2017. 10. 27.

Hétvégi gyors – 2017. október 21-27.

Kelet felé bővít a PID. Ingázók elégedetlensége miatt állt le a Marschbahn. További nyolcvan Icke jön a BVG-hez. Stadler-metrót rendelt Minszk. Újabb amerikai nagyváros építene villamoshálózatot. Krakkóba már vonatot is indít a LEO Express. Hírösszefoglalónk.



Keleti nyitás a PID-nél


Prága | Csehország – Kladno és környéke után újabb települések csatlakoznak a PID-hez. A fővárosi vasúti közlekedésben fontos lépés lesz, hogy a több mint 30 ezerlakossal rendelkező Kolín is felkerül a térképre, a 7-es zóna részeként, így menetrendváltástól az S1-es viszonylatjelzésű személyvonatok teljes hosszban a PID jegyeivel és bérleteivel vehetőek igénybe.
A többi változás azonban hamarabb jön: november 11-én változik Kouřim és további tizenöt település közlekedése. A viszonylatok száma is illeszkedni fog PID rendszerébe: az eddigi rendszer szerint Kolínhoz tartozó, tehát G-vel és két számjeggyel (pl.: G47) jelölt viszonylatok ezentúl pusztán három számjegyet fognak tartalmazni (esetünkben pl.: 421), és egyértelműen kijelölik az útirányt, ami a budapesti elővárosban nem sikerült teljesen résmentesen. A hálózat több pontján garantált csatlakozások lesznek: Kouřim, Lošany, Vitice és Ždánice területén autóbuszról autóbuszra; Plaňany vasútállomásánál pedig autóbuszról vonatra (ott az S11-es viszonylatra) is.

A térség közlekedési hálózatának friss térképe
(grafika: PID)

Két vonal (a leendő 421-es és 422-es) a jelenlegi hálózatból kerül meghosszabbítása Kolín vasútállomásáig, míg további két vonal (a hamarosan 424-esként és 450-esként keresendőek) vadonatújak. A 424-es ugyanúgy összeköti Kouřim és Kolín között közlekedik, azonban egy új, déli ágon Toušice, Mlékovice és Dolní Chvatliny érintésével.
Több vonalon is megjelenik a máshol már alkalmazott menet közbeni átszerelés, tehát például aki Radim-ban száll fel a 450-es autóbuszra, az úgy fog 422-esről leszállni Kouřim-ban, hogy közben le sem kell szállnia az autóbuszról, ezzel is kényelmesebbé téve a szolgáltatást. A viszonylaton közlekedő autóbuszok a ČSAD POLKOST valamint az OAD Kolín flottájába tartoznak.
További részletek a PID oldalán – cseh nyelven – érhetők el az integrációval kapcsolatosan.


Elégedetlen igázók miatt állt le a Marschbahn


Klnaxbüll | Németország – A Hamburg és Sylt szigete közötti Marschbahn az átlag közlekedésbarát számára az egymást érő autószállító vonatok miatt csenghet ismerősen, de a vonalon személyszállító vonatok is közlekednek. Szerdán egy előre bejelentett polgári engedetlenségi akcióval hívták fel a figyelmet az egy éve tartó állandó késésekre és az ebből eredő társadalmi és gazdasági hátrányokra. A hivatalos közlések szerint legalább 500 demonstráló a Klanxbüllből Westerland (Sylt) állomásra 07:12-kor induló RE6 járatot terv szerint megszállta, majd három órán keresztül akadályozták az ajtók záródását. A 07:44-kor érkező vonat is hasonló sorsra jutott, viszont az csak másfél órán át volt feltartva. A DB Regio tavaly vette át a Nord-Ostsee-Bahn (Transdev helyi márkaneve) szolgáltatásait és kocsiparkját. Viszont a Bombardier által 2005-ben gyártott "married-pair"  kocsik a mai napig hibákkal küzdenek, a pótló szerelvények pedig a mindenhonnét összekapart görlitzi X-kocsik és halberstadti y-vezérlők. A szövetségi rendőrség ugyan biztosította a helyszínt, de nem avatkozott be, hiszen nem történt vasútüzemet veszélyeztető cselekmény.


További 80 Icke


Berlin | Németország – Ugyan még szinte el sem kezdődött a korábbi rendelések leszállítása, újabb 20 egységnyi IK érkezik 2019-ben az U5 vonalra. Az idén leszállítandó 11 egység szintén ide kerül, a jövőre leszállítandó 27 egység a kisprofilú hálózatra kerül majd, ahol az A3L71 sorozatot fogják nyugdíjazni. Az U5-re kerülő példányok virágtartókkal, a kisprofilú hálózatra  kerülők anélkül készülnek.


Stadler-metrót rendelt Minszk


Minszk | Fehéroroszország – A svájci tulajdonban álló Stadler Rail helyi cége nyerte meg a minszki metrótendert. A cég összesen hat darab négykocsis és öt darab ötkocsis szerelvényt szállít majd: az első még 2018-ban érkezik a minszki metróba, a többi vonatnak 2020-ig kell elkészülnie. A 78,4 méter hosszú négykocsis vonatban 168 ülőhely lesz; a 97,7 méteres, öt kocsis szerelvényben pedig 212 ülő utas utazhat. A szoksásos 5 fő/m2 értékkel számolva a szerelvények összesen 588, illetve 737 álló utast is szállíthatnak majd. A kocsiszekrények 2650 mm szélesek lesznek, azaz a most ott közlekedő 81-71x sorozatú kocsikkal nagyjából azonos méretű vonatokról beszélünk.


Újabb villamoshálózat Amerikában


Nashville, Tennessee | Amerikai Egyesült Államok – Bár nem kínai tempóban, de az Amerikai Egyesült Államokban is bővülnek a villamoshálózatok és minden évben újabb városok térnek vissza a kötött pályás hálózatot üzemeltetők sorába. Október 17-én a Tennessee állambeli Nashville városában mutatták be a light rail hálózat építésére vonatkozó terveket. Ezek szerint 2018-ban népszavazással döntenek majd a villamosépítésről, a szavazásra bocsátott tervek szerint pedig 42 kilométernyi vonalat építenének ki, 2026 és 2032 közötti fokozatos üzembe helyezéssel. A hálózat bekötné a város repülőterét a kongresszusi központját is a kötött pályás közlekedésbe, illetve a villamossal párhuzamosan expresszbuszos útvonalakat is kialakítanának.



Lengyelországban terjeszkedik a LEO Express


Krakkó | Lengyelország – Az ambíciózus cseh szolgáltató, a LEO Express október 13-án jelentette be, hogy megszerezte a szükséges engedélyeket a Prága és Krakkó közötti vonatok közlekedtetéséhez. A buszos és vasúti összeköttetések ügyes kombinációjával hálózatot építgető LEO Express komoly lépést tett ezzel a nemzetközi piacon, egyúttal az első távolsági, magánvasúti, tisztán piaci alapú szolgáltatást índítja meg a lengyel hálózaton. A naponta közlekedő vonatpár 4:44-kor indul majd Krakkóból és 11:39-re ér Párgába, míg ellenirányban 16:10-kor hagyja le a cseh fővárost és 23:10-kor ér Krakkóba.
A LEO Express terjeszkedése nemzetközi szinten is hírértékű, főleg magyar szemszögből. A cég szeptember végén indította be Varsó, Krakkó, Kassa és Budapest közötti buszjáratát, tőlünk északra pedig egyre komolyabb hálózatot dobnak össze, mely Kárpátaljától Csehországig terjed. A krakkói vonat sikere talán megágyazhat a magyar hálózatot is érintő további terjeszkedésnek a későbbiekben.



Menetrendet hirdet a ČD


Prága | Csehország – Publikálta honlapján a 2017/2018-as menetrendi évadra érvényes menetrendet a cseh vasút. Az állami vasúttársaság honlapján egyelőre a menetrendi keresőben érhetők el az új időszak időadatai. A változásokról hamarosan részletesen is beszámolunk.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter,  Magyarics Zoltán, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.