A cseh érdekeltségű PPF-csoport vette szerezte meg a Škoda Transportation többségi tulajdonát a november 24-25-én lezárult tárgyalássorozat végén.
A korábbiakban senki sem nyilatkozott a Škoda Transportation áráról, a szakértők azonban 10 milliárd koronára becsülik a tulajdonrész árát. A cég 2016-ban 15,7 milliárd korona bevétellel rendelkezett, de ez csökkenő tendenciát mutatott, az adózott tiszta nyereség pedig 1,6 milliárd korona volt a 2016-os évben.
A pilzeni székhelyű járműgyártó világszerte 5300 főt foglalkoztat szerte Európában és a tengerentúlon is. A nagyvasúti járművek mellett villamosokban és trolibuszokban, elektromos buszokban is „utazik” a Škoda – többek között a budapesti Solaris-trolibuszok villamos berendezéseit is ők szállították.
A Škoda egyik sikeres terméke ezen a képen, legalábbis ami a belföldi piacot illeti. Hosszas vívódás után a ČD 2008 és 2011 között húsz darabot állított szolgálatba a 109E típusú villamosmozdonyokból, amelyekkel többek között Budapesten is találkozhatunk. Írásunk kisképén a nem túl sikeresen debütáló InterPanter-motorvonatok egyike készült elhagyni a prágai főpályaudvart – ez is Škoda-termék
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A Škodát megszerző PPF-csoport a szintén cseh üzletember, Petr Kellner irányítása alatt áll, bár Hollandiában van bejegyezve. Az 1991-ben alapított csoport jelenleg pénzügyi, telekommunikációs és mezőgazdasági területek mellett a biotechnológiai szektorban rendelkezik érdekeltségekkel.
A PPF-csoport többek között a Siemens és a kínai CRRC elől happolta el a nagy nevű cseh járműgyártót, amit eddig cseh üzletemberek szűk köre egy ciprusi offshore-cégen keresztül birtokolt.
Halász Péter