Bécsben az U1-es metró átadása és az ahhoz kapcsolódó hálózati átszervezések árnyékában egy másik komoly átszervezést is végrehajtott a Wiener Linien: a régóta tervezett hietzingi villamosvasúti hálózat-átszervezéshez most éppen jó időpont adódott, cserében a térképről lekerült egy régi viszonylatjelzés, az 58-as.
Bécsben szeptember 2-án nem csak az U1-es metró déli hosszabbítása miatt lépett életbe új menetrend a városi közlekedésben. A Wiener Linien ugyanis úgy gondolta, hogy a régen tervezett változtatásokat a délnyugati városrészekben végrehajtja ezen a napon.
Az U1-es metró déli hosszabbítása szintén 2017. szeptember 2-ától várja az utasokat. Erről és a 67-es villamost érintő változásokról külön írásban számoltunk be.
(grafika: Wiener Linien)
A változások lényege az, hogy a 60-as villamost az eddigi „belső” végállomásától, Hietzing, Kennedybrückétől a Hadikgasse, a Schloßalle és a külső Mariahilfer Straße érintésével a Westbahnhof előtti Europaplatzig hosszabbítják. Ezzel párhuzamosan a Dornbach, Güpferlingstraße felől érkező 10-es villamos vonala a Hietzinger Hauptstraßén és a Hummelgassén keresztül a hummegassei hurokvégállomásig hosszabbítódik. Ezzel a két hosszabbított villamosviszonylat lefedi az 58-as vonalát, amely így 2017. szeptember 1-jén közlekedett utoljára.
A 78-as pályaszámú rövid ULF érkezik a hietzingi metróállomáshoz, mint 58-as villamos a vonal utolsó üzemnapján
A viszonylat utolsó üzemnapjának délutánja nem kényeztette el a rendes utasokat és a villamosbarátokat sem: a néha el-elcsendesülő esővel dacolt a 91-es rövid ULF is, itt épp a Verbindungsbahn tőszomszédságában
Az 58-as viszonylat búcsújának a villamosbarátok megadták a módját: a viszonylatra a majd fél évszázada jellemző A sorozatú „heidelbergi” kocsikból kettő is kiállt: az 1-es számú A motorkocsi az 5210-es m2-es sorozatba tartozó pótkocsival, a másik pedig (a 2-es) a k2 sorozatú, 3442-es póttal; a 4523-as számú E1-es pedig a 1213-as számú c3-as pótkocsival búcsúztatta a viszonylatot a közlekedésbarátok szervezésének köszönhetően.
Az átszervezéshez szükség volt a hietzingi csomópont kisebb átépítésére, a Hadikgasséról balra egy új vágánykapcsolatot építettek, aminek köszönhetően a villamosok mindkét irányból, észak és dél felől is a metróállomás bejárata felőli peronoknál állhatnak meg, megkönnyítve ezzel az utasok átszállását az itt közlekedő U4-es metró és az villamosvonalak között.
Az 1+5210 összeállítású szerelvény épp a Westbahnhof előtti tér (Europaplatz) hurokvégállomásához érkezik
A 2+3442-es szerelvény a Hietzinger Hauptstaßén robog Unter St. Veit felé
A gyászfüzérrel díszített 4523+1213 számú szerelvény Unter St. Veit felől éppen megérkezett a Hietzinger Hauptstraßéra
A 4523 (E1)+1213 (c3) összeállítású szerelvény a viszonylag fiatal, 104-es számú, A1 sorozatú ULF-villamossal együtt várja az indulását e képen a Westbahnhof előtti Europaplatzon
Az átszervezéshez szükség volt a hietzingi csomópont kisebb átépítésére, a Hadikgasséról balra egy új vágánykapcsolatot építettek, aminek köszönhetően a villamosok mindkét irányból, észak és dél felől is a metróállomás bejárata felőli peronoknál állhatnak meg, megkönnyítve ezzel az utasok átszállását az itt közlekedő U4-es metró és az villamosvonalak között.
Az „új” villamosvonalakon a kocsikiadás nem változott: az 10-esen rövid A és A1 sorozatú ULF-villamosok; a 60-ason az E2+c5 motor-pót szerelvények mellett hosszú B és B1-es ULF-ek szállítják az utasokat.
Dornbach, Güpferlingstraße végállomáson találkozott a 28-as számú rövid és a 789-es számú hosszú ULF: a célállomások újak, igaz, a Streetparade miatt a 2-es innen csak a Josefstädter Straße metróállomásig jártak, amúgy a Friedrich-Engels-Platz lenne a hivatalos végállomás
Az átszervezések részét képezi a Johann-Nepomuk-Berger-Platz átépítése is, amely erősen félkész állapotban várta az új hálózat bevezetését. Még egy-két hét kell a befejezéshez... – a Projekt JNB-ről pedig korábban itt írtunk
Hietzingnél a Westbahnhof felől érkező villamosoknak eredetileg váltó épült volna, ez végül egy ráhajlítássá egyszerűsödött, a régi 58-as kifelé vezető megállóba így már nem állhat be villamos
A két kép között alig 24 óra telt el: a fentit megelőzően egy nappal a fiúk még bőszen dolgoztak a ráhajlítás elkészítésén (a forgalom fenntartása mellett!), pedig a tervek szerint pünkösdkor el kellett volna készülnie a kapcsolatnak
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
A 60-as villamos szeptember 1-jén, pénteken Hietzingből visszafordult még Rodaun felé – a kijelzőkép is a múlté, szeptember 2-ától a legendás Hietzing U, Kennedybrücke helyett csak Hietzing U lett a csomópont neve
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
A két kép között alig egy nap telt el, a 60-as itt már a Westbahnhofig jár az 58-as vonalán
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
Szokatlan találkozó: az 52-esen közlekedő rövid, 105-ös ULF a 60-asra beoszott 703-assal találkozik a rudolfsheimi kocsiszín előtt – és nem kocsiszíni menetekről beszélünk! A változást szokni kell...
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
A Wiener Linien az U1-es metró déli hosszabbításának átadásával (amelyről külön írásban számolunk be) több megállóhely évtizedek óta bevett nevét is megváltoztatta, leegyszerűsítette. A Wiener Linien szerint azért, mert így a turisták és a helyiek is könnyebben eligazodnak a tömegközlekedési hálózaton. A Ringen lévő Stadiongasse, Parlament megállóhely a jövőben csak Parlament néven szerepel majd. Dornbach, Güpferlingstraße nevéből eltűnik az utcanév és csak Dornbach formában használja majd azt a Wiener Linien. Ugyancsak eltűnik a(z egyik) közterület nevére való utalás a Hietzing U, Kennedybrücke, és a Spitalgasse, Währinger Straße megállók neveiből: Hietzing U és Spitalgasse lesz a nevük. És a végére hagyjuk a legfontosabbat: a város talán legismertebb megállója és erről talán mindenki tudja, hogy hol van, nos az a Kärtner Ring, Oper nevet viselő megálló. Az új neve szeptember 2-ától Oper, Karlsplatz U lesz. Hogy a Karlsplatz maga egy háztömbnyire van és a metróhoz is csak az aluljáróban való hosszas talpalás után juthatunk el, az nem számít, ahogy a hagyományos körúti név elhagyása sem. Itt említjük meg, csak érintőlegesen a Wiener Linien korábbi „rendkívül népszerű” döntését, amikor Franz Kaida hangját lecserélték egy teljesen semleges, nem jellegzetes női hangra, amelynek gazdája amúgy a Kaida úrnál nem sokkal fiatalabb Angela Schneider.