2017. 12. 23.

Csak egy kép – Fehér karácsony

Igen jó eséllyel olvasóink környékén sem lesz fehér a karácsony – idén sem. Jó másfél évtizede, amikor a mai felvételünk is készült, nos akkor is már ritkaságszámba ment a pont karácsony ünnepére érkező fehér lepel. Ám 2002-ben, legalábbis Budapest keleti részén valóban fehér lett a karácsony, előző nap a frissen hótakaróval viszonylag könnyen meg tudott még bírkózni a MÁV. Ezeket a pillanatokat idézi fel mai írásunk – ezúttal nem csak egy képen.


A naptár 2002. december 23-át mutatta, amikor mai képeink elkészültek. Igen, fotótechnikailag talán nem a legkiválóbbak, tegyük hozzá, akkoriban már ez is nagy szó volt kishazánkban, nem mindenkinek lapult a zsebében okostelefon, digitális fényképező, bár azért ez utóbbi eszközök szépen lassan kezdtek elterjedni. Ezen a napon mindenféle további szándék nélkül készítettem ezeket a képeket a rákoshegyi állomáson – ezeket a képeket, amelyeknek mára már azért komoly történelmi értéke lett, még ha csak helyi viszonylatban is.


A képen, lévén december 23. 2002-ben hétfőre esett a csak hétköznap közlekedő Budapest-Keleti–Mende viszonylatú, 3414-es számú vonat látható. A vonatot ezen a napon jól láthatóan a V43 1239-es továbbította – az akkor szolnoki gép 2008 eleje óta V43 3239-esként, majd 2011-től 433 239-esként Dombóváron szolgál. A mozdony mögötti kocsik is figyelemre méltók: a klasszikus Bhv-s ingavonatok a 120-as vonalról jónéhány éve eltűntek, csak a Százlábú híd felújítása idején tértek vissza egy rövid időre. Sokáig egyeduralkodók voltak a posta-ingák, mostanában pedig a budapesti elővárosi közlekedés univerzális járművei, a FLIRT-motorvonatok azok, amik többségben vannak a síneken.
Tegyük hozzá: az ekkori menetrend, az országos ütemes menetrend bevezetése előtt is már ütemes volt: a Keleti pályaudvarról 14 és 19 óra között általában óra 40-kor jöttek a gyorsított vonatok, 45-kor a mendei helyi vonatok; óra 15-kor pedig menetrendi évadtól függően Józsefvárosból vagy a Keletiből a helyi sülysápi járatok. Napközben egy-egy szolnoki és egy mendei inga adta a félórás ütemet, hétvégén pedig az órás ütemet egy szolnoki személyvonat adta. Hatékony megoldás, ellentétben a mai pazarló ütemes menetrenddel, ahol az órás követést is egy zónázó és egy helyi vonattal sikerül megoldani.


Érdemes a vonat végére is vetni egy pillantást: amíg Bhv-t még egy ideig találunk az országban itt-ott, addig vezérlőkocsit, pláne üzemképeset, egyre kevesebbet láthatunk. A 362-es BDbt ekkor még szintén szolnoki volt, egy 2008-as gyűjtés szerint pedig már Székesfehérváron volt honos, de ma már hiába keressük a síneken, a járművet selejtezték.

Halász Péter