Európában szokatlan biztonsági intézkedések övezték az Xavér nevet viselő vihar száguldását. A helyenként akár 110 km/h-s széllel is járó vihar Észak-Németországon söpört végig az elmúlt délután során, jelentős károkat és közlekedési káoszt maga mögött hagyva.
A Deutsche Bahn AG még csütörtökön délután közölte: a délután folyamán lényegében a Köln–Kassel–Drezda vonaltól északra nem lesz közlekedés a várható szélvihar miatt. A DB AG illetékesei azt mondták: sokkal biztonságosabb a vonatokat el sem indítani, mintha azok a vihar miatt kidőlt fák, letört faágak, megrongált felsővezetékek között várnának a sorsukra. Leállították több nagyváros tömegközlekedését, így Berlinben néhány metróvonal földalatti szakaszától és az S-Bahn Nordbahnhof–Anhalter Bahnhof közötti szakaszától eltekintve nem volt forgalom. Berlinben az iskolákban egységesen 13:30-kor véget ért a tanítás annak érdekében, hogy a diákok és a tanárok is épségben hazajussanak.
Ahol járt a metró, ott komoly tömeg várta a berlini földalatti szerelvényeket
A DB AG az éjszaka során mintegy húsz vonatot nyitott meg az állomásokon ragadt utasok számára éjszakázás céljára. Úgy tudjuk, hogy többek között a Drezdában ragadt EC 172-es számú, magyar kocsikból álló Hungária EC szerelvénye is e célt szolgált. Hannoverben és számos más helyen a Vöröskereszt és más segélyszervezetek látták el az állomásokon maradt utasokat egytálétellel, forró itallal.
A vihar pusztító erejét jól mutatja, hogy Wilhelmshavenben egy hatalmas kikötői darut is belefordított a vízbe. A viharban az eddigi jelentések szerint nyolc ember vesztette életét.
A vihar erejét jól mutatja a wilhelmshaveni kikötőben a vízbe fordított hatalmas daru
A vihar után a helyreállításé a főszerep, de ez sem könnyű feladat. Észak-Németországban lényegében még pénteken reggel is szünetelt a vasúti közlekedés, a vasúti pályákat takarították a szakemberek, a megrongált vezetékeket állították helyre. A DB AG közölte: az október 5-ére érvényes jegyeket egy nappal később is elfogadják és általánosan feloldották a vonathoz kötést is. A berlini főpályaudvarról nyugat felé a délelőtt 9 órás saccolások szerint talán dél körül elindulhatnak nyugat felé az első vonatok.
Fák dőltek a vasúti sínekre, ezek a pályát és az áramellátást is megrongálták, sok helyen lehet, hogy napokig is szünetel még majd a forgalom
A reggel 9 órás helyzetkép szerint komoly gondok vannak a szövetségi fővárosban a gyorsvasúti közlekedéssel is: az S1-es viszonylat csak a Botanischer Garten és a Nordbahnhof, illetve Hohen Neuendorf és Oranienburg között jár; buszok járnak Schönholz és Hohen Neuendorf között. Az S2-es csak a Südkreuz és Pankow; az S25-ös Teltow Stadt és a Priesterweg, illetve Südkreuz és Bornholmer Straße között jár. Az S3-as Erkner és a Westkreuz között közlekedik. Az S45-ös a schönefeldi reptér és a Hermannstraße; az S46-os Westend és Grünau, illetve Zeuthen és Köngis Wusterhausen; az S47-es Schöneweide és Spindlersfeld között jár csak. Az S5-ös járat csak a Westkreuz és Strausberg; az S7-es Ahrensfelde és Grunewald, illetve Wannsee és Potsdam; az S75-ös csak Wartenberg és az Ostbahnhof; az S8-as Grünau és a Treptower Park, illetve Blanekburg és Birkenwerder; az S9-es pedig a schönefeldi reptér és a Greifswalder Straße között jár. Nem közlekedik a hétköznapi rásegítő viszonylat, az S85-ös és a két Ringbahn-viszonylat sem, utóbbi komoly érvágás a város közlekedése számára.
A közutat sem kímélte a vihar, sok autó rongálódott meg a kidőlő fák, leszakadó faágak miatt
(fotók: Tagesschau / DPA)
(fotók: Tagesschau / DPA)
Halász Péter