Két évvel a legutóbbi egyszerűsítés után, újabb díjszabási kategóriát alakít át a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr. Az árváltozás természetesen nem marad el és a turisták növekvő száma miatt a napijegy érvényessége is változik, így januártól nem lesz sokkal könnyebb az utasok helyzete.
A Ruhr-vidék nagy részét lefedő Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) területén a díjszintet az utazással érintett zónák száma határozza meg, de a díjszintek meghatározása nem feltétlenül egyszerű a zónatérkép alapján. A térképi zónák viszont nagyjából a kerületeknek vagy a kevésbé városias részeken a településeknek megfelelő és a díjszámításban alapvetően nem használt egységekre vannak felosztva. Ezek csak egyes papír alapú menetrendekben és a megállóhelyeken jelennek meg, de az átlagos utasnak még a három megállóra érvényes Kurzstreckenticket esetén sincs vele dolga. A két középső – B és C – díjszintbe eddig az ökölszabály szerint a kettő illetve három zónát érintő utazások tartoztak. A díjszintek leírásainak végén egy árulkodó félmondat (teilweise auch darüber hinaus – részben ettől távolabb is) volt hivatott felhívni az olvasó figyelmét, hogy azért nem teljesen merev a díjszabás. Ez azt okozta, hogy a kiinduló zónától függően 170 különböző C díjszintű érvényességi zóna létezett, ami gyakorlatilag kezelhetetlen és nehezen ellenőrizhető. A megoldás az érvényességi zónák nagyarányú csökkentése lett: 2018. január 1-től mindössze 19 ilyen régió lesz meghatározva a C díjszinten.
A bérletek esetében az egyszerűsítés azzal jár, hogy az eddigi két egymást érintő központi zóna körüli "gyűrű" helyett az új régióknak bármely nem átmeneti zónaként megjelölt zónájában lehet az utazás kezdő vagy végpontja. A régiók ezután is átfedik majd egymást, viszont nagyobb és merev határú területet lehet majd bejárni az új rendszerben. Ennek leginkább a most kényszerből a teljes szövetségi területre érvényes D díjszintű termékeket használó utasok örülhetnek, hiszen az átruházható Ticket2000 bérlet esetében például havonta 42,40 €-t spórolhatnak meg.
Bochum-Langendreer S-Bahnhof, az utasforgalmat október 6-án vették fel, a 10 percenként közlekedő 302-es vonal minden második járatát meghosszabbítva. Dortmundtól vagy Oberhausentől még B díjszint, Duisburgtól vagy Wuppertaltól viszont már C díjszint szükséges.
Természetesen mindenki nem járhat jól, így a nagyobb városokra érvényes A3 díjszinttől felfelé átlagosan 1,9 százalékkal nőnek az árak. A napijegyek az érvényesítés napját követő 3:00-ig voltak érvényesek, ez jövőre a turisták évek óta növekvő száma miatt 24 órás érvénytartammá változik és lesz 48 órás verzió is.
Dortmund Hauptbahnhofon az RE4-re felszállva Wuppertal-Vohwinkel Bahnhofig eddig D díjszintű jegyet kellett váltani, ezután a régiót jól megválasztva elég lehet a C díjszint is. Az elmúlt héten készített képen a Stadtwerke Solingen egyik HESS BGT-N2C trolibusza dízelmotorral teszi meg a nagyjából 750 méteres távot a vasútállomás és a függővasút alatti, 2014-ig használt végállomás között. (fotók: Adorján Péter)
Adorján Péter