2017. 12. 13.

Minden évben ugyanaz?

A menetrendváltás környéki időszakot mindig izgalommal figyeljük – nemcsak mi, közlekedésbarátok, hanem az utóbbi időszakban egyre több civil utazó is. Meg is van az oka, hogy miért, főleg, ha magyarországi utasról van szó: a MÁV-START saját szabályait felrúgva nem biztosítja a menetjegy-elővétel lehetőségét, mert... mert csak. Magyarázat nincs, csak hivatkozás az üzletszabályzatra. Meg türelmetlen és csalódott utas.


A 2017/2018-as menetrend 2017. december 10-én lépett életbe. A menetrendváltás nem csak a menetrendi évad váltását is jelenti, hanem értékesítési szempontból is határvonal: a megváltozó kínálattal együtt változik, változhat a kínált jegyfélék, kedvezmények rendszere – különösen igaz ez a két és többoldalú szerződésekkel szabályozott nemzetközi forgalom esetén. Itt szinte mindig menetrendváltáshoz kötődik a kedvezményes ajánlatok határideje, a menetrendváltás idejét pedig lehet tudni jóelőre. Ráadásul pont az adventi időszakra esik a menetrendváltás, amikor amúgy is sokan, a megszokottnál többen szeretnének utazni, emiatt pedig „észnél kell lenni” a különféle kontingentált jegytípusok megvásárlásakor, hiszen egy vonatra csak néhány olcsó jegy áll rendelkezése.
A MÁV-START most nyilván felhördül, hogy „megsértjük a gazdasági érdekeit”, de ne felejtsük el: mondjuk egy átlagos müncheni Railjeten a Budapest–München távra 1. osztályra mindösszesen vonatonként 4-6 darab kedvezményes jegy érhető el, a többi helyre már ennél drágább az utazás. Tehát az előre tervező utas szeretne észnél lenni és szeretne időben jegyet váltani. No, ebben akadályozza meg a MÁV-START őket, miután a saját maga által felállított szabályrendszer (az Üzletszabályzat) rendelkezéseit is figyelmen kívül hagyva egyszerűen magasról tesz a 30-60 napos elővételi lehetőségre és takarózik a különféle vis maior eseteket taglaló szabály szövegével.

A kép készítésekor csak látszólag volt üres a zürichi Railjet a Keleti pályaudvaron, elég sok foglalást jelzett a rendszer úgy is, hogy csak pár nappal a menetrendváltás után készült ez a kép 2016 decemberében – van igény az előreváltásra, csak a MÁV-START erre nem ad lehetőséget

Nézzük egy konkrét példát: egyik szerzőtársunk párjával néhány napot Németországban tölt pont a menetrendváltás idején. Az odaúttal nincs is semmi baj, időben megvették – a repülőjegyet. A hazautat viszont vonattal szeretnék megtenni, az egyik közép-némeetoszági kisvárosból indulva eljutnak Halle (Saale) állomására, onnan ICE-vel München, majd Railjettel irány Budapest-Keleti. A menetjegyet viszonylag gyorsan és olcsón meg is tudta venni mindkettőjüknek a DB AG internete felületén – a MÁV-START csak a DB-s Europa Spezialnál sokkal drágább CityStar-jegyet tudta volna ajánlani erre az utazásra. Ugyancsak hamar meglett a helyjegy az ICE-re is, mi több, kívánság szerinti helyre foglalva. A Railjetre viszont nem lehet foglalni, a vonat zárolva van az európai helyközpontban, az EPA rendszerében – ezt erősíti meg a DB AG és az ÖBB ügyfélszolgálata is. Javasolják: forduljunk a MÁV-START-hoz, ők zárolták le a vonatok. Jó, rendben, jó utas módjára hívjuk az ügyfélszolgálatot. Természetesen a válaszból kiderül, hogy ők ugyan nem zároltattak semmit, nyilván a gonosz, imperialista nyugat a hibás... De ezt csak akkor tudjuk már meg, amikor úgy mellékesen közlik: aznap estétől már a pénztárban (!) ki tudják adni a helyjegyet. Remek!

ICE a müncheni főpályaudvar előtt – erre a járatra a DB-nél három hónappal előre meg lehetett venni a jegyeket, a MÁV-START-nál a Budapest és München közötti Railjetre december első hetének közepén sikerült megnyitni a helyfoglalást

Egy másik, életszerűbb példát is hozhatunk: utasunk szeretne barátaival Bécsbe kimenni az adventi vásárba. Tudja, mert megkérdezte, hogy sokan gondolkodnak ugyanígy, így a Budapest-Bécs Kirándulójegy mellé kell a helyfoglalás. Igen ám, de ezt nem lehet elérni – olyannyira nem, hogy a fent említett zárolás miatt nem 60, nem 30, nem 15 nappal, hanem a menetrendváltás megelőzően 4 nappal lehetett csak helyjegyet venni!
Persze, ezt a hibát már többször szóvá tette nem egy utas a MÁV-START Ügyfélszolgálatánál, hiszen nem csak az idei év sikerült ilyen rendkívül jól, hanem, ahogy a címből is sejthető, minden évben ugyanezt játssza el a magyar vasúttársaság. Az nyilvánvaló, hogy az ügyfélszolgálati szervezet ezeket a panaszokat iktatta, küldött valami sablonválsazt és a jól végzett munka okozta elégedettségével dőlt hátra az ügyfélszolgálati vezető, mondván, milyen jól dolgozik a beosztottja. Az illetékes szervezetekhez már nem jutott el az utasok panasza, ez is nyilvánvaló. Sőt, minden évben ugyanezt játsszák el a vonatokkal, miközben persze az ügyfélszolgálatos Gizike megírja az utasnak, hogy most aztán már Isten bizony, másképpen lesz minden. Valóban, egy idő után másképpen lesznek a dolgok, mert az utas, ha felkészült, viszi a pénzét máshova. Jobb esetben a DB-hez vagy az ÖBB-hez – rosszabb esetben a repülős vagy buszos cégekhez. Ez pedig súlyosan ellentétes a MÁV-START azon gazdasági érdekeivel, amire információkéréskor olyan szívesen hivatkozik az Ügyfélszolgálat.

A ČD vonataira ha nem is két hónappal, de néhány héttel az indulás előtt a menetrendváltás utánra sem okoz gondot megvenni a menet- és helyjegyeket. És nem is nézik hülyének az utast évről évre

Kérdés persze, hogy a DB vagy az ÖBB miért tudja megoldani, hogy hónapokkal korábban már tudnak jegyet adni a menetrendváltás utánra? Vagy a ČD, ahol nagyjából 30 nappal előre már minden információt tudni lehetett az új menetrendről és a díjszabási ügyekről? Mit csinálnak ők jobban, máshogy, mint a MÁV-START? Azon kívül persze, hogy foglalkoznak is az utasok igényeivel.
Végül már csak egy kérdésünk maradt: vajon 2018 decemberében hasonló kálvária elé nézünk vagy végre lehetőség lesz normális időben elővételi jegyet váltani a vonatokra? Vajon jövőre is az ideihez hasonlóan hülyének lesz nézve a fizető, vagyis fizetni akaró utas vagy végre sikerül a kedvre tenni, mielőtt még a pénzét a buszos vagy repülős cégekhez viszi? Vajon mikor lesz végre ennek a töketlenségnek személyi következménye azon túl, hogy az értékesítésért felelős igazgatónak is elege lett már a legmagasabb cégvezetés utasellenes idiotizmusából és feladta a posztját, mikor pedig ő is jó úton járt a barnaköpenyesedés felé? Mikor lesz az utas végre utasként és ügyfélként kezelve a MÁV-START-nál?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.