2017. 11. 07.

Nehezített S-Bahn-pótlás Berlinben

A fontos és nagy forgalmú vonalak pótlása mindenhol nehéz feladat, de Berlin északi elővárosaiban egy hónapig nehéz lesz az S8-cal utazni vágyók élete. Az S2 esetében pedig egy autópályahíd felújítása okoz problémákat a kétszintű járatstruktúrának, ahol a gyorsjárat lassabbnak ígérkezik a normálnál.




A Karower Kreuz környezetében évek óta dolgozik a DB Netz a zajterhelés csökkentésén, az elmúlt másfél évtizedben eurómilliók ömlöttek a vasútvonalak „lehalkításába”: a közelben lakók az ingatlanaikra új ablakokat és szigetelést kaptak, a vonalak mellett pedig 2-3 méter magas zajárnyékoló falak épültek. Egy lakóterület közepén futó vonalnál az ilyen zajárnyékolófalak építéséhez hasonló nagyobb helyigényű munkák miatt természetszerűleg vágányzárat kell elrendelni, de ezt összekötik az A 114-es autópálya Berliner Außenring feletti hídszerkezetének cseréjét előkészítő munkákkal, váltó- és síncsiszolással, gyalogos és közúti átjárók javításával és az ESTW Zepernick által vezérelt jelző- és biztosítóberendezést is ellenőrzik.

Schönfließ állomás az Außenringen – a megálló kiszolgálásával nem kell bajlódni, az a puszta közepén van, elég csak a faluba bemenni a pótlóbusszal
(fotó: Halász Péter)

A legegyszerűbb vonalnak az S8 ígérkezik, hiszen csak végig kell menni a települések főutcáján. A minden állomást kiszolgáló S2 pótló viszonylat közlekedtetése több korábbi hasonló lezárásnál káoszba fulladt, ezért most egy új, S2 Express nevű viszonylatot közlekedtetnek majd az A 114-es autópályán keresztül. Viszont a cserére szoruló hídon csak irányonként egy sáv használható, ezért az S2 Express gyakorlatilag a naponta kialakuló torlódásba fog belefutni a helyi lakosok szerint. Az S-Bahn Berlin közlése szerint mindent megtesz a körülbelül 80.000 ingázó minél színvonalasabb és pontosabb elszállításáért, de az egyéni közlekedőket nem tudják befolyásolni. A pótlóbuszok az S2-es vonalakon 10, az S8-as vonalon 20 percenként közlekednek. A hivatalos becslések szerint 40 perccel növekszik az eljutási idő a november 6. és december 4. közötti lezárás miatt.

A pótlási rend vázlata
(grafika: S-Bahn Berlin GmbH)

A munkálatoknak van egy jövőbeli projektet részben megalapozó szerepe is, hiszen a Berliner Außenring (BAR) Karow állomás előtt keresztezi a Stettiner Bahnt és ebbe a csomópontba már a '90-es évek óta tervezik egy mindkét vonalat kiszolgáló állomás építését. 2003-ban úgy tűnt, elindul a kötelező jogi procedúra, de 2011-ben a Szenátus más tervekre és pénzhiányra hivatkozva elkaszálta az öteletet. Tavaly óta egyre többször merül fel az állomás megépítésének igénye, az RB27-es jelzésű vonatok jövő tavaszig csak Karow állomásig közlekednek. A tervek szerint egy kétszintes állomás épülne: felül négy, alul két peronos vágány épülne és az S75 is meghosszabbítható lenne Wartenbergtől legalább az új állomásig. Ezzel a BAR-on közlekedő regionális viszonylatok is nagyobb szerephez juthatnának az elméletileg 3 év alatt körülbelül 11 millió euróból megvalósítható projekt után.

Helyi informátorunk tegnap reggel a járatok nem teljesen egyértelmű jelölésére panaszkodott, ami kritikus fontosságú egy ilyen helyzetben. A helyi közszolgálati média délutáni tesztje szerint a normál S2-vel a menetidő-növekedés 30-40 perc és az autópályán kialakult torlódás miatt az S2 Express nem jelent érdemi előnyt, a délutáni állapotokat leginkább a káosz és összeomlás szavak jellemzik.

Nagy pótlás Budapesten
A hivatalos kommunikáció szerint november 4-étől indult el az M3-as metró felújítása Budapesten. Most fogadjuk el ezt, ne menjünk bele, hogy a munkák a háttérben már hetek óta zajlanak és ezzel párhuzamosan tesztelgették a pótlási rendet is. A lényeg viszont valóban az, hogy november 4-én és 5-én az utasok megtapasztalhatták a teljes vonalas metrópótlás „finomságait” – azt, amiben ezentúl munkanapokon este és hétvégén részük lehet. A Lehel tértől délre szinte semmi sem segítette a buszok közlekedését, torlódás, késések jellemezték az egész hétvégét. Ehhez képest az első munkanap szinte teljes nyugalomban telt: a Lehel tér és Újpest között buszsávon szaladnak a kocsik, védett csomópontokon haladnak át, néhány perces késés jellemző és az utasok rácsodálkozása az újdonságra. Délután a hétvégi problémák újra felszínre kerültek, főleg a Nagykörúton belüli részeken gyűjtötték be a buszok az akár 10 percet is meghaladó késést.


Adorján Péter