felé, akkor komoly összeggel csökkenthet a pénztárcánk tartalma: 2 euróval emelték a pótdíjakat is: az első fokozat, a lényegében helyszíni pótdíj 103-ról 105 euróra drágult. Ha két hétig nem fizetjük be, akkor 115 euróra nőhet a tartozásunk, további három nap (!) után pedig már 134 eurót kell fizetni az utasnak, aki jogosulatlanul vette igénybe a tömegközlekedési szolgáltatást. A német nyelvterületen így Bécsben az egyik legmagasabb a pótdíj, hiszen az általánosan bevett összeg amúgy Németország-szerte 60 euró... Megéri? Ugye, hogy nem!
Ritkán kell igénybe venni szerencsére, de nem árt tudni, hogy január 2-ától egységes, központi találttárgy-kezelés működik Bécsben, ami a tömegközlekedést is érinti. A 1050 Wien, Siebenbrunnenfeldgasse 3 címen működő irodában várják az elhagyott holmik a gazdájukat, a megtalált tárgyak pedig a www.fundamt.gv.at/public címen is elérhetők.
Írásunk megjelenése után több olvasói levelet is kaptunk, hogy miért nem említettük azt, hogy drágul a bécsi éves bérlet, szakítanak a híres „1 euró, 1 nap tömegközlekedés” alapelvvel. Nos, a dolog közel sem ilyen egyszerű: egyrészt úgy gondoltuk, hogy írásunk célközönségének jelentős része nem ügyfele a bécsi tömegközlekedésnek éves bérlet keretében, másrészt pedig a hír ebben a formában nem egészen igaz. Az éves bérlet ára ugyanis továbbra is 365 euró marad, ha annak árát egyben tesszük le a vásárláskor. Ennél drágább, összességében 396 euró lesz akkor, ha havi részletekben vonják le a számlánkról az árát – ez mindössze 21 eurós áremelkedés, mert korábban is 10 euróval drágább, 375 eurós volt a havonta fizetett évesbérlet. Összességében tehát az éves bérlet nem drágul, nyilván a Wiener Linien célja az, hogy az árbevétel minél előbb realizálódjon, így az előre teljes egészében kifizetett bérletet adja olcsóbban. Úgy is nézhetjük, hogy ez a megoldás a budapesti „kedvezményes éves bérlet”, míg a másik a hagyományos éves bérlet megfelelője. Azt is hozzá kell tenni, hogy a nyugdíjasok által fizetendő utazási költségek is emelkednek, de ezzel részletesen azért nem foglalkoztunk, mert a kedvezmény igénybevételéhez osztrák nyugdíjasnak kell lennie az utasnak.

Halász Péter