A svájci vasút joggal büszke arra, hogy viszonylag jól és hatékonyan gazdálkodik, a rendelkezésére álló eszközöket pedig igen jól használja. Jól példázza ezt az is, hogy az 1990-es években szolgálatba állított mozdonyokat teljes felújításnak vetik alá a lassan két és fél évtizedet szolgált járműveket. Az első teljesen felújított gép a közelmúltban készült el.
Az SBB 1991 és 1996 között akkor SLM (Schweizerische Lokomotivfabrik) néven működő mozdonygyártól, az ABB villamosberendezéseivel ellátott mozdonyokat rendelt új vontatójárműveket. Az univerzális, négytengelyes mozdonyokat 6100 kW-os teljesítményük alkalmassá tette a gépeket arra, hogy a nehéz tehervonatok előtt és a nagysebességű gyorsvonatok élén is bizonyíthatták a svájci termékek nagyszerűségét. És láthatóan meg is felelt az elvárásoknak a 119 darabos flotta, hiszen néhány évvel ezelőtt a gépek felújításáról döntött az SBB. Eddig csak részfelújításokat végeztek a gépeken, de most végre elkészült az első, minden tekintetben modernizált mozdony.
A munkák során energiahatékonyabb villamosberendezések, modern és biztonságosabb vezetőállás került a gépekbe és a járművek megfelelnek a Gotthard-bázisalagútban való közlekedés feltételeinek is.
Az SBB számításai szerint a teljes flotta felújítása után éves szinten 27 GWh-nyi villamosenergiával fogyasztanak kevesebbet majd a mozdonyok. Ez köszönhető a hatékonyabb légsűrítőnek, tömörebb levegős rendszernek és a korábbi GTO-s áramirányítók IGBT-re cserélésével.
Az SBB adatai szerint a mozdonyok futásteljesítménye rendkívül magas, a flotta összességében 2,5 nap alatt annyi fut, hogy megkerülhetnék a Földet is. Jellemzően a 700 ülőhelyes, emeletes IC- és IR-szerelvények továbbítása a fő feladatuk, de a többi járaton is rendszeresen előfordulnak, összességében a mozdonyvontatású vonatokat továbbító flotta alapjait jelentik.
A járművek felújítását bemutató videó az SBB-től
A felújítás során a mozdonyba beépített számos modern megoldás közül érdemes kiemelni többek között azt a funkciót, amely ha a mozdony több mint 30 percig parkolóállásban van, a fedélzeti járművezérlő optimalizálja az energiafogyasztást, számos komponenst leállít, illetve ritkábban helyez üzembe a korábbinál a számítógép – csökkentve az energiafogyasztást.
A felújított mozdonyok megjelenésükben is megújulnak – bár a hagyományosnak tekinthető megjelenésüket megőrzik. A felújított gépek megkülönböztethetők az új, domború homlokoldali SBB-logóról valamint az efölött található kapaszkodóról, ami a tolatószemélyeztet segíti az UIC-vezeték összekapcsolásakor.
A modernizálási munkák a tervek szerint 2022-ig tartanak majd, az eddig elkészült tizenegy, részben felújított mozdony pedig egyfajta prototípusként szolgál majd – a mozdonyfelújítási program 1,9 millió frankot kóstál járművenként.
Halász Péter