Az idei menetrendváltással is készülnek némi újdonsággal Svájcban. Egységesítik a távolsági forgalom vonatnemeit, amivel megszűnik az ICN megjelölés is, illetve S-Bahn módjára beszámozzák az IC és IR vonatokat is útirányok szerint. Nemzetközi forgalomban az egy pár új trinacionális vonat kap még nagyobb hangsúlyt.
Az elmúlt évek során az SBB minden menetrendváltással csak sűrítette és hosszabbította a távolsági vonatokat, hiszen az igény is egyre nagyobb. Idén a kínálat egységesítésére helyezik a hangsúlyt. Az InterRegio vonatok országosan mindenhol minimum órás ütemben közlekednek, míg az IC-k egészen 30 perces ütemes menetrend szerint lesznek elérhetőek minden vonalon. Ezzel együtt eltűnik a RABDe 500 sorozatjelű vonatok megjelenésével bevezetett ICN (InterCity Neigezug, azaz billenőszekrényes IC) vonatnem is. A menetrendben azonban továbbra is meg fogják jelölni az ilyen technológiával közlekedő vonatokat (jelenleg RABDe 500 és ETR 610).
A jármű marad, a vonatnemből elveszik egy betű: a RABDe 500 motorvonatok elsődleges bevetési területe a sok szűk ívvel tűzdelt Jurafusslinie kiszolgálásában csak az ICN vonatnem IC-re változása lesz újdonság.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
A nemzetközi vonatok terén nincs ilyen egyszerű dolga a svájciaknak, hiszen szinte minden környező ország hozza a saját külön vonatnemét (TGV, ICE, Railjet), de az SBB által szervezett határátlépő vonatok mindegyike EuroCity név alatt fog közlekedni.
Talán még izgalmasabb változás a távolsági vonatokhoz bevezetésre kerülő viszonylatszámok. Régóta mondogatjuk, hogy a svájci távolsági forgalom egy országos S-Bahn-hálózat, hiszen az IC-k (ma még ICN-ek), EC-k és IR-ek alkotta rendszerben szinte mindenhol félóránként közlekednek a vonatok. Ebbe a képbe jól illeszkedik az SBB újítása is, hiszen maga a vasúttársaság is "S-Bahn Schweiz"-ként hirdeti a vonalszámok bevezetését. Így lesz például a Genf–Bern–Zürich–St.Gallen vonal az IC1, míg a Genf–Lausanne–Brig az IR90. Ezzel az S-Bahn-hálózatokhoz hasonlóan a tájékozódást kívánják megkönnyíteni, ami főleg ott lehet segítség, ahol hasonló útvonalon közlekedik többféle megállási rendű vonat is.
Részlet az országos S-Bahn-hálózat spagettitérképéből, a teljes verzió itt érhető el.
Néhány kisebb változás jön még a távolsági szolgáltatásban, így az InterRegio Genf–Bern–Luzern ezentúl a Genfi-tó partján Nyonban és Morges-ban illetve Lausanne és Bern között Palézieux-ben és Romont-ban is megáll majd. Ezért cserébe a Genf–Lausanne–Brig IR ezentúl órás ütemben megállás nélkül közlekedik Genf és Lausanne között, amivel 11 percet spórolnak ezen az útvonalon az utasok.
Nemzetközi forgalomban lesz egy új közvetlen vonat Zürichből az olaszországi Velencébe és vissza, illetve nagy hangsúlyt kap még a Frankfurt–Svájc–Milánó vonatpár bevezetése. Ez utóbbi érdekessége, hogy Németországban először fognak hosszabb távon járni az ETR610 típusú vonatok, amelyek itt (és csak itt, Svájcban és Olaszországban EC lesz) új vonatnemet is kapnak: EuroCityExpress, azaz ECE. Hogy erre miért volt szükség egyetlen egy vonatpár bevezetésénél, arra a választ a DB marketingesei bizonyára hosszan tudnák ecsetelni. További érdekesség, hogy a déli irányban közlekedő EC(E) 151 Basel SBB után a Gotthard alagúton át, azaz Luzern–Bellinzona–Lugano útirányon éri el Milánót, míg az észak felé közlekedő EC(E) 52 a Simplonon át, azaz Domodossola–Brig–Bern útirányon érkezik Bázelbe.
A három országot összekötő új Frankfurt–Svájc-Milánó kapcsolat bevezetésének alkalmából az SBB egyik ETR610-es szerelvényét matricázták fel, amely kifejezetten mutatósra sikerült.
(fotó: SBB)
Berky Dénes