Két éven és négy hónapon át tartott a 2-es villamos Fővám tér alatt átvezető aluljárójának átépítése, amit az akkor még jövőbe vesző átadási időpontokkal operáló M4-es metróvonal kijárata miatt is kellett korszerűsíteni. A végeredmény a funkcionális kialakítás mellett előremutató is volt, sajnos a fenntartási és szervezési hiányosságok már meglátszanak.
A Fővám (idősebbeknek Dimitrov) tér aluljárójának előző formája ma már csak az azt rendszeresen használók emlékezetében és egyes archiválással foglalkozó oldalakon szerepel. A mai forma sokkal inkább megfelel a benne közlekedő emberek és vonalak igényeinek, az átadása óta pedig szinte hihetetlen módon már 8 év eltelt. A szerző akkoriban töltötte első heteit a BME épületeiben azzal a határozottnak tűnő céllal, hogy egyszer majd közlekedésmérnöki oklevelet szerezzen. A legújabbkori metróépítés akkori állása szerint az új vonal átadása 2012 vége és 2013 közepe között volt esedékes, bár ezeket az időpontokat akkoriban általában a T+4 év szabály szerint kezelte a közvélemény.
Az aluljáró egy érdekes szerkezet lett, gyakorlatilag több úgynevezett állomási doboz került egymásra és egymásba. A metró peronszintjéről akkoriban még csak tervrajzok és 3D-modellek léteztek, a felette elhaladó villamos többnyire a korábbi helyére került vissza, a villamos doboza közvetlenül a mozgólépcsőknek helyet adó lejtakna mellett került kialakításra. A Mátyás utca és a Vámház (idősebbeknek Tolbuchin) körút közötti szakaszon gyakorlatilag a metróállomás központi dobozának tetején ül, az állomás szellőzőaknái és a Salkaházi Sára rakpart fala közé befűzve.
Az aluljáró központi része a még hiánytalanul üzemelő világítással és a ma már készségszinten használt, de akkoriban még elparavánozott metrólejárattal
Akkoriban újdonságnak számítottak az éjszakára elzárható utasforgalmi lejárók, a felszínre vezető mozgólépcsők, a taktilis vezetősávok alkalmazása és a teljes akadálymentességet biztosító liftek. A 2-es villamos peronjai közül a képen a Jászai Mari téri irányé látható, a korlátok eltávolításával ugyan hosszabb szerelvények is közlekedhetnének a vonalon, de a Közvágóhíd irányú szigetperon nem tudná fogadni a most használt Ganz KCSV-7 típusnál hosszabb járműveket. A középperonra vezető gyalogos átjáró kialakítása a villamosról leszálló utasok biztonságát garantálja, a villamosra felszállni vágyók épségére viszont az ellenirányú járat vezetője kell figyeljen.
A mennyezet díszének szánt világítás az évek során a szokásosan hiányos karbantartás és a néhány évente változó üzemeltető (2009-2011 BKV, 2011-2012 BKK, 2012-2015 BKK Közút, 2015- Budapest Közút) miatt ma már néhol hiányos, a fehérre festett falak manapság graffitiktől színesek, a mozgólépcsők és liftek időnként heteket-hónapokat várnak a javításra. A metróvonal logója is legalább négy alkalommal változott az építkezés időtartama alatt, a ma használt formát a 2014. március 28-i megnyitáshoz kapcsolódóan vezették be.
Adorján Péter