2017. 11. 10.

Mobiljegy a MÁV-START-nál

Jelentős fejlődésen ment keresztül az éjszaka folyamán a MÁV-START hivatalos mobilalkalmazása: hosszú évek hiábavaló reklamálása után végre sikerült lefejleszteni a mobilapplikációból való menetjegyváltást is. Ezzel együtt viszont a meglévő online csatornákat a vasúttársaság annak ellenére végzi ki, hogy most már lassan van, amelyik évtizede jól működik.


Régen várt funkciót élesített a MÁV-START mobilalkalmazásban, a Vonatinfoban a fejlesztő, a MÁV Szolgáltató Központ: ez a menetjegyvásárlás lehetősége. Eddig csak az online értékesítési felület nem éppen mobilbarát felületén keresztül volt lehetőség akár tisztán elektronikusan is jegyet venni, ezentúl viszont a vasúttársaság szinte teljes jegyszortimentje elérhető a mobilabból. Legalábbis azok a jegyfélék biztosan, amelyeket a JÉ rendszerből ki lehet adni – ezt implementálták ugyanis a mobilalkalmazásba.

A legfontosabb lépés a regisztráció. A rendszer különbözik az internetes jegyértékesítési felülettől, az ottani adatokat nem érinti az itteni regisztráció

A már megvett jegyek a „Jegyek” menüpontból érhetők el – új jegyet pedig az utazástervezés menüpont alatt vehetünk

A szerző (még) START Klub Kártya birtokos, ezért Budapesten belül nem kell fizetnie a vasúti utazásért – próbáljuk meg hát a városhatáron kívül a jegyváltást. A listából a kosár menüpontra kattintva érhető el a jegyváltás. Fájó pont, hogy az összetettebb utazásoknál nincs a „nagy” ELVIRÁ-ból ismert „későbbi továbbutazás” opció és a köztes állomáson való tartózkodás idejét sem tudjuk megadni, így több esetben meg kell törni a jegyeket, külön-külön szakaszonként megvéve azt

Ha az utas megállapította magáról, hogy biztosan nem kerékpár-utánfutó, akkor a kedvezmények tömkelegéből kell kiválasztania a magának megfelelőt – ez szerencsére elmenthető opció

Fizetés után pedig így néz ki a jegy maga, amit kaptunk. A vonalkódot a jegyvizsgáló olvassa le és minden így vásárolt jegy éppúgy kedvezményes és személyhez kötődő jegyféle, mint az internetes felületen vásárolt, otthon nyomtatott, PDF-alapú jegy

A hírt elsőként közzétevő források szerint csak az első ezer felhasználónak és csak bétateszt keretében teszik elérhetővé a lehetőséget az Androidot futtató eszközöknél – ami valószínűleg komoly felzúdulást jelent majd, ha valóban így van, hiszen komoly hírverést kapott a projekt. Kérdéses az is, hogy a vasúti személyzet hogyan fogadja majd az alkalmazásban bemutatott jegyeket? Az mondjuk elmondható, hogy a most online vett és elektronikusan bemutatott jegyek esetében már igen jól veszik a vonatkísérők az akadályokat, a rendszer viszonylag flottul működik.
Az iOS-en és a Windows Phone-okon futó appok jegyértékesítési moduljának élesítésére egyelőre még várni kell.
Az biztos, hogy MÁV-START arra készül, hogy a mobilappos jegyvásárlás felfuttatása mellett kivérezteti a már lassan évtizede működő online értékesítési felületet, amelyen jó ideje otthon nyomtatott jegyet, korábban pedig csak kioszkból átvehető, de online értékesített jegyféleket lehetett megvásárolni. Kérdés, hogy ez a lépés milyen hatással lesz a nemzetközi jegyértékesítésre, hiszen ezen a felületen keresztül el lehet kerülni a sorbanállás mellet a rendkívül rossz felkészültségű és udvariatlan (sokszor kifejezetten bunkó) nemzetközi pénztárosokat is.
Hozzá kell tenni: e sorok írója is csak akkor kerül kapcsolatba pénztárosokkal és akkor sem szívesen, ha már végképp nincs más megoldás a menetjegy megváltására.
A jól működő webes rendszer beszántása persze jól illeszkedik abban a rendszerbe, amit jelenleg a MÁV-START képvisel: a korábban eltávolított vezetőkhöz kapcsolódó fejlesztéseket, termékeket gyorsan a kukába kell dobni – sajnos az év elején frissen kinevezett értékesítési igazgató, Kazai Katalin is inkább a Csépke-féle irányt képviseli ebben a témában is, semmint az utasbarát megoldásokat.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.