2017. 11. 10.

Egy hónap múlva itt az újév, nézzük mit hoz a menetrendváltás Ausztriában!

Az ÖBB elmúlt évekbeli, nagy változásokat hozó menetrendváltásai után idén kevesebb újdonság érkezik. Azért így is érdemes áttekinteni, mit hoznak az osztrákok 2018-ra.





Az elmúlt években az ÖBB mindig nagyobb dobásokkal készült a decemberben esedékes menetrendváltásra. A 2015-ös menetrenddel nyitották meg a bécsi főpályaudvart, 2016-ra már a távolsági vonatok is innen indultak a Westbahnhof helyett, a 2017-es évadra pedig a hagyományos Intercity-ktől búcsúztunk a Westbahnon (vagy ahogy mostanában az ÖBB corporate identity egy bizonyos magánvasúti cég miatt szereti hívni: Weststreckén).

Idén, a 2018-as menetrend bemutatásával ekkora változások már nem érkeznek, de azért nem hagyják unatkozni azon vasútrajongókat most sem, akik szeretnek még az utolsó napokban a megszűnő vagy átalakuló vonatokkal utazni. (Ezen sorokat is épp a jövőre már Railjetté vedlő EC31 fedélzetén írom, de erről majd később.)

Elsőként nézzük, a teljesség igénye nélkül, milyen újdonságokat tartogatnak nekünk a belföldi forgalomban az ÖBB-nél!

Az egyik legjobban reklámozott változás a Cityjet-nek nevezett Siemens Desiro ML motorvonatok bevetési területének további bővítése. Ezúttal legnagyobb hangsúlyt a REX200-as, Bécs Westbahnhof és Amstetten illetve St.Valentin között a Neubaustreckén közlekedő vonatok Cityjetté válása kapja. Ezek a vonatok jelenleg az ÖBB hagyományos IC-kocsijainak is a legöregebb (de ezzel együtt legkényelmesebb) típusaival, a Bmz61-esekkel (Bmz 21-90 0xx) és a kicsit újabb Modularwagenekkel (Bmpz 20-94) közlekednek, ezeket váltják a modern motorvonatok.

Hagyományos REX200-as vonat érkezik St.Pöltenbe. Egy hónap múlva már se a vonat elnevezése, se a kinézete nem fog emlékeztetni valamikori önmagára.

A kényelemcsökkenésért cserébe viszont menetrendben sokat kapunk; a jelenleg csak hétköznap csúcsidőben közlekedő vonatok december 10-étől minden nap (hétvégén is) egész nap órás ütemben fognak közlekedni, ezzel jóval nagyobb kapacitást kínálva a bécsi Westbahnhofról nyugat felé és vissza. Ezzel a lépéssel viszont a REX200 nevet is elveszítik a vonatok, hiszen ez eredetileg a szerelvények elérhető legnagyobb sebességére utalt, azonban a Cityjetek engedélyezett sebessége mindössze 160 km/óra. Ezzel valamivel lassabbak is lesznek a mai REX200-asoknál, habár az 1 perc menetidő-növekedés valószínűleg senkinek nem fog fájni. (És itt érdemes megfigyelni az 40 km/óra különbség menetidőre tett hatását.)

Ilyen lesz: itt még csak az első bemutatóúton volt a CityJet, december 10-étől pedig már a mostani REX200 maradékaként, de bővített menetrenddel jönnek a modern motorvonatok.

Több kisebb menetrendi adalék érkezik még a távolsági forgalomban is. Ilyen például a reggel (inkább hajnal) 3.56-kor Wels Hbf-ról induló Railjet 825, amely Linz, (St.Valentin kimarad!) Amstetten, St.Pölten, Tullnerfeld, Wien Meidling, Wien Hbf. érintésével 5:57-kor érkezik meg a schwechati reptérre. Ezzel a korán repülő utasoknak akarnak eljutási lehetőséget kínálni.Továbbá a 866-os számú Railjet a menetrendváltással már nem Innsbruckban végez, hanem az ütemes menetrendhez illeszkedvén egészen Bregenzig (érk. 23.17) közlekedik az Arlbergen át.

Talán épp MÁV-os mintára, de úgy tűnik az ÖBB is kedvet kapott a távolsági vonatok züllesztésére. A Westbahnon közlekedő lassú Railjet vonatok (ex IC) ezentúl a salzburgi Neumarkt-Köstendorf állomáson is megállnak, hogy itt átszállási lehetőséget nyújtsanak a helyi S-Bahnra és személyvonatokra. Itt akkor lassan el is lehetne kezdeni a lassú Railjeteket REX230-nak hívni, ha már a REX200 már nem is annyira 200.

Railjet Vöcklabruck mellett. Hamarosan innen Salzburgig is lesz még egy megálló: Neumarkt-Köstendorf.

Az utolsó esti Bécsből Villachba közlekedő Railjet (633) menetrendje is módosul, ami eddig ütemen kívül, amolyan gyorsított vonatként közlekedett. Jelenleg ez a vonat 18.25-kor indul a bécsi főpályaudvarról és csak Wien Meidling, Wr.Neustadt, Bruck/Mur, Leoben, Knittelfeld, St.Veit/Glan, Klagenfurt állomásain megállva éri el Villachot 22.36-kor. A menetrendváltás után az ütemhez illeszkedve, ugyanúgy 18.25-kor indul, de az eddigi megállókon felül Judenburg, Unzmarkt, Treibach-Althofen és Velden/Wörthersee állomásain is megáll. Ezzel mindössze 10 perccel később ér Villachba, 22.46-kor.

Az ÖBB által - érthető okokból - kevésbé reklámozott változás még, hogy az egyetlen Lienz-be, Kelet-Tirol fővárosába közlekedő Railjet (533/632) visszaváltozik hagyományos Intercity vonattá. Ennek oka a hiányzó Railjet-szerelvényekben keresendő. Egyet ugyanis sikerült nagy hatékonysággal használhatatlanra törni, további szerelvényeket a már említett plusz vonatok és az újonnan kétszer egy nap az olaszországi Velencébe közeledő járatok vesznek el. A Lienz-be közlekedő vonat menetrendje ettől nem változik.

A Bundesbahn által szintén nem annyira hirdetett változás a Westbahn (ezúttal a vasúttársaság) komolyan bővíti a kínálatát. December 10-étől félórás ütemben (majdnem) járnak majd a fehér-kék-zöld vonatok, Bécsben felváltva az egyik félórában a már jól megszokott Westbahnhofra, míg a másik ütemben Meidlingen, a főpályaudvaron és Wien Mittén át egészen a Pratersternig. Erről a módosításrólitt írtunk részletesen.

A Westbahn vonatait eddig főként a Westbahnhofról ismerjük, azonban a menetrendváltással nemhogy a bécsi főpályaudvarra is fognak járni, de a Stammstreckén át egészen Pratersternig.

Folytassuk a nemzetközi forgalomban tervezett komolyabb módosításokkal és újdonságokkal!

Első és az ÖBB által is leginkább reklámozott újdonság a sok év nyűglődés után végre valahára kiharcolt Railjet-kapcsolat Olaszország felé. Az újonnan érkezett Railjet-szerelvények (52-60) ugye eleve ezzel a céllal is érkeztek, minden felszereltségük megvan az igencsak válogatós olasz hatósági engedélyhez is, amely megszerzése még így sem volt egyszerű. Most azonban már látszik a fény az alagút végén, ugyanis a menetrendváltással a jelenleg közlekedő nappali velencei vonat, az EC 31 Railjet 131-é válik és kap egy társat is, az este Velencébe érkező Railjet 133-at. Az első vonat menetrendje nem változik, reggel 6:25-kor indul a bécsi főpályaudvarról és 14.05-kor éri el Velence patinás állomását, Santa Luciát. A második vonat pontosan 6 órával később indul és érkezik majd, így este 20:05-re ér Velencébe. Ezzel egy újabb hagyományos ÖBB Eurocity veszik ki a kínálatból és lesz Railjetté, ami azért a vasútrajongók szívének kicsit fáj, de persze az átlag utas szemében a Railjet a kiszámíthatóságot (nem feltétlenül menetrendi pontosságot) jelenti, a második eljutási lehetőség meg minden tekintetben üdvözlendő. Ezeken felül természetesen marad az igencsak kedvelt és általában jól töltött éjszakai vonat is Bécs és Velence között, így már napi háromszor lehet átszállás nélkül utazni a két város között.

A fentebb említett EC31, amiben ezen cikk nagy rész is íródott itt éppen a Knittelfeldből való indulás előtt néhány másodperccel. Jövőre már ez a vonat is Railjetté válik és kap egy délutáni párt is.

Komolyabb változás még a nagy hagyományokat (és jó sok útirányt) maga mögött tudó D100/101-es vonatpár Bécsből Bohuminon át Katowicéig történő meghosszabbítása és ezzel együtt Eurocity-nek való átkeresztelése.

Magyarországot is érintő változás még az egyik Kassa-Pozsony Intercity Bécsig (illetve Bécstől) történő meghosszabbítása. Ez olyan formán történik, hogy egy Kassa-Pozsony IC 20 perc várakozás után Pozsonyban egy bécsi REX-re fordul, viszont ez a menetrendben is meg van jelölve. Ez az egész úgy érinti Magyarországot, hogy a Kassa-Bécs IC egy mellékhatása annak, hogy a Hortobágy Eurocity ezentúl a jelenlegi PKPIC helyett egy ŽSSK IC szerelvényből lesz kiállítva. Ezen kívül újdonság, hogy a 140/147-es vonatpárt Nyíregyházától Záhonyig hosszabbítják meg. Záhonyba való érkezés 00.10-kor, onnan indulás Bécs felé 3.46-kor.

Újdonság még a Bécs és Kijev között közlekedő közvetlen kocsi. Ez egy, Magyarországon korábban a Tiszából illetve jelenleg szintén a kijevi közvetlen kocsival megismert ukrán hálókocsi lesz. A kocsit Záhonyig a korábban említett Hortobágy viszi, onnan a határon át Csapig a jól megszokott kishatárral, majd Kijevig egy belföldi éjszakai vonathoz kapcsolva. Visszafelé a rendszer ugyanez. (Információink szerint ez a bécsi kocsi sajnos a Kijev-Prága közvetlen kocsi kárára fog közlekedni.)

Az ukrán hálókocsikat Magyarországon jól ismerjük, a menetrendváltástól immár egészen Bécsig is közlekedik amjd egy ilyen kocsi a Hortobágy EC végén.

Mint már korábban is írtunk róla, nagy dobást hoz még a privátszektorban a cseh RegioJet is, amely társaság naponta négyszer, négy óránként fog Bécs és Prága között vonatokat közlekedtetni. Ehhez az engedélyt a GKB (Graz Köflacher Bahn) segítségével szerezték meg, így valószínűleg a bécsi nagytáblán is a GKB logójával kell majd keresni a RegioJet vonatait. Ezekkel a vonatokkal is az ÖBB-től néhány éve vásárolt távolsági kocsik kerülnek bevetésre, így Ausztriában csak a sárga szín és a kiváló fedélzeti kiszolgálás fog újdonságot jelenteni. A jegyeket a RegioJet online már most értékesíti, a teljes útra Bécs és Prága között 15 euró a legolcsóbb jegy, míg Bécs és Brno között már 7 euróért találhatunk jegyeket. Ehhez az ÖBB-nek is volt szava, ugyanis a legolcsóbb SparSchiene jegyek árát Bécs és Prága között leviszik 19-ről 14 euróra, amivel éppen a privát társaság árai alá jutnak. Még el sem indult tehát a konkurens, de az árak a piaci versennyel máris esnek.

A RegioJet vonatai egy fővárossal arrébb már régóta megszokott látványnak számítanak, Bécsbe azonban csak az idei menetrendváltással érkeznek meg a cseh társaság vonatai. Napi négyszer utazhatunk majd Bécs és Prága között a sárga ex-ÖBB kocsikkal.

Az előzőekhez kapcsolódván az ÖBB nem csak a jegyárakkal, de a kínálat bővítésével is készül a Graz-Bécs-Brno-Prága vonalon a RegioJet érkezésére. Egy új esti vonat kerül a kínálatba Bécstől Brnoig 21.10-es bécsi indulással illetve egy új reggeli Prágától Bécsig, amely 4.50-kor indul a cseh fővárosból.

A jegyárakkal kapcsolatban azonban nem csak itt újít az ÖBB, átlagban 1,4 százalékkal lesznek drágábbak a vonatjegyek, azonban ez – az ÖBB állítása szerint – még így is az infláció értéke alatt van. Tovább ismét visszatérnek a 29 eurós SparNight jegyek, amit jó marketingérzéssel nagy csökkentésnek adnak el, habár igazából csak a kicsit régebbi árhoz térünk vissza. Tényleges újdonság viszont az éjszakai vonatok autószállító részére eladott Spar-jegyek megjelenése. Ezekről egyelőre sajnos több információ nincs, de kíváncsian várjuk a fejleményeket, ugyanis az autószállítás tényleg nem volt olcsó dolog eddig.

Az éjszakai vonatok kínálata – részben a MÁV miatt – szegényebb lesz a berlini közvetlen kocsikkal, amivel nagy valószínűséggel a vasúttörténelemben először nem lesz közvetlen vonat az osztrák és német fővárosok között. Érdekesség azonban, hogy azért Prágáig csak elküldenek egy közvetlen kocsit a Metropollal břeclavi rendezéssel, ez azonban egyetlen egy hálókocsi lesz. Mit ne mondjak, vannak kétségeim ennek leendő kihasználtságával kapcsolatban.

Nightjet vonat érkezik a bécsi főpályaudvarra. Az üzlet működni látszik, ennek fényében is történnek finomhangolások a rendszerben.
(fotók: Berky Dénes)


Azért egy kis bővülés is lesz, ha nem is kifejezetten Ausztria területén, de az ÖBB által üzemeltetett Nightjet vonatokkal kapcsolatban. Az eddig teljes vonatként Zürichtől Baselen és Berlinen át Hamburgig közlekedő EN (jövőre már a vonatnem is NJ, azaz Nightjet lesz) 470/471 ezentúl Göttingenben kettéválik. A 470/471-es vonatszámmal közlekedő vonatrész Berlin felé veszi az irányt, míg a 40470/40471 egyenesen, Hannoveren át Hamburgig közlekedik. Ezzel mindkét vonat nagyjából reggel nyolcra van a végállomásán, így jobb eljutási időket biztosít mindkét ágnak.

További változás  az éjszakai vonatoknál, hogy az egyetlen belföldi éjszakai járat, a 246/247 vonatpár ezentúl Feldkirch és Bregenz között többször áll meg, így nagyjából egy reggeli ingázóknak szánt vonat válik belőle, aminek a legjobban az ülőkocsiban utazók fognak persze örülni.

Az itt nem felsorolt kisebb változásokért érdemes felkeresni az ÖBB hivatalos tájékoztatását is itt.

Berky Dénes