Kényelmesebb átszállást ígér az utasoknak a BVG, miután nekifogtak a Greifswalder Straße átszállóállomás átépítésének tervezéséhez. A fontos kelet-berlini csomópontban a marzahni lakótelepet kiszolgáló villamosok és a Ringbahn gyorsvasúti vonatai között lehet átszállni és ezt a lehetőséget sokan ki is használják. Hamarosan kényelmesebbé teszik majd ezt a napi gyalogtúrát.
A Ringbahn Greifswalder Straße állomásának peronja, illetve annak vége belenyúlik a közút fölé, így elvileg adja magát a közvetlen átszállási lehetőség, de ezt annak idején nem valósította meg sem a DR, sem a BVB. A dolog igazából nem is hiányzott eddig, ám mostanában egyre több a panasz az utasoktól arra, hogy nincs akadálymentes átszállási lehetőség a villamos és az S-Bahn között. Most viszont változhat a helyzet, miután a kerület és a város vezetése megállapodott abban, hogy a naponta itt megforduló 55 ezer utasból 32 ezren átszállnak a villamos és a gyorsvasút között és közöttük viszonylag sok az akadálymentesített közlekedést használni kívánó utas.
A jelenlegi, a villamosmegállóhoz vezető aluljárót 1986-ban építették. Akkor még nem mindenkor vették figyelembe az akadálymentesítés szempontjait, ráadásul egy komolyabb eső után a beszivárgó víz is gondokat okoz az aluljáróban.A BVG és a városvezetés sem igazán tekinti előremutatónak az aluljáró használatát, így mindenképpen valamilyen más megoldás készül majd a villamosperonok megközelítésére.
Kilátás az S-Bahn-peronról: a villamosmegálló és a közút közötti kapcsolatot a rozsdásodó tetővel fedett aluljáró és a távolabbi gyalogátkelő biztosítja jelenleg
A gyorsvasúti peron a villamosvágányok felett. A szűkölő peronra nem fér el biztonságosan a villamosmegállóból, főleg a távolabbi peronról (aminek a perontetője látszik a kép jobb oldalán) érkező lépcsőkar, de még a lift sem biztos, hogy elférne
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A jelenlegi, a villamosmegállóhoz vezető aluljárót 1986-ban építették. Akkor még nem mindenkor vették figyelembe az akadálymentesítés szempontjait, ráadásul egy komolyabb eső után a beszivárgó víz is gondokat okoz az aluljáróban.A BVG és a városvezetés sem igazán tekinti előremutatónak az aluljáró használatát, így mindenképpen valamilyen más megoldás készül majd a villamosperonok megközelítésére.
A villamosmegálló a felújítás után bekerülne a vasúti híd alá, az S-Bahn-peronhoz pedig akadálymentes eljutási lehetőség létesülne
(grafika: BVG)
Az OpenStreetMap térképén is jól látszik, hogy az aluljáró nem akadálymentes, akinek ilyen közlekedési lehetőségre van szüksége, jó nagyot kerülhet a „felvételi épületig”, ahol a peronra vezető lift elérhető
Az egyik változat az volt, hogy mindkét villamosperonról közvetlenül az S-Bahn-peronra vezető eljutást építenének ki, de ez nem oldható meg a gyorsvasút elsődleges helyzetfelmérése szerint, mivel a hídszerkezethez is hozzá kellene nyúlni, ami ehhez, illetve a lépcsőkarok fogadásához nem elég széles ezen a részen már. Megoldást jelenthet viszont az, hogy a villamosperonokról a közutat szintben keresztezik a gyalogosok és a keleti járdáról építik meg a felfelé vezető lépcsőket, illetve liftet, amely így az akadálymentes átszállást is biztosítja a forgalmas villamosvonalak és a Ringbahn között. Az aluljáró sorsa egyelőre ismeretlen, valószínűleg fel fogják tölteni a használaton kívüli üreget. A munkák során maga a villamosmegálló is megújul majd, a meglévő perontetőt elbontják, a villamosok megállóhelyét pedig a vasúti híd alá tolják majd.
Halász Péter