Elérkezett az idő a regionális közlekedési koncepció felülvizsgálatára, így azt vitára bocsátotta a tartományi minisztérium. Ilyen híreket itthonról is olvasnánk, de mindez most Brandenburg tartományban történik.
Tegnap hozta nyilvánosságra Brandenburg tartomány Közlekedési és Területfejlesztési Minisztériuma a Tartományi Regionális Közlekedési Terv 2018 (Landesnahverkehrsplan 2018, LNVP) előzetes verzióját, ami az országos hosszú távú tervvel (BVWP 2030) időtávban összhangban lévő Mobilitási Stratégia 2030 (Mobilitätsstrategie 2030) öt évente aktualizált rövid távú verziója. Az előkészítés során a VBB által készített Berlin központú ÖPNV-Konzept 2030 megállapításait is kénytelenke voltak figyelembe venni, hiszen a hálózat magját maga Berlin adja. A szakmai és társadalmi vitára bocsátott 112 oldalas tervezettel kapcsolatos észrevételeket hat héten keresztül várják az illetékesek. A tervezet ugyan elsősorban a regionális vasúti közlekedéssel foglalkozik, mert a tartomány csak ezekért a szolgáltatásokért felelős közvetlenül, az S-Bahn-, villamos- és buszvonalakat a VBB-n és a nagyobb városokon keresztül rendeli meg. Ezek a vonalak közvetlenül vagy közvetve a vasúthoz vannak hangolva, így áttételesen a tartomány határozza meg a menetrendet.
Az utasszámok évek óta dinamikusan emelkednek, 2013 és 2016 között 5,6 százalékkal nőtt a naponta utazók száma, a 230.000 utas kiszolgálása pedig kihívások elé állítja a megrendelőket és a szolgáltatókat. A 10 éve átadott Nord-Süd-Fernbahntunnelt vonalanként 10.000 körüli utas használja, A Stadtbahnon közlekedő RE1 pedig egymaga 27.000 utas mobilitását biztosítja. Az S-Bahn-hálózat az adatok szerint kiheverte a káosz éveit, napi utasszáma stabilan 1,1 millió utas felett van.
A Magdeburg és Cottbus között ingázó RE1 2014-ben ünnepelte a 20. születésnapját és máig a közlekedési szövetség legforgalmasabb viszonylata. A 2015. június 27-én a berlini Warschauer Brücke alatt elhaladó szerelvény 182 015 pályaszámú mozdonya másfél évig viselte a jeles évfordulóra emlékeztető matricát, mielőtt a BUGA 2015 matricája rákerült.
A mellékvonalak környékén a közösségi közlekedés attraktivitását a Lipcse központú Mitteldeutscher Vekehrsverbunddal (MDV) közösen kidolgozott PlusBus-koncepció kiterjesztése növelheti, ahol a meghatározott központi vasútállomáson a teljes átszállási idő legfeljebb 15 perc lehet. Ebbe beletartozik a két jármű közötti 3-5 perces időszükséglet is és hétköznap 6 és 20 óra között legalább órás ütemet kell biztosítani, hétvégén 3 járatpár a minimum. A 2015-ben a Potsdam–Brandenburg/Havel – Bad Belzig háromszögben bevezetett Y-alakú hálózaton még a busz-busz átszállások is biztosítottak, így akár vonatpótlónak is használhatóak.
A mellékvonalak szolgáltatási színvonalát jól reprezentálja a Brandenburg/Havel környéki RB51: többnyire egyvágányú pályákon órás-kétórás ütemben közlekedő korszerű dízelmotorvonatok.
A legtöbb változást a Willy Brandtról elnevezett repülőtér esetleges átadása okozza majd, ugyanis a most még a Flughafen Berlin-Schönefeld állomást kiszolgáló vonalak az új alagútba költöznek át. Az S9 és S45 végre utasforgalmilag is meghosszabbodhat majd és a Dresdner Bahn felújítása egy Drezda – BER – Rostock IC-viszonylat beindítását is lehetővé teszi majd. A korábban RB19 névvel illetett repülőtéri expressz szerepét a mostani terveben egy FEX jelű, Hauptbahnhof – Ostkreuz – BER viszonylatú járat vette át, ami a tervek szerint 30 percenként közlekedne. 2023-tól emellé jönne további 4 vonal, a Dresdner Bahn átadásától pedig a FEX Südkreuz felé közlekedne 15 percenként és Cottbus is kapna egy 60 vagy 120 perces ütemű RE-t.
A tartományi főváros főpályaudvarán már megszokott látvány a Bombardier Talent 2, a schönefeldi repülőterhez órás ütemű kapcsolatot adó RB22 fejlesztése nincs napirenden. A BER esetleges átadása után is marad a várost kényszerből megkerülő útvonal és járatsűrűség, miközben Berlin belvárosa felé 15 percenként lesz járat.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
A tervezet a Lengyelországgal közös határszakaszt is górcső alá veszi, a folyamatosan növekvő igényekre szolgáltatásfejlesztéssel kívánnának válaszolni. Ez a két legfontosabb irány esetében Szczecin (Stettin) felé a vonal villamosítását, Gorzów Wielkopolski (Landsberg an der Warthe) felé további 3-4 alkalmas jármű beszerzését tenné szükségessé. A Frankfurt (Oder) – Zielona Góra viszonylatban 2016 tavasza óta a határ másik oldalán is érvényes napijegyek is kaphatóak, Frankfurt (Oder) – Poznań viszonylatban a Berlin-Warszawa-Express és a Cottbus – Wrocław (Breslau) viszonylatban a különjáratnak tekinthető, csak hétvégén és ünnepnapokon közlekedő Kulturzug adja közvetlen szolgáltatást.
Adorján Péter