Eladó a GE Transportation. Rekorddöntő üzleti eredmény az USA szövetségi személyszállító vasútjánál. Ismét lehet legálisan dohányozni a berlini gyorsvasúton. Pályakapacitást bővít a Rhätische Bahn. Hírösszefoglalónk.
Kétvágányúsít a Rhätische Bahn
Bever | Svájc – November 14-én kedden indította el a graubündeni vasúttársaság a Samedan és Bever közötti pályaszakasz kétvágányúsítását egy szimbolikus első zúzottköves kocsi ürítésével. A mindössze 2,1 kilométer hosszú jelenleg egyvágányú szakasz a Rhätische Bahn legforgalmasabb vonalai közé tartozik, áthalad itt ugyanis a Chur és St.Moritz illetve a Landquart / Scuol-Tarasp és Pontresina közötti személyforgalom is, továbbá a Chur felől a Samedannál található teherforgalmi terminálra érkező és innen induló tehervonatok is.
A nagy forgalom főleg késések és forgalmi zavarok esetén igen nehezen szervezhető itt, ezért döntöttek a kétvágányos kiépítés mellett. Közvetlen előny lesz a Chur–St.Moritz és a Scuol-Tarasp–Pontresina vonatok jobb csatlakozása. Ezek a vonatok jelenleg Samedanban várnak egymásra, ahol az egyvágányú szakasz miatt elég hosszú állásidők adódnak. A kétvágányú szakasznak köszönhetően a két vonat akár egyszerre is érkezhet és indulhat majd, hiszen az útvonalaik egyáltalán nem keresztezik egymást. Ezen felül a kétvágányú szakasz természetesen vonatkeresztekre is lehetőséget ad, aminek köszönhetően a kétóránként közlekedő Landquart–Klosters–St.Moritz (ex. Engadin Star) vonatok menetideje is csökkenhet. A második vágányt 2019 őszén tervezik üzembe helyezni.
Az építkezés nem csak a második vágány építésére korlátozódik, hanem a régóta húzódó Bever állomásának felújítását is magába foglalja. Itt a jelenlegi sínkorona magasságban lévő peronok helyett modern, fedett magasperon épül. Nem is akármilyen tető lesz a peron felett, hanem a régi St.Moritz állomásról megmentett perontető kap itt újabb esélyt! Az új peron természetesen a mai elvárásoknak megfelelően aluljárón át lesz elérhető. Az építkezés szintén hamarosan megkezdődik itt is., az átépített állomás átadása pedig 2020-ra várható. A kétvágányúsítás és az állomás felújításának teljes költsége 52 millió svájci frank lesz, melyet a Graubünden kanton és a svájci állam is támogat.
A Rhätische Bahnnak azonban nem ez az egyetlen folyamatban lévő kétvágányúsítása. A Bernina-vasút déli részén, Poschiavo állomásától észak felé egy hosszabb kétvágányú szakasz épül. Itt a vonatok keresztezésének eltolása a fő szempont, a menetrend további optimalizálásának céljával.
A menetrendből is látszik, hogy sok szabad menetvonal már nem nagyon van a két állomás közötti egyvágányos szakaszon.
(forrás: fahrplanfelder.ch)
A nagy forgalom főleg késések és forgalmi zavarok esetén igen nehezen szervezhető itt, ezért döntöttek a kétvágányos kiépítés mellett. Közvetlen előny lesz a Chur–St.Moritz és a Scuol-Tarasp–Pontresina vonatok jobb csatlakozása. Ezek a vonatok jelenleg Samedanban várnak egymásra, ahol az egyvágányú szakasz miatt elég hosszú állásidők adódnak. A kétvágányú szakasznak köszönhetően a két vonat akár egyszerre is érkezhet és indulhat majd, hiszen az útvonalaik egyáltalán nem keresztezik egymást. Ezen felül a kétvágányú szakasz természetesen vonatkeresztekre is lehetőséget ad, aminek köszönhetően a kétóránként közlekedő Landquart–Klosters–St.Moritz (ex. Engadin Star) vonatok menetideje is csökkenhet. A második vágányt 2019 őszén tervezik üzembe helyezni.
Az első zúzottköves kocsit ürítik Bever állomásától nem messze a vasúttársaság, a kanton és a minisztérium prominensei társaságában.
(fotó: RhB)
(fotó: RhB)
Az építkezés nem csak a második vágány építésére korlátozódik, hanem a régóta húzódó Bever állomásának felújítását is magába foglalja. Itt a jelenlegi sínkorona magasságban lévő peronok helyett modern, fedett magasperon épül. Nem is akármilyen tető lesz a peron felett, hanem a régi St.Moritz állomásról megmentett perontető kap itt újabb esélyt! Az új peron természetesen a mai elvárásoknak megfelelően aluljárón át lesz elérhető. Az építkezés szintén hamarosan megkezdődik itt is., az átépített állomás átadása pedig 2020-ra várható. A kétvágányúsítás és az állomás felújításának teljes költsége 52 millió svájci frank lesz, melyet a Graubünden kanton és a svájci állam is támogat.
Bever állomását hagyja el 2015 nyarán egy St.Moritz felé közlekedő RegioExpress. Az állomás a következő néhány évben alaposan átalakul majd
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
A Rhätische Bahnnak azonban nem ez az egyetlen folyamatban lévő kétvágányúsítása. A Bernina-vasút déli részén, Poschiavo állomásától észak felé egy hosszabb kétvágányú szakasz épül. Itt a vonatok keresztezésének eltolása a fő szempont, a menetrend további optimalizálásának céljával.
Épül a második vágány Poschiavótól északra a Bernina-vasút déli rámpáján 2017 tavaszán.
(fotó: Berky Dénes)
Eladó a GE Transportation
Chicago | Amerikai Egyesült Államok – Néhány évnyi felfutás után padlót fogott a mozdonygyártás Amerikában, Alstom-Siemens Moility házasság, a kínai CRRC pedig diszkréten letarolja, ami az útjába kerül. Nos, az USA egyik ipari zászlóshajójának számító General Electric a jelek szerint inkább bedobja a lapokat: hétfői közleményük alapján eladó a GE Transportation, azaz a mozdonyokat és nehézgépeket (bányagépek, hajómotorok) gyártó üzletág. A cég 20 milliárd dollárnyi eszközállományt szeretne értékesíteni az elkövetkezendő években, hogy a megmaradó portfólió (repülési, orvosi, és energiaipari üzletágak) fejlesztésére tudjon koncentrálni. A lépés az elsődleges piacot jelentő észak-amerikai vasúti szállítmányozás kezdődő stagnálása miatt nem meglepő, ugyanakkor komoly volumenű húzás. Előjelek már idén is voltak: a cég júliusban jelentette be, hogy 2018 végén leállítja a mozdonygyártást a legendás, Erie városában (Pennsylvania) lévő gyárában, és csak a néhány éve megnyitott Fort Worth-i gyáregység marad aktív.
Iparági szakértők számos lehetséges kimenetelt felvázoltak a hét során, de mindegyikben közös elem, hogy a stratégiainak számító üzletág amerikai kézben tartása komoly politikai szempontként jelenik meg, valamint a GE Transportation domináns piaci szerepe miatt szinte minden, rivális cégeket érintő összeolvadási vagy felvásárlási kísérlet komoly versenyjogi akadályoka ütközhet - ilyenek például az egyébként ésszerű Alstom/Siemens-GE és a Caterpillar/EMD-GE forgatókönyvek. A nehézgépes oldalról érkező vásárlók (Cummins, Kumatsu, John Deere) esetében az igen méretes dízelmozdony-üzletág lehet visszatartó erő, mivel ez nem illik a portfóliójukba. A fentiek miatt az önálló cégbe szervezés, illetve a darabokban értékesítés (vasúti és nehézgépes üzletág külön-külön) is kézenfekvőnek tűnik.
A hír érdekessége, hogy a stratégiai piacnak számító mozdonygyártási szegmensben a GE hosszú évtizedek kemény munkájával nyomta le az 1930-as évektől egészen a hetvenes évekig masszívan domináns General Motors Electro-Motive Division-t (GM EMD), akik azóta sem igazán találtak magukra, és a Caterpillar égisze alatt is csak a másodhegedűs szerepét vitték a piacon. Mindezek után a GE egy huszárvágással szabadul az üzletágtól, ami akár visszatérési lehetőséget is adhat az EMD számára; más kérdés, hogy a mai piac messze nem az a meghódításra váró, szűz vidék, melyet anno az EMD letarolt.
Iparági szakértők számos lehetséges kimenetelt felvázoltak a hét során, de mindegyikben közös elem, hogy a stratégiainak számító üzletág amerikai kézben tartása komoly politikai szempontként jelenik meg, valamint a GE Transportation domináns piaci szerepe miatt szinte minden, rivális cégeket érintő összeolvadási vagy felvásárlási kísérlet komoly versenyjogi akadályoka ütközhet - ilyenek például az egyébként ésszerű Alstom/Siemens-GE és a Caterpillar/EMD-GE forgatókönyvek. A nehézgépes oldalról érkező vásárlók (Cummins, Kumatsu, John Deere) esetében az igen méretes dízelmozdony-üzletág lehet visszatartó erő, mivel ez nem illik a portfóliójukba. A fentiek miatt az önálló cégbe szervezés, illetve a darabokban értékesítés (vasúti és nehézgépes üzletág külön-külön) is kézenfekvőnek tűnik.
A hír érdekessége, hogy a stratégiai piacnak számító mozdonygyártási szegmensben a GE hosszú évtizedek kemény munkájával nyomta le az 1930-as évektől egészen a hetvenes évekig masszívan domináns General Motors Electro-Motive Division-t (GM EMD), akik azóta sem igazán találtak magukra, és a Caterpillar égisze alatt is csak a másodhegedűs szerepét vitték a piacon. Mindezek után a GE egy huszárvágással szabadul az üzletágtól, ami akár visszatérési lehetőséget is adhat az EMD számára; más kérdés, hogy a mai piac messze nem az a meghódításra váró, szűz vidék, melyet anno az EMD letarolt.
Szalad az Amtrak szekere
Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Az elmúlt években az Amtrak néven közismert National Railroad Passenger Corporation, azaz az Egyesült Államok szövetségi vasúti személyszállító vasúttársasága egyre-másra dönti meg saját korábbi rekordjait, de az idén szeptember végén zárt pénzügyi év újra rátett egy lapáttal az eredményekre. Hálózati szinten 31,7 millió utazást regisztráltak, ami 1,5%-os növekedés az előző évhez képest. Érdekes módon a húzógazatnak számító, Boston, New York és Washington közötti fővonal 1%-os forgalomnövekedésére messze rávert a középtávú, tagállamok által finanszírozott járatok 2,1%-os utasszámnövekedése. Még nagyobb meglepetés, hogy az időről-időre pénztemetőség okán beszántásra kipécézett távolsági (értsd: 750 mérföldnél hosszabb útvonalú) járatok is 0,9%-os növekedést könyvelhettek el. A pénzügyesek számára persze még ennél is fontosabb az a rekord, hogy a működési költségek minden eddiginél magasabb, 94,7%-os hányadát fedezték a jegyárbevételek, azaz csökkent szövetségi/tagállami támogatás iránti igény.
Kapitulál az S-Bahn
Berlin | Németország – Tíz évvel ezelőtt, 2007 őszén vezették be Németországban a tömegközlekedésben a teljes dohányzási tilalmat. Ekkor szűntek meg a távolsági vonatokon a dohányzó szakaszok vagy kocsik és az állomások nagy részén is tilos lett a füstölgés vagy legalábbis a kijelölt helyre szorították ki a dohányzó utasokat. A berlini S-Bahn a saját állomásaira teljes tilalmat vezetett be, a szabályszegők pedig pénzbírságban részesültek. A cég szóvivője, Burkhard Ahlert szerint azonban a tiltás és a bírságolás nem vezetett eredményre, az utasok ugyanúgy dohányoztak továbbra is, a rendfenntartás cserében komoly erőket kötött le és vont el más, fontosabb területektől. Így végül arra a döntésre jutottak, hogy a kijelölt területeken, az állomások egy bizonyos pontjain engedélyezik a dohányzást, miután az első körben tizenegy állomásra kiterjedő pilotprojekt megfelelően működött, a dohányzó utasok betartják a számukra kijelölt helyen való rágyújtási korlátozást. Nyilván az engedmény alól kivételt képeznek a föld alatt épített állomások, ott továbbra is marad a dohányzási tilalom. Amúgy érdemes megjegyezni: 2016-ban 3726 alkalommal osztották ki a 15 eurós büntetést a dohányzási tilalom megszegése miatt, 2017 első kilenc hónapjában pedig 3375 alkalommal történt ilyen.
Összeállította: Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltán