Tűz a villanybusz-gyárban – hogyan tovább? Új vonalon indult meg a személyszállítás Kaliforniában. Megérkezett az első villanymozdony Izraelbe. Közös cég a Ruhr-vidék két városának közösségi közlekedésében. Hírösszefoglaló az új iskolai tanév első napján.
Tűz a Sileo-gyárban
Salzgitter | Németország – Az elektromos buszok amúgy sem túlságosan bőséges kínálata tovább szűkülhet, miután vasárnapra virradó éjjel a Sileo nevű elektromos buszokat gyártó cég salzgitteri gyárában tűz ütött ki. A tűzoltóság hajnali 4 óra magasságában kapta a jelzést, ami szerint egy 5-6000 négyzetméteres csarnokkal kell foglalkozniuk, ám a feladat nem volt egyszerű, mert a csarnokban és körülötte is sok félkész és kész autóbusz várta a sorsát. A tűzoltósági beszámolók szerint a tűzben felrobbant több gázpalack és több autóbusz akkumulátora is, a gyár irodaépülete pedig teljesen kiégett a szerelőcsarnok mellett.
A török Bozankaya-csoporthoz tartozó német-török vegyesvállalat telephelyén történt tűzeset kapcsán gyújtogatás alapos gyanúja miatt nyomoz a rendőrség, a kár milliós nagyságrendű – euróban kifejezve.
A Sileo legutóbb a Verhersbetriebe Hamburg Holstein tenderét nyerte meg, amelynek keretében tíz elektromos buszt szállítanak a VHH számára, ám ez a tűzeset miatt ez a projekt is ad acta került. Szakértők szerint az elektromos buszok kínálata a közeljövőben meglehetősen korlátozott lehet – kérdéses, hogy a Sileo újra felveszi-e a munkát és ha igen, mikor lesz erre lehetőségük?
A török Bozankaya-csoporthoz tartozó német-török vegyesvállalat telephelyén történt tűzeset kapcsán gyújtogatás alapos gyanúja miatt nyomoz a rendőrség, a kár milliós nagyságrendű – euróban kifejezve.
A Sileo legutóbb a Verhersbetriebe Hamburg Holstein tenderét nyerte meg, amelynek keretében tíz elektromos buszt szállítanak a VHH számára, ám ez a tűzeset miatt ez a projekt is ad acta került. Szakértők szerint az elektromos buszok kínálata a közeljövőben meglehetősen korlátozott lehet – kérdéses, hogy a Sileo újra felveszi-e a munkát és ha igen, mikor lesz erre lehetőségük?
SMART - új vonal nyílt Kaliforniában
Sonoma | Amerikai Egyesült Államok – Augusztus 25-én átadták a forgalomnak a Sonoma-Marin Area Rail Transit (SMART) 69 kilométeres vasútvonalát, melyen napi 34 (hétvégén 10) vonattal indult meg a személyforgalom. A dízelüzemű vonal a San Franciscotól északra fekvő Sonoma és Marin megyék hivatásforgalmát hivatott kiszolgálni, és a mostani állás szerint a Sonoma County repülőtértől délen San Rafael városáig terjed. A szigetüzem létjogosultságát - a Santa Rosa, Petaluma, Novato és San Rafael városok közötti helyi forgalom kívül - főleg a San Franciscoba irányuló hivatásforgalom adja. Ehhez a vasútvonal déli végállomásánál összehangolják a Golden Gate hídon keresztül San Franciscoba közlekedő buszok menetrendjét a vonattal, illetve a SMART két éven belül további 3,5 kilométerrel meghosszabbítva Larksspur állomásig közlekedik majd, ahol az utasok átszállhatnak a San Franciscoba induló kompra. Addig is a Golden Gate Transit ingyenes buszos összeköttetést biztosít a vonatok és a hajók között. Az új vonal forgalmát 11, kétrészes, 300 fő kapacitású dízelmotorkocsi szolgálja ki, melyeket a Sumitomo és a Nippon Sharyo gyártott.
A vonalnyitás jelentősége, hogy a Kalifornia állam vasúti személyszállítástól eddig tartózkodó északi részére is visszatérnek a vonatok, ez pedig lökést adhat a szomszédos megyék (Napa, Solano, Yolo) hasonló projektjeinek. A környéken komoly utasigény van a hivatásforgalomban, a tengeröblök hídjain rendszeresek a torlódások, ugyanakkor számos kihasználatlan vasútvonal várja a szebb jövőt - a SMART vonalán van még teherszállítás, ám mára nagyon lecsökkent a forgalom az egykori Northwestern Pacific Railroad (NWP) megmaradt vonalain. További bővítésre is van lehetőség: a rendelkezésre álló ex-NWP pályák felújításával Cloverdaleig tudna terjeszkedni a SMART, ami 110 kilométeres vonalhosszot jelentene. Tágabb kontextusban a (még) meglévő, alacsony kihasználtságú tehervonati szakaszok bevonásával a SMART könnyen összeköthető lenne az Oakland—Martinez—Sacramento fővonallal, ahol a Capitol Corridor vonatok közlekednek.
A vonalnyitás jelentősége, hogy a Kalifornia állam vasúti személyszállítástól eddig tartózkodó északi részére is visszatérnek a vonatok, ez pedig lökést adhat a szomszédos megyék (Napa, Solano, Yolo) hasonló projektjeinek. A környéken komoly utasigény van a hivatásforgalomban, a tengeröblök hídjain rendszeresek a torlódások, ugyanakkor számos kihasználatlan vasútvonal várja a szebb jövőt - a SMART vonalán van még teherszállítás, ám mára nagyon lecsökkent a forgalom az egykori Northwestern Pacific Railroad (NWP) megmaradt vonalain. További bővítésre is van lehetőség: a rendelkezésre álló ex-NWP pályák felújításával Cloverdaleig tudna terjeszkedni a SMART, ami 110 kilométeres vonalhosszot jelentene. Tágabb kontextusban a (még) meglévő, alacsony kihasználtságú tehervonati szakaszok bevonásával a SMART könnyen összeköthető lenne az Oakland—Martinez—Sacramento fővonallal, ahol a Capitol Corridor vonatok közlekednek.
Megérkezett az első villamos mozdony Izraelbe
Haifa | Izrael – Hétfőn rakodták ki a 91 95 0003 003-7 IL-IR pályaszámot kapott Bombardier TRAXX AC3 mozdonyt, ami Izrael első villamos mozdonya lett. A még hónap elején Brémában behajózott mozdony mellett 6 TWINDEXX emeletes kocsi is utazott a Szent Földre, a szállítást a török érdekeltségű Normed végezte. A 2015 augusztusában megrendelt sorozat első két példányát (IR 3001 és IR 3002) az elmúlt két hónapban a velimi tesztpályán nyúzták. Érdekessége a mozdonyoknak a sivatagi környezet miatt megduplázott és megnövelt teljesítményű légkondicionáló, aminek külső egysége a vezetőfülke tetejére került.
A kirakodás folyamata a kikötőt üzemeltető cég videóján
S-Bahn-Surfer-ek miatt állt a forgalom
Berlin | Németország – Szerencsére Magyarországon nem nagy divat, de ismert jelenség a különféle vasúti járműveken meglehetősen érdekes és nem éppen szabályos módon utazó fiatalok szereplése. Németországban azonban viszonylag gyakori és küzdenek is ezzel a problémával.
A cselekedetnek igazán sok jelentősége nincs azon kívül, hogy a fiatalok megmutathatják, milyen tökös legények is ők. Legutóbb augusztus 29-én este a Ringbahn forgalmát akadályozták ezek a fiatalok. 21:40 körül értesítették az utasok az egyik S-Bahn-szerelvény vezetőjét, hogy az egyik betétkocsi tetején több fiatal utazik Schöneberg és Innsbrucker Platz állomások között. A fiatalok ugyan gyorsan leszálltak és sikerült is meglépniük a szövetségi rendőrség járőrei elől, a bűncselekménynek számító tett miatt a helyszínelés jó ideig elhúzódott. Amellett, hogy szabálytalan az ilyen utazás, rendkívül veszélyes is, hiszen nincs hol kapaszkodni, egy bármilyen okú hirtelen fékezés vagy gyorsítás következtében könnyen a tetőről a kerekek alá kerülhet a delikvens, de egy belógó jelző, vagy bármilyen más tárgy is gondokat okozhat. Több ilyen próbálkozás korábban súlyos sérülésekkel vagy akár halálesettel is járt.
A cselekedetnek igazán sok jelentősége nincs azon kívül, hogy a fiatalok megmutathatják, milyen tökös legények is ők. Legutóbb augusztus 29-én este a Ringbahn forgalmát akadályozták ezek a fiatalok. 21:40 körül értesítették az utasok az egyik S-Bahn-szerelvény vezetőjét, hogy az egyik betétkocsi tetején több fiatal utazik Schöneberg és Innsbrucker Platz állomások között. A fiatalok ugyan gyorsan leszálltak és sikerült is meglépniük a szövetségi rendőrség járőrei elől, a bűncselekménynek számító tett miatt a helyszínelés jó ideig elhúzódott. Amellett, hogy szabálytalan az ilyen utazás, rendkívül veszélyes is, hiszen nincs hol kapaszkodni, egy bármilyen okú hirtelen fékezés vagy gyorsítás következtében könnyen a tetőről a kerekek alá kerülhet a delikvens, de egy belógó jelző, vagy bármilyen más tárgy is gondokat okozhat. Több ilyen próbálkozás korábban súlyos sérülésekkel vagy akár halálesettel is járt.
Fúzió a Ruhr-vidék közepén
Essen/Mülheim an der Ruhr | Németország – Szeptember 1-i hatállyal összeolvadt az Essener Verkehrs-AG (EVAG) és a Mülheimer Verkehrs Gesellschaft mbH (MVG) és Ruhrbahn néven folytatják tevékenységüket. Az új cég székhelye Essenben lesz és a 4 telephelyről összesen 3 Stadtbahn-, 11 villamos- és 84 autóbuszvonalat működtető cég létrehozásáról a két város főpolgármestere által július 14-én Essenben ünnepélyesen aláírt szerződés rendelkezik. A két korábbi cég és a Duisburger Verkehrsgesellschaft AG (DVG) még 2010-ben hozta létre a szolgáltatásainak összehangolására a Via Verkehrsgesellschaft mbH (Via) nevű céget, amiből 2017-re egy óriásszolgáltatót kívántak létrehozni. A DVG szeptemberben gazdasági okokra hivatkozva inkább visszalépett, így maradt a most megvalósult megoldás. Az évi 150 millió utazást kiszolgáló szolgáltató így a Ruhr-vidék legnagyobb utasforgalmát lebonyolító vállalat lesz a Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahn AG (Bogestra, 146 millió utazás) és a Dortmunder Stadtwerke (DSW21, 134 millió utazás) előtt. Az EVAG és az MVG az Újraegyesítés utáni időszakban a menetrendi megszorításokról vált ismertté, amit a mostani lépéssel próbálnak valamennyire korrigálni.
Az új céglogó mellett újdonságként a Zollverein bánya jellegzetes aknatornya is felkerült a járművekre.
Az esseni U11-es vonalon közlekedő P86-os motorkocsi (amit amúgy a londoni Docklands Light Railwaytől szereztek be az 1990-es években használtan) orrán még a régi EVAG-logót örökítettük meg az esseni főpályaudvar alatti, különlegesen megvilágított Stadtbahn- és villamos-állomáson
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán