A Stadler gyárat épít, a CRRC pedig gyárat ad át Amerikában. Az osztrákok folytatják a kocsibeszerzést. Potsdamban hosszabbodnak a Combinók, a csehek erősítik a hétvégi gyorsvonatokat. Új buszokkal folytatódik Kladno integrálása a PID-be. Hírösszefoglalónk.
Újraindított személykocsitender
Bécs | Ausztria – Az ÖBB még 2016 nyarán kiírt tenderét idén nyáron a Siemens támadta meg, mondván, folyamatosan változtatta a kiíró a műszaki feltételeket, így viszont nem lehet tiszta a verseny. A Siemens szerint az ÖBB a Bombardierre szerette volna kiírni a tendert, aki egy kínai céggel közösen indult, így a járműszekrényeket sem biztos, hogy Európában gyártották volna.
Ezúttal viszont a Der Standard úgy tudja, hogy a Siemens visszavonta a tendert megtámadó beadványát, mivel kompromisszumos megoldásokat találtak a kiíróval a kocsiszekrények tekintetében, többek között a kocsiszekrények tömegének meghatározásában, ami miatt a Siemens hivatalosan tiltakozott legutóbb.
A mostani döntés eredményeképpen folytatódhat az ÖBB tendere, a Bombardier továbbra is pályázhat együtt a kínai partnerével, a Siemens pedig szintén továbbra is versenyben maradhat. Az ÖBB várhatóan az év végén hirdet eredményt a tender kapcsán.
Elnevezett KT4D, megnyúlt Combino
Potsdam | Németország – Alig egy hete érkezett vissza Prágából az utolsó főjavított KT4DC-szerelvény, a vezérkocsiként szolgáló 152-es pályaszámú kocsi szerda óta a gyártás és főjavítás helyére emlékeztet. A kocsi párja továbbra is a 252-es lesz, bár az utóbbi hetekben balesetes javítások miatt néha egyedül is közlekedtek kocsik. Ezen túl a 411-es pályaszámú Combino XL hivatalos átadása is megtörtént, ami az aktuálisan Ulm számára készülő Avenio M-rendelésből kapott két modult.
A Tatrák továbbra is a '90-es években bevezetett fényezést hordják, a név pedig a főkeretre került.
(fotók: Marcel Götze)
(fotók: Marcel Götze)
Gyárat épít a Stadler Amerikában
Salt Lake City | Utah / Amerikai Egyesült Államok – A Stadlernek már lassan bérelt helye van a pénteki hírcsokorban. Múlt héten bemutatták az első amerikai gyártású járművüket, most pedig itt a továbbiakra életre hívott gyár: bérelt telephely helyett október 16-án a svájci cég Salt Lake City közelében építendő új gyárának alapkövét. A TEXRail FLIRT-megrendelését a közelben, a Union Pacific egykori műhelyének helyén kialakított üzem segítségével teljesítették, melyben 115 főállású munkatársat foglalkoztattak. A Caltrain KISS-megrendeléssel viszont nyilvánvalóvá vált, hogy a cégnek hosszabb távon is van keresnivalója az amerikai piacon, a 60%-os amerikai értékhányadot pedig helyi gyártóüzem nélkül nehéz biztosítani. A Stadler ezért új lehetőségek után nézett, és Utah állam döntéshozóinak támogatásával új gyár építésébe fogott. A kormányzó, szenátor és polgármester részvételével megtartott ünnepélyes alapkőletétel kapcsán kiadott közlemény hangsúlyozza: Utah állam, azon belül is Salt Lake City városa elkötelezett a közösségi közlekedés fejlesztése és a kapcsolódó iparágak letelepítése iránt (a light rail hálózatról mi is írtunk). A város nemzetközi repülőterének közelében épülő gyár kiváló közlekedési kapcsolatokkal bír, beleértve a csatlakozást a Union Pacific ex-Denver & Rio Grande Western fővonalához is. Természetesen a gyárat hosszú távra szánják - Peter Spuhler és a Stadler vezetői szerint van keresnivalójuk az amerikai piacon, ami a közösségi közlekedés óvatos, de folyamatos fejlesztését elnézve nem tűnik rossz elképzelésnek.
Megnyílt a CRRC újabb amerikai üzeme
Springfield | Massachusetts / Amerikai Egyesült Államok – A Stadler nincs egyedül az amerikai álmokkal, a kínaiak ezt már nagyobb léptékben csinálják. Az állami kézben lévő járműipari mamut, a CRRC október 12-én megnyitotta főleg városi vasúti járművek összeszerelésére létrehozott gyárát Springfield (Massachusetts állam) városában. A gyárat a Westinghouse egykori telephelyén alakították ki, és 95 millió dolláros beruházás keretében egy tesztpálya is épült. A helyszín kiválasztásánál fontos szempont volt a bostoUSAni MBTA metrórendelése miatt, hogy Massachusetts állam adjon helyet az üzemnek. Az MBTA két metróvonalra 284 metrókocsit rendelt a kínai gyártótól, akinek ez a második nagyobb volumenű üzlete a chicagoi CTA megrendelése után. Amint korábban hírül adtuk, a CRRC emellett Los Angeles számára is metrókocsikat fog gyártani, a philadelphiai SEPTA számára pedig emeletes elővárosi vonatokat szállítanak majd.
Erősített gyorsvonatok
Prága | Csehország – A ČD október 20-ától bővíti a Prága és Ostrava között közlekedő vonatok kapacitását. A vasúttársaság elsősorban a pénteki csúcsidőszakban állítja ki több kocsiból a vonatokat, mituán az év első időszakában összesen 1,9 millió utas vette igénybe a ČD járatait csak ezen a szakaszon, az átlagos utazási távolság pedig legalább 200 kilométer volt.
A vonatok az erősítésnek besorozott kocsikat pénteken Prága és Opava között továbbítják, vasárnap pedig ellenkező irányban vetik be az erősítést. Ugyancsak bővítik a csúcsidőszaki kínálatban a Brünn és Pozsony, illetve Luhačovice felé tartó vonatokon is többletjárműveket állítanak szolgálatba. A ČD azt ígéri, hogy az elővételi jegyeladások alapján folyamatosan próbál igazodni a lehetőségeihez mérten az utazóközönség utazási igényeihez, szükség esetén többlet kocsikat is besorozva a vonatokba.
A vonatok az erősítésnek besorozott kocsikat pénteken Prága és Opava között továbbítják, vasárnap pedig ellenkező irányban vetik be az erősítést. Ugyancsak bővítik a csúcsidőszaki kínálatban a Brünn és Pozsony, illetve Luhačovice felé tartó vonatokon is többletjárműveket állítanak szolgálatba. A ČD azt ígéri, hogy az elővételi jegyeladások alapján folyamatosan próbál igazodni a lehetőségeihez mérten az utazóközönség utazási igényeihez, szükség esetén többlet kocsikat is besorozva a vonatokba.
Nehézkes az integráció Klandoban
Kladno / Prága | Csehország – Hosszas élőkészület és évekig tartó huzavona után idén szeptemberben a Prágától 30 kilométerrel fekvő Kladno városai is a PID tagja lett. Korábban többek között azért lehetetlenül el az integráció, mert a város külön szerződést kötött az egyik állami szolgáltatóval és ők sokáig kifejezetten akadályozták a teljes beolvadást az prágai elővárosi közlekedésbe (ez eddig roppant ismerős lehet).
Végül aztán, látva a többi település sikerét, Kladno is csatlakozott. Az átállás azonban közel sem volt zökkenőmentes. Egyrész a PID utasbarát, ütemes menetrendet készített, megfelelő helyen csatlakozásokkal a vasútra és a különböző autóbusz-viszonylatok között. Az elképzelés azonban nem találkozott a korábbi szolgáltató, a ČSAD Kladno lehetőségeivel, ezért hálózati szinten az első héten napi 40-50 kimaradt indulást tudhattak magukénak, ami hétvégékre napi 115-re szökött fel. A válsághelyzetet a PID azonnal kommunikációval (közösségi oldalak, hagyományos média) felhasználásával próbálta enyhíteni, közben pedig sürgően kerestek további szolgáltatót a környékre. Ez végül az Exprescar kladno-i egysége lett, akik a minap vehettek át három vadonatúj Iveco Crossway LE típusú autóbuszt. Ezek a környéken a legkritikusabb, a prágai Veleslavín vasút- és metróállomással közvetlen kapcsolatot adó 330-as viszonylaton fognak szolgálatot teljesíteni.
Kívánjuk és reméljük, hogy az új szolgáltató és az új autóbuszok bevonása meghozza a várt sikert, és Kladno teljes jogú része lesz az elővárosi tömegközlekedésnek, amely sajnos néhány Budapest környéki településnek sem sikerült.
Végül aztán, látva a többi település sikerét, Kladno is csatlakozott. Az átállás azonban közel sem volt zökkenőmentes. Egyrész a PID utasbarát, ütemes menetrendet készített, megfelelő helyen csatlakozásokkal a vasútra és a különböző autóbusz-viszonylatok között. Az elképzelés azonban nem találkozott a korábbi szolgáltató, a ČSAD Kladno lehetőségeivel, ezért hálózati szinten az első héten napi 40-50 kimaradt indulást tudhattak magukénak, ami hétvégékre napi 115-re szökött fel. A válsághelyzetet a PID azonnal kommunikációval (közösségi oldalak, hagyományos média) felhasználásával próbálta enyhíteni, közben pedig sürgően kerestek további szolgáltatót a környékre. Ez végül az Exprescar kladno-i egysége lett, akik a minap vehettek át három vadonatúj Iveco Crossway LE típusú autóbuszt. Ezek a környéken a legkritikusabb, a prágai Veleslavín vasút- és metróállomással közvetlen kapcsolatot adó 330-as viszonylaton fognak szolgálatot teljesíteni.
Az új buszok átadásuk előtt Klandoban. További fotók a PID albumában láthatók
(forrás: Pražská integrovaná doprava)
(forrás: Pražská integrovaná doprava)
Tömegközlekedési app a PID-től
Prága | Csehország – Saját mobilapplikációt fejlesztett a PID, a Prágai Közlekedési Szövetség (Pražská integrovaná doprava). Az Apple iOS-re és Androidra elérhető alkalmazás lényegében az utazástervező és az utastájékoztató felületek egyesítése. A lépés egy újabb fázis afelé, hogy ne (csak) a közlekedési szolgáltató, a DPP felületein, hanem a közlekedési szövetség felületein keresztül is információhoz juthasson az utas.
Az utazástervező felület letisztult, nem bonyolult
A csomópontokon nem csak egy megálló indulási jegyzékét érhetjük el
A forgalmi változások sora is elérhető – sajnos csak csehül
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán, Mellár Marcell