2017. 12. 07.

Ahol nem félnek a vonatkilométertől – menetrendváltás Szlovákiában

Meglepő módon nem kevesebb, hanem több vonatkilométert tartalmaz a december 10-én életbe lépő szlovák vasúti menetrend. A szolgáltatást persze hol fejlesztik, hol pedig látszólag visszafejlesztik – a vasútbarátok legalábbis biztosan ezt látják majd. Megszűnő keleti kapcsolatok, bővülő belföldi forgalom és új nemzetközi személyvonat jellemzi majd az új vasúti menetrendet a felvidéken.


A szlovák nemzeti vasúttársaság, a ZSSK már megízlelhette, milyen az, amikor versenyezni kell a magáncégekkel, igaz, most éppen nincs vetélytársa a Pozsony–Kassa tengely teljes hosszán, de ez nem volt mindig így. Innen pedig meglehet a tapasztalat: az utasokat nem üres ígéretekkel, hanem valódi szolgáltatásokkal lehet átcsábítani a vasútra.
Az új vasúti menetrend kapcsán a szlovák közlekedési tárca és annak vezetője, Érsek Árpád elmondta: hosszú évek fejlesztése érik be a menetrendváltással, hiszen Pozsony és Puhó (Púchov) között akár 160 km/h-val is közlekedhetnek majd a vonatok, ami csak ezen a távon mintegy negyed órás nyereséget jelent majd. Egyelőre a sebességnövelés nem érint minden vonatot, első körben az InterCity-járatok és a Pozsony és Kassa közötti gyorsvonatok lehetnek a nyertesek, ha megfelelő mozdony jut az élükre. Az IC-knél ez biztosan így lesz, hiszen a menetrendváltással tervezik szolgálatba állítani a ZSSK bérelt Vectronjait. A tervek mindazonáltal vérmesek, az összes Pozsony és Zsolna között közlekedő R 600-as és RR 700-as számcsoportú gyorsvonatnak rövidül a menetideje: az eddigi 2 óra 46 perc helyett 2 óra 31 perc lesz a két város között az utazással töltendő idő. A ZSSK vezérigazgatója, Filip Hlubocký szerint ez az egyik legfontosabb szempont az utasok szerint, amikor közlekedési módot választanak.

Kassáról érkezik Pozsonyba az IC 510-es élén a 17-es Gorilla még 2017 őszén. A járat decembertől Bécsig jár majd és Pozsony–Puhó között akár 160 km/h-val is közlekedhetnek majd a vonatok

A nemzetközi kapcsolatok is bővülnek: Prága felé napi három pár vonattal jelentkezett be a RegioJet (Prága és Bécs között pedig idén debütál a cseh operátor); Pozsony és Budapest között pedig annak köszönhetően rövidül a menetidő, hogy a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati lesz a prágai vonatok célállomása – kivéve a Metropol EN romjait, ami továbbra is a Keletiből indul majd. Ez az utasoknak látszólag nyereség, bár ez a nyereség főleg az átszálló utasok esetében kétesnek tűnik. Üzemi szempontból pedig kifogásolható a megannyi szerelvénymenet szükségessége a két fejpályaudvar között.
Ugyancsak újdonság lesz a Kassa és Bécs között közlekedő InterCity-járat, a vonat a tervek szerint 7:10-kor indul és Pozsonyig IC 510-es számon közlekedik majd. Ott 12:14 és 12:39 között gépcserézik és vonatszámot vált, az Euregio-vonatok ütemében REX 2519-esként éri el 13:44-re a bécsi főpályaudvart. Ellenkező irányban Bécsből a REX 2520-as 14:13-kor indul, majd Pozsonyban gépcserézik és vonatszámot vált IC 513-asra 15:23 és 15:46 között, hogy Kassára 20:28-kor fusson be a szerelvény. Érdekesség, hogy a vonat bár fordulhatna saját magába is, nem teszi ezt majd, hanem a szlovák szerelvény plusz egy napos kört tesz még Magyarország felé, mint a Hortobágy EuroCity nemzetközi gyorsvonat stokkja.

Rajkára is jár majd Pozsony felől vonat – napi öt pár vonattal indul újra a személyszállítás ebben a határátmenetben

Ugyancsak beindul napi öt pár vonattal a személyforgalom Pozsonyligetfalu és Rajka között, egyes vonatok pedig Hegyeshalomig járnak majd, a vonatokat a GYSEV üzemelteti várhatóan egy szóló 5047-es motorkocsival.

A Škoda-motorvonatok Kassa környékén is megjelennek majd nagyobb számban, Komárom és Nyitra között pedig közvetlen, átszállásmentes járat közlekedik az ingázók magasabb színvonalú kiszolgálása érdekében

A szlovák közlekedési tárca szerint bővül a kínálat majd Kassa és Poprád között, új vonatok járnak majd Nyitra felé is és a pozsonyi elővárosban is bővül a menetrendi kínálat; Komárom és Nyitra között pedig az ingázók számára kényelmes, közvetlen vonatokat vezetnek majd be.
A menetrendváltással Kelet-Szlovákiában az ukrajnai átmenetekben egyszerűsödnek a hálókocsi-járatok is, több, elsősorban a kihasználatlan, már csak preszítzsből járatott járat megszűnik majd.  Ilyen lesz többek között a Pozsony–Kassa–Kijev járat is. Búcsúzik majd a Homonna–Cheb és a Kassa–Cheb hálókocsijárat is, valamint megszűnik a Zólyom és Prága közötti közvetlen hálókocsijárat is.

Indulásra kész kassai személyvonat Tiszacsernyő állomáson – a régi, műbőr üléses kocsikat korszerűsített, termes járművek váltják fel

Kassa környékén pedig a tervek szerint a ZSSK bővíti a korszerű motorvonatok üzemét, ami viszont azzal jár majd, hogy több régi villamos motorvonatot (a 460-as sorozatú Pantográfokat) kivonják a forgalomból. Más esetben pedig, például Kassa és Tiszacsernyő között a mozdonyos vonatok személykocsijait cserélik majd modernebbre.
Kétes jellegű változás az is, hogy a Besztercebánya–Vöröskő–Margitfalva vonalon a három végig közlekedő REX-ből a napközbeni vonatot két órával későbbre tolták. A vonatnak ugyan jobb csatlakozása lesz Pozsony felől, de cserében 19 óra körül ér a vonat Margecany állomására, ahonnan Kassa felé ugyan lesz még csatlakozás, de a budapesti továbbutazásra csak kassai éjszakázás után kerülhet sor, a Rákóczit nem éri el az utas, ha a valóban lenyűgöző vasútvonalat be szeretné utazni.
A szlovák szaktárca közlés szerint összesen mintegy 1,5 millió vonatkilométerrel többet tartalmaz a december 10-ével életbe lépő új vasúti menetrend, mint a korábbi.

Halász Péter