Még az év elején adtunk hírt arról, hogy két, D sorozatú metrókocsira cseréli a meglévő F79-eseket a BVG az U55-ös vonal szigetüzemében. így szabadítva fel a normál üzem számára két ikermotorkocsit. Azonban úgy néz ki, hogy baj van ezekkel a kocsikkal is, így a Dorák számára nem maradt más, mint a főműhelybe vezető út.
Megvan annak a kockázata, ha a tömegközlekedési cég matuzsálemi korú járműveket üzemeltet a közforgalomban. A BVG a rövidke U55-ös metróvonalon tart szolgálatban két régi ikermotorkocsit, ám a tavasszal forgalomba állított D sorozatú kocsik (nem éppen hibamentes időszak után) egyelőre hosszabb időre is elbúcsúznak a Kanzler-U-Bahntól. A Tagesspiegel értesülései szerint a kocsik kerekeivel van most baj, a régi járművekhez passzoló régi kerekek cseréje nem oldható meg az ideiglenes, földalatti műhelyben a Hauptbahnhofnál lévő kihúzóban, így a kocsikat ki kell emelni és a nagyprofilú hálózat járműveivel foglalkozó Seestraße kocsiszínbe kell őket vinni.
A BVG részéről Petra Reetz szóvivő megerősítette: a kerekeken számos esetben laposodást találtak, ami az intenzív fékezés következménye: amikor egy-egy rövid pillanatra a féktuskók vagy a tengelyekre szerelt tárcsafékek annyira erősen dolgoznak, hogy állóra fékezik a kerekeket, miközben az egész szerelvény mozgási energiája következtében tovább csúszik már, akkor nem lesz kerek a futófelület, hanem lap kerül bele. Ez hosszabb távon káros a jármű szerkezetére és alkatrészeire is, mert a lapok okozta rázkódás szétrázhatja azokat és emellett az utasoknak sem épp kellemes élményt nyújtanak. Ráadásul a nosztalgiaüzem vonatain nincs csúszásvédelem sem, ami automatikusan csökkentené kritikus esetben a fékezőerőt.
A 2000/2001-es ikermotorkocsi éppen szolgálatban volt augusztus 3-án, amikor a Hauptbahnhofnál megörökítettük a forduló szerelvényt – ilyen most nem lesz egy darabig
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A kieső vonatok pótlását a korábban is a vonalon szolgáló F79-es ikermotorkocsikkal oldja meg a BVG. Sok esetben ugyanis a kocsik ajtóvezérlésével volt probléma, amit úgy alakítottak át, hogy megfeleljenek a mai szabványoknak, de egy későbbi időpontban vissza lehessen azt alakítani a korhű, 1960-as évekbeli megoldásra. A másik fő probléma pedig az, hogy a D sorozatú motorvonatok vezetésében nagyon kevés motorkocsi-vezetőnek van tapasztalata, hiszen az elmúlt két és fél évtized során már csak nosztalgiaüzemben találkozhattunk a vonatokkal.
Halász Péter