Hosszú előkészület után október 15.-től ismét „trolibusz” fog közlekedni Prágában. Persze nem teljesen ismeretlenek a csápos buszok cseh fővárosban, hiszen a trolibusz-közlekedésnek nagy (és sajnos a hazainál nagyobb) hagyománya van Csehországban. Az 1950-es és az 1960-as években még rengeteg terv volt a fővárosi trolibuszhálózat bővítésére, azonban a metró- és villamoshálózat fejlesztésével ezeket sorra törölték az akkor meglévő hálózattal együtt, ennek éppen a hivatalos indulás napján, október 16-án lesz a 45. évfordulója.
A most kiépített rendszer a második lépcsője a jövőbeni elektromos buszhálózatnak. Korábban már közlekedett egy SOR EBN 11 típusú akkumulátorról üzemelő busz Prágába, végállomási töltési lehetőséggel (és ilyet terveznek a belvárosban közlekedő 207-es viszonylaton is). Ennél a töltés a villamosokéhoz hasonló félpantográf áramszedőn keresztül történt.
A nóvum a dologban a „dinamikus töltés” lesz, tehát hogy a jármű nem csak a végállomáson, hanem menet közben is tudja tölteni az akkumulátorait, ezen felül a Prosecká utcában hagyományos trolibuszként közlekedik, így az értékes elektronok nem vesznek el a meglehetősen meredek, mindegy 800-1000 méternyi úton.
Elől a SOR TNB12 egy igazi trolibusz, mögötte pedig a SOR NS12-es elektromos autóbusz – a felsővezeték pedig ideiglenes rendszer
(fotó: Pražská integrovaná doprava)
(fotó: Pražská integrovaná doprava)
Maga a jármű nem teljesen új, idén július végéig Brnoban futott 3703-as pályaszámon, az utolsó pillanatban, október 9-én került át Prágába. A jármű a klíčovi garázsból akkumulátoros üzemben éri el a Palmovka metróállomást. Itt lesz lehetőség álló helyzetben töltésre. Innen szintén felsővezeték nélkül halad az első megállóig (Kundratka) ahol viszont már kiépült a megfelelő infrastruktúra. A Prosecká legmeredekebb szakaszának végéig (Kelerka megállóhelyig) kiépített vezeték után ismét csak a jármű akkumulátoráról kapnak áramot a villanymotorok.
Szintén ezen a vonalon fog bemutatkozni a SOR ENS 12 típusú, új külső dizájnnal rendelkező jármű is, ez azonban a korábbi tesztbuszhoz hasonlóan csak a végállomáson álló helyzetben tölthető.
A SOR elektromos autóbusza, az NS12-es meglehetősen markáns megjelenésűre sikerült
(fotó: Dopravní podnik hlavního města Prahy)
(fotó: Dopravní podnik hlavního města Prahy)
A tesztjárművek nem járják be a teljes 140-es vonalat, csak a Letňany metróállomásig közlekednek, betétjáratként sűrítve a viszonylatot. A későbbiekben a szintén Palmovkától induló 109-esen is megjelennek a járművek.
A Tatra T400-as troli egyelőre csak a múzeumi gyűjteményt gyarapítja, az ideiglenes trolivonalon nem közlekedik
(fotó: Dopravní podnik hlavního města Prahy)
(fotó: Dopravní podnik hlavního města Prahy)
A járművek és töltési rendszerek sokfélesége is jelzi, hogy ez egy kísérlet, egy tartós teszt, amelynek a végén döntenek arról, hogy melyik megoldást építik ki más vonalakon. Éppen ezért a felsővezeték, az azt tartó oszlopok ideiglenes kiépítésűek, azok a teszt végén leszerelésre kerülhetnek.
Négy és fél évtized után újra megjelentek a trolibuszmegállók a cseh fővárosban. Egyelőre persze csak ideiglenesen
(fotó: Pražská integrovaná doprava)
(fotó: Pražská integrovaná doprava)
Mellár Marcell