2017. 11. 15.

Csak egy kép – Metropol Knödelpressével

Már nincs egy hónap sem a 2017/2018-as menetrendi évad kezdetéig – ez viszont azt is jelenti, hogy változások már aligha lehetnek a vasúti menetrendben. Mi magunk is többször írtunk már ezekről, és sokszor szóltunk a talán leginkább vitatható döntésről, a Metropol EuroNight berlini részének megszüntetéséről. Ennek kapcsán vettük elő mai képünket, ami azonban nem csak ezért lehet érdekes.


A 2017/2018-as menetrendi évad magyar vonatkozásainak egyik kétes újdonsága lesz az, hogy a MÁV-START a gazdaságtalanságra hivatkozva megszünteti a Metropol EuroNight Budapest, Bécs és Berlin közötti kocsijait, azaz a klasszikus Metropolt lényegében felszámolja. A járat maradéka Budapest és Prága között jár majd, illetve viszi a varsói, krakkói kocsikat is. A döntést, mondtuk már, a MÁV-START azzal indokolta, hogy a dolog nem éri meg számára: Németországon belül ugyanis üzleti vonatként, a MÁV-START pénzéből közlekedett a járat – a DB AG pedig csak úgy adta volna olcsóbban a pályát, ha az utóbbi évekhez hasonlóan összevonhatják egy InterCity-járattal az éjszakai vonatot Berlin és Drezda között – esténként erre volt is példa, a lengyel kocsikból álló IC 2079-es számú vonattal egyesítve közlekedett a járat. A MÁV-START döntése azonban nem csak a budapesti utasokat érinti rosszul: a szász főváros, Drezda is felemelte a hangját az ügyben egy halk protestálás erejéig, ugyanis az utolsó klasszikus éjszakai vonat tűnik így el Drezdából, csak a nappali IC-, EC- és ICE-járatok maradnak a távolsági forgalom képviseletében.


De a Metropol búcsúja mellett egy másik apropója is van a felvételünknek, ami nem mellesleg 2017. augusztus 15-én este készült a drezdai főpályaudvaron, a vonatra éppen rájáró cseh 371 001-es számú gépről. Ugyanis a jól ismert „Knödelpresse” becenevű gépek is hamarosan búcsút intenek a német síneknek, lévén a menetrendváltástól a ČD folyamatosan tölti fel a drezdai személyvonati fordát az ELL-től hosszú távra bérelt Vectronokkal. A cél ugyanis az, hogy a nyári menetrend életbe lépésétől a Prága és Berlin (illetve Hamburg) között közlekedő EC-k ne negyed órát álljanak Drezdában a gépcsere miatt, hanem mindösszesen 2-3 percet töltsenek csak itt. Ezzel a lépéssel és azzal, hogy hosszú évek felújítása után végre a közvetlen Berlin–Drezda vonalon járhatnak a vonatok és nem kell Jüterbog felé kerülni, közel fél órás menetidő-csökkenést érhetnek el a német és a cseh főváros között a vonatoknál.
Igaz, eredetileg úgy volt, hogy a ČD a 380-asokkal járna erre is – ám a német hatóságok nem adták meg az engedélyt a gépeknek a nagysebességű közlekedésre, holott Drezdától „nyugatra” (a gyakorlatban persze jobbára északra és északnyugatra) a vonatok 200-as tempóval közlekednek számos helyen. Így hát a cseheknek nem maradt más választása, a Messerschmittek járnak Budapest felé, a Vectronok pedig a németekhez – e gépeknek úgyis megvan a papírja a német hálózatra is. Halkan megjegyezzük: nem 200-ra, de a bajoroknak szánt Škoda 109E3-asok, amelyek részletekben térnek el csak a cseh változattól, megkapták a német hatóság engedélyeit.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.