Az Amtrak új, gyorsabb útvonalra terelte Portland és Seattle között közlekedő Cascades járatait, ám a nyitónap minden lett, csak nem eseménymentes. Ma reggel helyi idő szerint 7 óra 40 perckor a Seattle felől Portlandbe tartó 501-es számú vonat egy műtárgy közelében kisiklott, a szerelvény egy része pedig az 5-ös számú autópályára esett. Részletek a kattintás után.
Egy új útvonal mindig tartogat meglepetéseket, de az USA szövetségi személyszállító vasútja, azaz az Amtrak illetékesei valószínűleg kisebb horderejű dolgokkal számoltak a Point Defiance Bypass nevű szakasz beüzemelése kapcsán. Viccet félretéve, az első nap egyenesen tragikus lett: a Seattle King Street állomásról Portlandbe közlekedő 501-es számú Cascades járat 7:40-kor eddig ismeretlen okokból Olympia város közelében egy ívben fekvő hídnál kisiklott, a pályát elhagyó kocsik egy része pedig a híd alatt futó I-5 autópályára esett. A járművek súlyosan roncsolódtak, a vonaton tartózkodó 83 fő (78 utas és ötfős személyzet) közül az első jelentések szerint négyen (más források szerint hatan) életüket vesztették (katasztrófaturisták számára képek itt). A baleset oka nem tisztázott, egyes hírügynökségi jelentések a pályán lévő akadályról számolnak be jelenlegi találgatásként. A balesetet szenvedett szerelvény a Cascades Talgo flottájának egyik egysége volt, melyet az Amtrak 181-es pályaszámú P42 típusú dízelmozdonya továbbított ingavonati üzemben. Az egyvágányos szakaszon bekövetkezett baleset miatt értelemszerűen nem közlednek Portland és Seattle között az Amtrak vonatai, valamint az autópályát is lezárták - ez utóbbi intézkedés az I-5 kulcsfontosságú szerepe miatt szinte megbénította a környéket.
A kérdéses vonalszakasz Washington Állam közlekedési minisztériumának egyik hosszú ideje tervezett fejlesztési programjának köszönhetően épült ki, hogy a BNSF vasúttársaság Tacoma és DuPont közötti, tagolt domborzatú tengerparton futó, egyvágányos és alagutakkal tűzdelt nyomvonalát kiváltsa. A Point Defiance Bypass, mely a névadó félszigetet megkerülő vonalszakasz tehermentesítését is szolgálja, éppen ma reggel nyitott meg a rendszeres személyforgalom számára. Az Amtrak Cascades és Coast Starlight járatai mellett Tacoma és Lakewood között a Sounder elővárosi vonatok is használják az útvonalat.
Washington állam közlekedési minisztériumának térképén jól látszik a Point Defiance Bypass útvonala Tacoma és DuPont között; a kiváltandó vonalszakaszt zölddel jelölték, a balesetet szenvedett vonat pedig a narancssárga útvonalon közlekedett
(forrás: Washington State Department of Transportation)
(forrás: Washington State Department of Transportation)
Szórakoztató momentum, hogy a balesetre reagálva Donald Trump elnök a védjegyévé vált „csípőből tüzelős" Twitter-üzenetei egyikében pár órán belól máris súlyos öngólt lőtt. Az elnök szerint a mai tragédia is bizonyítja, mekkora szükség van a valószerűtlen számokkal dobálózó infrastruktúra-fejlesztési terveik megvalósulására. Valószínűleg még nem szóltak neki arról, hogy a baleset éppen egy frissen átadott, szövetségi és tagállami forrásokból frissen felújított és kiépített szakaszon történt.
Frissítés, 2017. december 20., szerda 8:40
Az amerikai vasútbiztonsági szerv, a National Transportation Safety Board (NTSB) balesetvizsgálói megkezdték a roncsok elszálllítását és vizsgálatát, valamint a vonat végén dolgozó mozdony fedélzeti adatrögzítőjének elemzését. Az NTSB elsődleges jelentése szerint a baleset oka nagy valószínűséggel sebességtúllépés volt, a vonat az érintett ívben megengedett 30 mérföld/óra helyett a pályára egyébként általában engedélyezett 80 mérföld/órával érkezett. A vizsgálat során tisztázandó kérdés, hogy a mozdonyvezető miért nem csökkentette a sebességet a fix lassújel előtt. A vonalon már kiépítésre került az automatikus vonatbefolyásolás, ám ennek üzembe helyezését 2018 első felében tervezték. Az Egyesült Államokban jelenleg átmeneti időszak van, a törvény által meghatározott körbe tartozó vonalakat napjainkban szerelik fel ilyen, a helyi termonológiában Positive Train Control gyűjtőnéven emlegetett rendszerrel.
Az amerikai vasútbiztonsági szerv, a National Transportation Safety Board (NTSB) balesetvizsgálói megkezdték a roncsok elszálllítását és vizsgálatát, valamint a vonat végén dolgozó mozdony fedélzeti adatrögzítőjének elemzését. Az NTSB elsődleges jelentése szerint a baleset oka nagy valószínűséggel sebességtúllépés volt, a vonat az érintett ívben megengedett 30 mérföld/óra helyett a pályára egyébként általában engedélyezett 80 mérföld/órával érkezett. A vizsgálat során tisztázandó kérdés, hogy a mozdonyvezető miért nem csökkentette a sebességet a fix lassújel előtt. A vonalon már kiépítésre került az automatikus vonatbefolyásolás, ám ennek üzembe helyezését 2018 első felében tervezték. Az Egyesült Államokban jelenleg átmeneti időszak van, a törvény által meghatározott körbe tartozó vonalakat napjainkban szerelik fel ilyen, a helyi termonológiában Positive Train Control gyűjtőnéven emlegetett rendszerrel.
Magyarics Zoltán