2017. 12. 19.

Prága: a hidak veszélyesek

Prágában december elején a Moldvába zuhant egy gyalogoshíd. Akkor sürgősen felülvizsgálta a város a folyón átívelő átkelők állapotát – az eredmény pedig siralmas lett. Olyannyira, hogy újabb átkelőn tiltották meg a gyalogosközlekedést, cserében viszont hajókkal pótolják a hidakat.




A villamosforgalom is korlátozásra kerülhet egyes hidak állapota miatt Prágában. Az tényre azután derült fény, hogy december 2-án a Moldvába zuhant a Troja városrészt és a Císařský ostrov-ot összekötő gyaloghíd. A prágai hidak fenntartásáért felelős csoport vezetője, Václav Hvízdal elmondta, hogy az eset annak ellenére következett be, hogy a híd, az évenként két alkalommal esedékes teljeskörű ellenőrzésen kívül folyamatos, 24 órás ellenőrzés alatt áll. Arra azonban semmi nem utalt, hogy hamarosan egy olyan esemény fog bekövetkezni, amelyben ketten könnyebben, ketten pedig súlyosan (legutóbbi információink szerint egyikük még kómában van) megsérülnek.

A hidak állapota több esetben is kritikus – derül ki a város vizsgálataiból. A képen a Palackého most és a rajta átbillegő szóló T3-as

A városi tanács természetesen azonnali vizsgálatot rendelt el, nem csak az összeomlott gyaloghíd esetében, hanem a további több mint harminc híd esetében is. Ennek következtében december 15-étől – előreláthatólag egy évig – a gyalogosforgalom elől lezárásra került a Vyšehrad alatt található vasúti híd. Ennek ellenére, ha valaki mondjuk az említett vártól szeretne átjutni a Staropramen sörgyárhoz, nem kell feltétlenül a Palackého most felé kerülnie: a P5 jelzésű hajójárat módosított útvonalon, sűrűbb követéssel (csúcsidőben 10, azon kívül 20 percenként) közlekedik és ami igazán meglepő, hogy a híd zárva tartásának idején díjmentesen igénybe vehető. A következő híd ami lezárásra kerülhet az állapota miatt, az idén 22 éves radotín-i gyalohíd, a időpontról viszont még nem született döntés.

A hídpótlás megoldása: a P5-ös hajójárat kapacitásbővítése. A kis lélekvesztők aligha bírnák amúgy is az átkelőpótlást...
(fotók: Halász Péter)

Sokkal égetőbb kérdés két, a villamoshálózatot is érintő híd esetleges forgalmának korlátozásra, illetve a felújítás esedékessége. Az egyik a Hlávkův most, amelynek a Moldva mindkét ágán átívelő szakasza azonnali beavatkozásra szorul. Szerencsére itt csak egyetlen villamosviszonylatot érint (szám szerint a  14M-est), de köszönhetően sok irányba járható vágánykapcsolatoknak, nem kell kettévágni a vonalat, van terelésre lehetőség. Így akár a Náměstí Republiky–Strossmayerovo náměstí–Vlatvská–Libeňský most útvonalon, akár „egyenesen” a B metróval párhuzamosan kerül terelésérel, kevéssé valószínű néhány megállónál hosszabb autóbuszos pótlás indítása.

Prága belvárosa a hidakkal és a Moldvával. A térkép északi csücskén látható az állatkertnél a gyalogoshíd helye, illetve sorban a többi, a folyón átívelő, sokszor kritikus állapotú átkelő
(térkép: OpenStreetMap)

A másik híd a Holešovice és Libeň városrészeket összekötő, 1928 óta álló Libeňský most, amelynek kiesése esetén négy nappali és egy éjszakai villamosjárat nem tudna áthaladni. Ennek felújítása azonban elhúzódhat, ugyanis a Kultúrális Minisztérium még nem döntött abban a kérdésben, hogy műemlékké nyilvánítsák-e a hidat vagy sem.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.