2017. 09. 12.

Átalakuló jegyrendszer a DB-nél

Új struktúrájú távolsági jegyrendszeren dolgozik a Deutsche Bahn, ami a hírek szerint a repülésben használt modellt kívánja másolni.







A DB jelenleg az utasok véleményét kutatja egy online felmérésben, ahol a tarifarendszer javítása a téma. A koncepció szerint lefelé és fölfelé is nyitnának, természetesen az olcsósítás megszorításokat, a drágítás jelenleg fizetős szolgáltatásokat kíván a jegyárhoz adni.

A Zugreiseblog által megszellőztetett koncepció szerint a mai kettős (Sparpreis, Flexpreis) felosztás helyett egy négy szintű rendszer bevezetését tervezik a BahnTower menedzserei. Az új rendszerben a Super Sparpreis lenne az alapáras jegy, ami egy nem változtatható menetjegy lenne, a Sparpreis pedig a mostani 19 helyett 10 euró ellenében lenne változtatható vagy visszamondható, amennyiben utalványban kérjük vissza a fennmaradó összeget. Ezzel már tavaly nyáron kísérleteztek Berlinben és a feltételezhetően pozitív eredmények miatt bekerült a nagy kalapba. Az alapvetően vonathoz kötött jegyekhez továbbra is feláras lenne a helyfoglalás és a kezdő- és végponton a helyi közlekedés használatára jogosító City-Ticket, valamint 200 MB adatforgalmat garantálnának a vonatokon. A Super Sparpreis előfutáraként is tekinthetünk a néhány éve létező akciós Sparpreis jegyekre, amik meghatározott távolsági lépcsőkben érhetőek el és relatív kis darabszámot kínál fel belőlük a DB.

A jegyek visszaváltásakor akár utalványt is kaphatunk majd a jövőben? A MÁV-START már évek óta ilyen módon kárpótolja az utasokat
(fotó: Hartmut Reiche / Deutsche Bahn AG)

A teljesárúnak tekinthető Flexpreis is kétfelé szakadna, az olcsóbb verzió a Sparpreis tulajdonságain felül a két napos érvényesség kezdőnapján szabad vonatválasztást és az érvénytartam előtt ingyenes, azon belül 19 euróba kerülő csere vagy visszatérítési díjat foglalna magában. A Flexpreis Premium néven hivatkozott jegyfajta az érvénytartamon belül szabad vonatválasztást, díjmentes helyjegyet, City-Ticketet és cserét vagy visszatérítést tartalmazna. Ezen felül a DB Lounge és az állomási és fedélzeti WLAN-hálózatok korlátlan használatát, egy ingyenes italt és Premium Entertainment-Paket néven digitális újságokhoz való hozzáférést nyújtana.

A tervek leginkább a légiközlekedésben már általánosan alkalmazott trendet követik, ahol az olcsó jegyek bizonyos megszorításokat – ilyen a kézipoggyász méretének és a fedélzeti ellátás korlátozása – tartalmaz, miközben a feláras jegyek kényelmi szolgáltatásokat is magukban foglalnak.

Ezzel párhuzamosan a jegyértékesítés háttérében is történnek változások. Októberben kerül bevezetésre a Preisbildung und internationale Angebotsgestaltung (PIA) névre keresztelt, az alapoktól újragondolt jegyárakat megállapító rendszer. Eddig egy nemzetközi utazás tervezésekor a rendszer sűrűn dobta vissza a Preisauskunft nicht möglich (jegyár nem megállapítható) vagy Es gilt Auslandstarif (külföldi díjszabás érvényes) hibaüzeneteket, amit általában csak a különböző vasutaktól megvásárolt jegyekkel lehetett kezelni. Ennek egyik részről csere vagy visszaváltás esetén a felmerülő díjak mértéke, másrészről a vonatkésésből adódó csatlakozásmulasztásnál volt hátránya. A rendszer bevezetésével a jövőben Franciaországtól Kazahsztánig és Svédországtól Görögországig egy foglalással utazhatunk majd. A sikeres foglaláshoz természetesen létfontosságú, hogy a társvasutak a menetrend mellett a jegyinformációkat is megosszák. Az első kritikák már most felmerültek, hiszen az egyben megváltott menetjegyeknél néha a darabolt jegyekkel olcsóbb végárat is el lehet érni. Viszont tipikus utasok nem szoktak fiktív határpontokat keresgélni jegyvásárlásnál, hanem fizikai állomások között utaznak.

Adorján Péter