2017. 10. 18.

Jöhet a menetrendváltás!

Szűk két hónappal a 2017/2018-as menetrend életbe lépése előtt a német vasút közzétette az új évadra vonatkozó közlekedési rendet. Az ICE-hálózat 1991-es beindítása után ez lesz a legkomolyabb menetrendváltás a DB AG szerint, amiben lehet is némi igazság.





A szokottnál valamivel később, október 17-én tette közzé a 2017/2018-as menetrendet a Deutsche Bahn AG, ami azt jelenti, hogy az online keresőben kereshetők az új adatok, illetve bizonyos jegyfajták már meg is válthatók onnan. Fontos kiemelni: a társvasutak és főleg a külföldi vasutak adatai azonban nem biztos, hogy valósak, hiszen ha csak a magyar vasutat nézem, alighanem bőszen farigcsálják még a vonatkilométereket a MÁV-START-nál az NFM-ben.
A menetrend főbb változásairól kiadott közlemény kiemeli a Berlin–Halle/Lipcse–Erfurt–Nürnberg nagysebességű pálya teljes átadását, aminek köszönhetően a Berlin és München közötti utazások időtartama drasztikusan lerövidülhet. Az ICE Sprinter-járatok négy óra alatt teszik majd meg a távot a két város között, napi három alkalommal. A többi járat 4 és fél órás menetidőt kapott, ami a jelenlegihez képest is 90 perces javítás. Bővül a vonal mentén a kínálat is: Halle (Saale) az eddigi hat helyett napi 14 közvetlen vonatot kap Berlin és Frankfurt am Main felé, de Lipcse felé is gyorsulnak a vonatok majd. Coburg napi három pár ICE-járattal lesz elérhető Berlinből, de új járat indul Lipcse, Erfurt, Mannheim és Stuttgart között is. Erfurt a maga napi 80 (!) ICE-járatával a rendszer egyik fő csomópontjává válik.

A lipcsei pályaudvar és a volt NDK középső része alaposan felértékelődik majd a távolsági forgalom szempontjából

Az új vonalon a vonatok nagy része csatolt ICE T-szerelvény lesz majd, összesen 740 ülőhellyel. Ezen kívül napi tizenkét vonatot ICE 1-es szerelvénnyel állítanak ki, míg a Sprinterek ICE 3-asok lesznek és akár 300 km/h-val is haladhatnak a pálya egyes részein. Az ICx ICE 4-es motorvonatok a Hamburg és München, illetve Stuttgart között közlekedő vonatokban bukkanhatnak fel.
A nemzetközi forgalomba újítás, hogy Stuttgart és Zürich között megjelennek majd az emeletes IC-vonatok – egyelőre azonban a hírek szerint nem TRAXX 3-asokkal, hanem (bérelt) EuroSprinterekkel, szendvics-üzemben közlekednek majd a járatok. Új nemzetközi járat indul majd – az SBB járműveivel – Frnakfurtból Milánóba, míg a bécsi ICE-k menetidejét 30 perccel rövidebbre veszik, a Frankfurt am Main–Bécs távot hat óránál is rövidebb idő alatt teszik meg a vonatok a jövőben.

Az emeletes IC-k további viszonylatokon jelennek meg, ezúttal külföldre is lehet már utazni a Bombardier emeletes kocsijaival
(fotók: Halász Péter)

A DB menetrendjében már Csépke András kedves döntései is szerepelnek: a Metropol EuroNight-járat megmaradt, de csak Prágáig közlekedik, ott a jelenlegi tervezet szerint 02:41-kor búcsút is vesznek az utasoktól (a gyakorlatban azonban ez később történik majd meg, azóta igazítottak a menetvonalon), Berlinbe a 06:21-kor induló EC 178-assal lehet továbbutazni, ami 10:41-kor, a Metropol addigra már hajdani menetvonalához képest majd másfél órával később érkezik majd a bátor utazó a német fővárosba.
A menetrendváltás tarifális változásokkal is jár: fontos kiemelni, hogy a Spar-ajánlatok és a BahnCard 25 és 50 ára változatla marad. Újdonság, hogy a BC 50 birotkosai Spar-jegy használata esetén az elé- és továbbutazáskor 25%-os kedvezménnyel használhatják a regionális közlekedést.
Az alapárak, amelyeket újabban a távolsági forgalomban „Flexpreis” néven említ a DB, a 2. osztály esetében átlagosan 1,9%-al, az 1. osztály esetén 2,9%-al növekednek majd. A BahnCard 100 ára átlagosan 1,9%-al nő majd: a 2. osztályú éves bérlet ára 4270 euró, az 1. osztályra szóló kártyáé pedig 7225 euró lesz.
Fontos azt is megjegyezni, hogy aki a menetrendváltás utánra, de még december 9. előtt veszi meg a jegyét, az a régi árakon válthatja meg a vonatjegyet a DB rendszerében.

Halász Péter