2017. 12. 04.

Berlin: metrórendelést fúr a Siemens

A BVG jó ötletnek tűnő tendere bukhat meg – mégpedig a Siemensnek köszönhetően. A német járműgyártó ugyanis a Stadler Raillel megkötött, húsz metrószerelvényre vonatkozó szerződést szeretné megfúrni.






A BVG húsz IK sorozatú metrószerelvény tervez beszerezni közvetlenül a Stadler Railtől. A berlini közlekedési cégnek égető szüksége van a járművekre, emiatt is döntöttek úgy, hogy a svájciakkal fennálló keretszerződésből hívnak le járműveket. Ám ez nincs ínyére a Siemensnek, akik szintén járműbeszerzésben reménykedtek. A Siemens így most bíróságon támadta meg a BVG szerződését. A dolog pikantériája, hogy a két járműgyártó a berlini S-Bahn-szerelvények kapcsán szorosan együttműködik.
A BVG és a Stadler Rail között kötött, 120 millió euró értékű szerződés ugyanis a Siemens álláspontja szerint a szükséges európai szintű tenderkiírás nélkül született meg. Ezt a döntést a közlekedési cég a fennálló járműhiányával indokolta. A műszaki felügyeletet ellátó hatóság szkeptikusan figyeli a cég kísérletét, hogy a jelenleg legöregebb, nagyprofilú metrószerelvények, az F79-es sorozat főjavítására vonatkozó erőfeszítéseket. A tervek szerint az F79-esek még nyolc évig futnának és első körben csak 2019-ben állítanák le a most forgalomban lévő vonatok közül az elsőket.
Ám az 1979-től beszerzett kocsik egy része komoly korróziós problémákkal küzd, emiatt pedig előre kellett hozni a főjavításukat – az U5-ös, U6-os, U7-es, U8-as és U9-es vonalakon emiatt előfordulhat, hogy ritkábban közlekednek a vonatok, a járművek átvizsgálása miatt ugyanis a napi kiadás is veszélybe került.

A flotta gerincét a különböző évjárató, F sorozatú motorkocsik adják Berlinben – a lassan negyven éves metrószerelvényeket 2030-ig teljesen lecserélné a BVG, de a kocsihiány miatt már most szükséges a járműbeszerzés
(fotók: Halász Péter)

E helyzeten enyhítene a húsz beszerzendő IK sorozatú vonat, amelyeket „virágtartókkal” látnak el, hogy a nagyprofilú vonalakon is közlekedhessenek biztonságosan. Összességében sürgős járműbeszerzésről van szó a BVG szerint, ami miatt joggal nem írták ki nemzetközi szinten a tendert, hanem gyorsan és direktben megoldották a problémát.
A BVG a tervei szerint 2030-ig szeretné a teljes metróflottát lecserélni. Ennek megfelelően az első vonatok várhatóan 2021-ben állnak szolgálatba. Az új vonatok a tervek szerint kocsinként csak két pár ajtóval rendelkeznek, mint a mostani G sorozatú metrókocsik, de azok nem a kocsik végén, hanem a harmadánál lesznek. E tenderre viszont még várják a járműgyártók jelentkezését, így a Siemens és a Bombardier számára is nyitva áll a lehetőség a szállításra – hangsúlyozza a BVG. Hozzá kell tenni azt is, hogy a városházi döntéshozatal lassúsága miatt már most sürgős lenne kiírni a végleges tendert, hogy időben szolgálatba állíthassák az új vonatokat. A tenderen amúgy a Siemens és a Stadler mellett sajtóhírek szerint a francia Alstom és a spanyol CAF is indulni szándékozik.

Halász Péter