2018. 01. 15.

Metrobus Düsseldorfban is

A düsseldorfi tömegközlekedés a felületes szemlélő számára alapvetően a Stadtbahn- és villamosjáratokon alapszik. Ez valóban így van, a buszok a ráhordó és kiegészítő szerep mellett leginkább a regionális forgalomban játszanak szerepet – most viszont egy újabb szolgáltatással bővül a buszkínálat: az év közepén jönnek a Metrobus-ok!


A Metrobus-járatokat üzemeltető társaságok sorához csatlakozik 2018 közepétől a düsseldorfi Rheinbahn is. Magasabb színvonalú, garantált minőségű szolgáltatás kiemelkedik a többi városi buszjárat sorából: általában már számjelzésével is, de a vonalon közlekedő kocsikkal is, a menetrenddel is sokkal többet kínál, mint egy átlagos járat. Düsseldorfban egyből három viszonylatot is indítanak: az M1-es, M2-es és M3-as jelzésű járatok az új közlekedési stratégia részei, amelyeknek megvalósításába már most belefogott a Rheinbahn és 2020-ig tervezi a legtöbb elemét megvalósítani.

A Rheinbahn és alvállalkozói sokszor meglehetősen matuzsálemi korú kocsikat is üzemeltetnek, ez is jól mutatja a buszközlekedés másodlagos mivoltát

A Metrobus-járatokkal a cél az, hogy minél gyorsabbá tegye a Stadtbahn- és villamosvonalak által ki nem szolgált területek közlekedését. Ennek érdekében többek között 23 ponton avatkoztak be a forgalomtechnikába, aminek célja az volt, hogy a tömegközlekedés gyorsabb és hatékonyabb lehessen. Ilyen például az önálló buszsáv a Vennhauser Allén vagy éppen az Unterrath S-Bahn-megálló térségében a buszokat preferáló lámpaprogram bevezetése. A Metrobus-projekt keretében 82 megállóhely újul meg vagy épül meg egyáltalán.
A hálózat három új vonalból áll majd:
  • az M1-es a Freiligrathplatztól Gerresheim érintésével Benrath felé közlekedik majd;
  • az M2-es a Nikolaus-Knopp-Platztól a Heinrichstraßén át a Staufenplatzig közlekedik;
  • az M3-as pedig az Am Seestern megállótól az egyetemi campuson át Reisholz S-Bahn-megállóhoz jár majd.
A leendő három Metrobus-vonal a villamoshálózattal közös térképen
(grafika: Rheinbahn)

A viszonylatokon 20 perces követést biztosít majd a Rheinbahn, az üzemidő hétfőtől péntekig 6 és 21; szombaton pedig 8 és 21 óra közötti időszakra terjed ki. A hálózat lényegében egy nagy körgyűrű lesz majd, amely város peremkerületeit is feltárja majd.

Csuklós Solaris a Vennhauser Alle végállomáson. A buszjáratok a régióban erősek és a Stadtbahn- és villamosvonalak rá- és elhordójáratai leginkább

Érdekes lépés a Rheinbahn részéről a Metrobus-projekt, ami ráadásul nevén kívül másban nem hasonlítanak a berlini, hamburgi vagy éppen müncheni Metrobusokra. Ezeknél ugyanis megszokhattuk, hogy a márkavédjegy mögött hosszú, napi húsz vagy akár 24 órás üzemidő van; a napközbeni időszakban 10; a csúcsidőszakban 5-10 perces követéssel. A járatok a város legforgalmasabb járatai az esetek nagy részében, pont szerepük miatt érdemes a nappali és az éjszakai hálózatba integrálni őket. Erre azonban Düsseldorfban nem kerül sor.

Halász Péter