2017. 10. 21.

Prágai visszatérés

Négy és fél évtized után, hivatalosan 2017. október 15-én adták át az utasoknak Prága új trolibusz-vonalát. A kísérleti és ideiglenes jellegű felsővezeték-rendszer okán valóban visszatérésről lehet beszélni, bár azt nem szabad elfelejteni, hogy a DPP leginkább az elektromobilitás lehetőségeit vizsgálja és ezúttal sem feltétlenül egy klasszikus trolivonalat, hanem egy hosszabb töltővezetéket kaptunk.


Prágában az 1950-es évek trolibusz-virágzása után hamar, 1972-ben végleg megszűnt a troliközlekedés a buszok, a metrók és a villamoshálózat javára. A DPP azóta nem nagyon foglalkozott a trolibuszokkal, ám az utóbbi évek során felmerült az elektromos hajtás használata, ennek okán pedig különféle megoldásokat vizsgálnak a szakemberek.
Ezek közül az egyik a hosszabb útszakaszon, felsővezetékről tölthető elektromos járművek vizsgálata, e célból pedig a Prosecká utcában mintegy egy kilométernyi szakaszon építették ki a kétirányú, hagyományos trolibusz felsővezetéket. A kísérleti járat a 140-es busz vonalának egy részét járja be a Palmovka és Letňany metróállomások között, az alapviszonylatot sűrítve. A későbbiekben – önjáró üzemben – a szintén a Palmovkától induló 109-es busz vonalán is felbukkanhatnak a kocsik.

A kísérleti üzem alapkocsija, 9505-ös pályaszámú trolibusz Brünnből érkezett a prágai tesztekre

Párja pedig egyelőre szintén a SOR által épített ENS12-es elektromos autóbusz

A vonalon közlekedő alapkocsi a Brünnből érkezett, ott 3703-as pályaszámot viselő SOR TNB12-es típusú szóló trolibusz, ami Prágában szintén maradt trolibusz, rendszámot nem, de a 9505-ös pályaszámot megkapta, amikor október 9-én megérkezett a fővárosban. A jármű a klíčovi garázsból akkumulátoros üzemben éri el a Palmovka metróállomást. Itt lesz lehetőség álló helyzetben töltésre. Innen szintén felsővezeték nélkül halad az első megállóig (Kundratka) ahol viszont már kiépült a megfelelő infrastruktúra. A Prosecká legmeredekebb szakaszának végéig (Kelerka megállóhelyig) kiépített vezeték után ismét csak a jármű akkumulátoráról kapnak áramot a villanymotorok.

A megállóhelyi táblákon 45 év után jelentek meg Prágában ismét a trolibuszok – a 140-es vonal alapjáratait segíti a kísérleti üzem Palmovka és Letňany között

A trolibusz mellett a tervek szerint már elektromos járművek is felbukkannak majd a vonalon, jelenleg a troli társa a szintén a SOR által épített ENS12 típusú, kissé markáns megjelenésű elektromos autóbusz is, amely próbaköreit rója a prágai hálózaton.

A trolibusz a vonal egy részén önjáró üzemben közlekedik

A DPP célja nem feltétlenül a trolihálózat visszaállítása, hanem az elektromos buszok vizsgálata

A SOR-troli töltésére menet közben a mintegy egy kilométeres felsővezeték-szakasz biztosít lehetőséget, ezen túl pedig a végállomáson egy kisebb szakasz áll rendelkezésre az elektromos buszok és a troli töltésére is

Vadonatúj felsővezetéki rendszert építettek ki a troliközlekedéshez

Az első üzemnapon nagyon sokan voltak kíváncsiak a trolibuszok visszatérésére

A vonal megnyitásakor, október 15-én a csehek persze nem hagyhatták ki azt a ziccert sem, hogy a múzeumi, amúgy üzemképes Tatra T400-as trolibuszt is forgalomba állítsák. A típusból Prága 1948 és 1955 között 136 darabot szerzett be. A nosztalgiajárat érdekessége volt, hogy a felsővezeték nélküli szakaszon kényszerű okok miatt a DPP vontatójának segítségével tudott csak közlekedni, illetve megfordulni a kocsi.

A DPP nosztalgiatrolibusza, a 431-es számú Tatra T400-as kocsi üzemkészen maradt a múzeumi gyűjtemény darabja – most megmutathatta, mit tud az öreg kocsi. Természetesen, ahogy a kocsi mögött is látszik, a DPP biztosra ment, kísérték a járművet az új troliszakaszon

A troli előtt érkezik a DPP vontatója...

A felsővezeték nélküli szakaszokon a vontató segítette át a trolimatuzsálemet
(fotók: Pordán László)

képek: Pordán László
szöveg: Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.