2017. 10. 13.

Hétvégi gyors – 2017. október 7-13.

Leközlekedett az első vezető nélküli, teljesen automata üzemű tehervonat Ausztráliában. Elkészült az első amerikai FLIRT. Dániából Romániába mennek az IC2-esek. A DB-nél száguldanak a pontosságért. Heti hírösszefoglalónk.





Leközlekedett az első teljesen automatikus üzemű tehervonat


Perth | Ausztrália – A Rio Tinto bányaipari multinacionális vállalat ausztrál üzletága már évek óta dolgozik a vasércet és egyéb ásványokat a bányákból a kikötőkbe szállító, extrém terhelésű tehervonatainak automatizálásán. A 2012-ben indul projektről korábban részletesen is beszámoltunk, a hátteret érdemes ott elolvasni. A friss hír: október 2-án leközlekedett az első, teljesen automata üzemű, a Perth-ben lévő forgalomirányító központból távfelügyelt vonat a Wombat Junction és Paraburdoo közötti 100 kilométeres szakaszon. A teszt újdonsága, hogy most először készenlétes mozdonyvezető sem volt a mozdonyon, mint a korábbi kísérleteknél. A menetet érthető módon nagy érdeklődéssel követte az ausztrál vasútbiztonsági hatóság is, mind a helyszínen, mind a Rio Tinto forgalomirányító központjában. A Rio Tinto folytatja a teszteket, miközben vonataik nagyjából fele már ma is automatizáltan, bár még készenlétben lévő mozdonyvezetővel a fedélzetén közlekedik.


Érkezik az első amerikai FLIRT


Atlanta | Amerikai Egyesült Államok – A Stadler a napokban zajló APTA Expo 2017 szakkiállításon mutatta be a szakmai közönségnek az első, észak-amerikai piacra készült FLIRT motorkocsit. Amint arról 2015-ben hírt adtunk, a svájci gyártó méltán népszerű modelljének harmadik generációjából nyolcat adtak el a Fort Worth városa és a dallasi nemzetközi repülőtér között létesítendő TEXRail vonal számára. A Fort Worth Transportation Authority (FWTA) megrendelésére készülő vonatok az amerikai vasúti hatóság, az FRA alternatív biztonsági előírásait teljeseítik - ezekről a Caltrain KISS vonatok kapcsán írtunk. A 81 méteres járműveken 224 ülőhelyet és mozgássérültek számára is használható mosdót alakítottak ki, a mobileszközök töltésére pedig USB-portokat szereltek fel. A járművek mozgatásáról kettő darab egyenként 520 kW teljesítményű Deutz TCD 16.0 V8 dízelmotor gondoskodik. Az új vonatok 2018 őszén állhatnak forgalomba a Dallas-Fort Worth (DFW) nemzetközi repülőtérhez vezető vonalon, igény pedig biztosan lesz rá: a világ egyik legnagyobb légitársaságának számító American Airlines központjaként DFW évi 65 milliós utasforgalommal az USA 4. legforgalmasabb repülőtere, világszinten pedig a 11. helyen áll.


Dániából Romániába


Koppenhága | Dánia – A hírek szerint a DSB által leállított, illetve át nem vett AnsaldoBreda IC2-es motorvonatokat román érdeklődő vásárolta meg. A vonatokat csoportosan viszik át keleti szomszédunkhoz, ahol a hírek szerint némi átalakítás vár a gyári garanciát mellőző járművekre. Az első három már most a Transcarpaticnál van, a hatósági engedélyek megszerzése után döntenek a további vonatok vásárlásáról. Az egykori dán motorvonatok Temesvár, Arad és Nagybánya között közlekednek majd a magánvasút színeiben.
Szintén iparági hírek szólnak arról, hogy a DB Fernverkehr ICE TD-motorvonataiból is néhány Romániába kerülhet – nem lennénk meglepve, ha esetleg egy magánvasút akár nemzetközi forgalommal is próbálkozna ezekkel a modernnek tekinthető járművekkel. Ám ne felejtsük el azt sem, hogy nagyon sok gonddal küzdenek a járművek, így nem lettek volna a magyar fél számára túl jó vásár.


Száguldás a pontosságért


Berlin | Németország – A Deutsche Bahn AG arra utasította a mozdonyvezetőit, hogy októberben egyes viszonylatokon a lehető legmagasabb, megengedett sebességgel közlekedjenek. A DB AG közlése szerint ez most egy hálózati szintű kísérlet, amelynek célja, hogy felmérjék a jövőben szükséges operatív menetidőtartalékokat, illetve szükség szerint átrendezzék ezeket. A dolog lényege, hogy a DB AG mindenütt a lehető legrövidebb menetidőt kínálja az utasok felé és a mostani kísérletben akkor is a legnagyobb sebesség használatára kérik a járművezetőket, ha a fedélzeti számítógép takarékosabb üzemre utasítaná a járművezetőket. Alapvetően amúgy vannak bizonyos pontok, amikor a menetrend szerint közlekedő vonatokat kifuttatásra utasítja az energiagazdálkodási rendszer a mozdonyvezetőket. A DB AG azt is hozzátette: májusban és augusztusban mindösszesen csak a távolsági vonatok 80%-a közlekedett a meghirdetett menetrend szerint.

Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán