2017. 12. 01.

Hétvégi gyors – 2017. november 25-december 1.

Elektromos Citarokat vesz Mannheim. Viharok miatt pontatlan a DB. Ünnepi KT8-assal köszöntik a 150 éves városi közlekedést Brünnben. Bezárt vonalak újranyitását vették napirendre Nagy-Britanniában. Hírösszefoglalónk december első napján.


Elektromos Citaro, a gyár mellé szállítva


Mannheim | Németország – Elektromos meghajtású Citarokat vásárol a Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) az EvoBustól 2018 végi szállítással. A prototípusok már végigdolgoztak egy szezont, jelenleg a gyártás előkészítése folyik a Citaro-széria fő gyártóhelyeként funkcionáló mannheimi üzemben. A gyári leírások szerint moduláris felépítésű lítium-ion akkumulátorokkal szerelt típus a legegyszerűbb telepi plug-in töltési módon felül többféle köztes töltési móddal – ilyen a több gyártó által kínált pantográfos és a szintén helyben készülő érintkezésmentes Bombardier PRIMOVE – is szállítható. Az ígéretek szerint a kerékagymotoros hátsó híd és a cellák töltöttségén felül azok klímáját is szabályozó akkumenedzsment miatt azonos kapacitás mellett nagyobb hatótáv érhető el.

A gyári teszteket az északi sarkkörön és a spanyol Sierra Nevada hegységben végezték. (fotó: © Daimler AG, 2017)


Időjárási okok miatt késnek


Berlin | Németország – Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója egy minapi interjúban közölte, hogy az őszi viharok miatt elérhetetlenné vált az idénre kitűzött pontossági cél. Év közepéig még határozottan tartották magukat a távolsági szegmens összesített 80 százalékos pontosságához, de főképp az emlékezetes Xavier és a néhány héttel későbbi Herwart nevű viharok által okozott károk miatt füstbe mentek ezek a tervek. A hosszútávú célok között 85 százalék szerepel, de addig még hosszú és rögös út vezet.


Ideiglenes engedélynek örülhet az SBB


Bern | Svájc – Egy évre korlátozott érvényességű, de utasszállításra is jogosító engedélyt adott a helvét közlekedési hivatal (BAV) az immár negyedik éve késő Bombardier TWINDEXX Swiss Express típuscsaládnak. A november közepén három egységen elvégzett szoftverfrissítés és a kötelező tesztek után a hivatal határozatában megerősítette a járművek megfelelőségét, amik először kisebb forgalmat bonyolító járatokra kerülnek a menetrendváltás után. A BAV megemlíti a közleményében, hogy bizonyos funkciók még nem működnek, ami valószínűleg a FLEXX Tronic WAKO névre hallgató aktív szekrénymozgató mechanika fennálló hiányára utalhat. Az SBB példaként a Zürich HB–Bern Interregio és a Zürich HB–Chur RegioExpress járatokat említette, mint első lehetőségeket. A St. Gallen–Bern–Genève Aéroport Intercity-járatokra majd csak ezután kerülhetnek az új egységek.


Előkészület az évfordulóra


Brno | Csehország – Az első városi kötöttpályás jármű nem egészen 150 éve indult el először Brnoban (és a mai Csehország területén), de az ennek emléket állító villamos már elkészült. A medlánky-i kocsiszínhez tartozó, 1704-es pályaszámú KT8D5R.N2 típusú villamos közel tíz évig viselte a brno-i egységes fényezését, de idén októberben először teljesen fehér, majd a kerek évfordulót hirdető külsőt kapott. Miloš Havránek, a DPMB (Dopravní podnik města Brna) igazgatója elmondta, hogy ez egy nagyon fontos évforduló, szeretnének ennek méltó módon megemlékezni róla.
Ami a külsőt illeti a fehér színen kívül – meglehetősen szokatlanul – az arany jelenik meg. Utóbbi szín a belső térben is megjelenik, szerencsére csak a plafonon, ahol további mérföldkövek kerülnek felsorolásra. A padló és a falakon található dekorit famintás, ezzel utalva az első villamosok anyaghasználatára.

(fotó: DPMB)

Felmerülhet a kérdés, hogy ha már megemlékezés, akkor miért nem egy klasszikus típuson (K2, T3) jelenik meg. A válasz igen egyszerű, a KT8-asok méretüknél és külső kialakításuknál (teljesen sík lemezek) fogva sokkal alkalmasabbak rá.
Kíváncsian várjuk, ezen felül milyen érdekességekkel és programokkal készülnek majd a DPMB a valódi évfordulón.


Készülnek az újabb ulmi bokszkesztyűk


Bécs | Ausztria – Még 2015-ben rendelte meg a Stadtwerke Ulm azt a 12 darab Siemens Avenio M-et, amiből az első példány a napokban készült el. Az 1897 óta üzemelő, jelenleg egy vonalas üzem 2015 óta újra növekszik, ezért szükség van az új járművekre. Az egyirányú, 31 méteres, 5 modulos multicsuklós kocsik a 2018 decemberi menetrendváltástól közlekednek majd az új építésű 2-es vonalon, ami a főpályaudvarnál három megállónyi hosszban a meglévő vonallal fonódik majd. A korábbi Combinók és az új Avenio M-ek fülkemoduljain a feketítés erősen emlékeztet egy bokszkesztyűre, a forgalmi járművek mindegyike egy városhoz köthető híres ember nevét viseli.



Vonal-reaktivációk Nagy-Britanniában?


London | Egyesült Királyság – Ami nekünk az 1968-as Közlekedéspolitikai Koncepció, az brit földön a "Beeching Axe", azaz Dr. Richard Beeching, a British Rail felügyelőbizottságának akkori elnöke által jegyzett racionalizálási javaslat. Az 1963-ban és 1965-ben publikált két tanulmányt követően 6000 kilométernyi vonalat és 2000 állomást zártak be a szigetországban, néhol komplett megyényi területeket megfosztva a kötött pályás közlekedéstől. A világ azóta sokat változott, így a Sun keddi cikke szerint Chris Grayling közlekedési miniszter megpendítette, hogy néhány vonalat érdemes lenne újranyitni, a megváltozott igények miatt. Számos autópályán állandó a zsúfoltság, de egyes brit vasútvonalak is nehezen bírnak a forgalommal, sok esetben pedig hiányoznak az alternatív útvonalak a forgalom bővítésére. A Grayling által említett példák közül ide tartozik az Oxford és Cambrdige között felszámolt vonal, mely Londont elkerülő útvonalként mára ismét komoly potenciállal bírhat. Hasonló a helyzet Skóciában is, Edinburgh és Anglia között csak a két partvidéki vonal (az East és a West Coast Main Line) maradt, melyek komoly forgalmat bonyolítanak - az egykori Edinburgh-Carlisle vonal alternatív lehetőséget nyújtana a távolsági forgalomnak, miközben újra bevonná a vasúti közlekedésbe a vonat nélkül maradt határmenti régiót. De akár a London környéki vonalak zsúfoltságán is enyhíthet egyik-másik bezárt vonal újranyitása, így a Nottingham és London Marylebone közötti, akkor másodlagos szerepű vonal ma már egész más kaliberű lehetne. Eddig a tervek - innentől kíváncsian várhatjuk, mit sikerül mindeből megvalósítani a Brexit sújtotta időkben.

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Magyarics Zoltán