Münchenben hosszú ideig egyeduralkodók voltak az S-Bahn-hálózaton a 423-as motorvonatok. De egy ideje már visszatértek a 420-asok és a lassan húsz éves „új” motorvonatokkal is kezdeni kell valamit. A DB AG és a közlekedési szövetség, az MVV közösen dolgozta ki a motorvonatok felújítási programját.
Az utasok észrevételeinek lehető legjobban megfelelő kialakítást kapnak a jövőben a müncheni S-Bahn-motorvonatok közül a lassan húsz éve szolgáló 423-asok, a flotta alapján jelentő járművek. A DB Regio és a Münchner Verkehrverbund, a MVV közösen dolgozta ki a ráncfelvarrási program sarokpontjait.
A vezetőállás mögötti kis szakaszban sok változás nem lesz, ahogy a szomszédos többcélú térben is „csak” megújulnak az ülések
A vonaton azonban máshol is kialakításra kerülnek kerekesszékes helyek és ezzel együtt állóhelyek, ahol az utasok kényelmesen és biztonságosan támaszkodva pihenhetnek meg
A várhatóan tavasszal induló program keretében a járművek belső tere megújul, az utasok igényeihez jobban igazodik majd. Igaz, ez a lépés azzal jár, hogy némileg csökken az ülőhelyek száma: 192 helyett csak 166 ülőhely lesz a vonatokban. Ez azonban érdemi veszteségként nem jelentkezik az utasoknak, mert megszűnnek az olyan szűkös helyek, ahol még a csúcsidőben is legfeljebb csak az utastársak csomagjai utaztak, nem emberek. Ezen kívül tágasabb és kényelmesebb állóhelyeket alakítanak ki, de az ülő utasok is profitálhatnak majd az új megoldásokból, többek között a „tárgyaló” jellegű, körben kialakított ülőhelyekből, ami főleg a kis csoportok számára lesz kedvező. Ezen kívül egyes felszálló előtereknél a meglévő négyes üléscsoportokból egy-egy ülést kivesznek, így többen férnek el az előtérben, ezzel csökkenthető az utascsere ideje is. A vonatok kapacitása amúgy az ülőhelyszámok csökkenése mellett így is növekszik majd: 544 helyett egy szerelvény 612 utast szállíthat majd.
A felszálló előtereknél a négyes üléscsoportok helyett hármas ülések lesznek, ez jobbat tesz az utasáramlásnak is
Az ülések mellett és alatt is lehet majd csomagokat tárolni útközben
Az újfajta kialakítás egy felülnézeti képen
A jelenlegi kialakítás nem igazán felel meg a gyors utascsere követelményeinek – magentaszínnel a továbbhaladást akadályozó utasokat jelezték
Az átalakítás után az álló és kapaszkodó utasok nem lesznek útban a felszálló utasok számára, ők is jobban el tudnak helyezkedni a vonaton, az előtér terhelése csökken, az utascsere ideje is csökkenthető lesz
Ugyanez a szituáció a csomagokkal együtt jelezve: fent a régi, lent az új elrendezés szerinti helyzet
Az utastájékoztatás is javul majd: a jelenlegi kisméretű fényújságok helyett nagyméretű, színes monitorok jelzik majd a következő megálló mellett az átszállási kapcsolatokat is, ráadásul valós időben.
Az új utastájékoztató monitorokon nem csak a következő megálló jelenhet meg, hanem az átszállási kapcsolatok, sőt, a spanyol peronos megállóknál egyéb hasznos információkat is tudnak majd adni – ahogy a távolabbi sarokban látható kép is jelzi
(látványtervek: Neomind/BEG)
(látványtervek: Neomind/BEG)
Halász Péter