Újabb, igen fájó ponton jelentkezett be versenytársnak az ÖBB mellé a Westbahn GmbH. A magánvasút a menetrendváltástól ugyanis nem csak a bécsi Westbahnhofra, hanem a Hauptbahnhofra is beteszi a kerekét, ráadásul nem csak oda, hanem szinte a teljes Schnellbahn-Stammstreckére Meidlingtől Wien Pratersternig.
A decemberi menetrendváltástól fogva új viszonylatot indít, illetve átnevezi a meglévő járatát. A Salzburg és Bécs közötti vonatok a WESTgreen nevet viselik majd, míg az új járat, ami a Westbahnhof helyett Wien Pratersternre jár majd, érintve Meidlinget és a Hauptbahnhofot Bécsben, a WESTblue nevet viseli. A Westbahn ugyanis felismerte: csak így kapcsolódhat igazán hatékonyan a két éve a Westbahnhofról a Hauptbahnhofra került távolsági közlekedéshez és így tarthatja meg utasait, hiszen az ÖBB járatai már régóta a Hauptbahnhofra futnak be.
A Westbahn új hálózati térképe a két viszonylattal
(grafika: Westbahn GmbH)
(grafika: Westbahn GmbH)
A tervek szerint a bécsi városi szakaszon Meidling mellett a Hauptbahnhofnál, a Quartier Belvedere és a Rennweg megállókban is megállnak majd a WESTblue járatai, amelyek a St. Pölten és Salzburg közötti szakaszon a Westbahnhofról érkező WESTgreen járatokkal együtt nagyjából fél órás követést biztosítanak majd.
Az új viszonylat beindításától és az új célállomástól azt reméli az operátor, hogy mind többen választják majd őket akár bécsi kiránduláshoz, akár a schwechati reptérre való eljutáshoz – utóbbi persze még mindig átszállási kényszert hordoz magában az S7-es járatra vagy Mitténél a CAT-vonatokra, ellentétben az ÖBB közvetlen Railljet-járataival. A bécsi kiránduláshoz viszont jó kiindulási pont lehet akár a Praterstern, akár a bármelyik másik állomás is. Azt sem árt megemlíteni, hogy a Westbahn GmbH vonatai így kedvezőbb átszállást biztosítanak a város keleti részén lévő távolsági buszos végállomásokhoz (Praterstern környéke, Stadion, Südtiroler Platz), így a népszerű balkáni útvonalak és egyéb kelet-európai buszos útvonalak utasai is könnyebben válthatnak nyugat felé az ÖBB konkurensére.
Arról egyelőre nem szól a Westbahn közleménye, hogy a vonatok a közlekedési szövetség, a VOR jegyeivel és a városon belüli forgalomban milyen feltételekkel vehetők majd igénybe, ám a szóbeszéd szerint nem fogadják majd el a VOR-os jegyeket a menetrendváltással sem, igaz, ez akár napról napra változó álláspont is lehet. A VOR-ral fennálló kétes viszonyt jól jelzi, hogy felhagyták a tullnerfeldi megállást – itt elsősorban az ÖBB REX200-as vonatainak kínálati bővítése miatt pártoltak át az ingázók a Westbahn vonatairól, hiába a bérlettel kombinált parkolójegy a tullnerfeldi P+R-be.
A Westbahnnak mindenképpen érdemes volt lépnie valamit, hiszen a távolsági közlekedésből kihagyott Westbahnhof közel sem olyan forgalmas ma már, mint korábban. Az is kérdés, hogy az ÖBB-nek megéri-e még a „plázát” fenntartani az állomásépületben és alatta, miközben érezhetően csökkent az állomás forgalma. A Westbahn részéről látják: csak úgy maradhatnak az ÖBB versenytársai, ha ők is biztosítják a távolsági forgalom elérését a Hauptbahnhofnál és nem kényszerítik az átszálló utasokat a bécsi városi közlekedés (esetünkben legalább a 18-as villamos) használatára. Az útvonalak szétbontásával viszont egyfajta lépéselőnybe is került a kihívóként fellépő Westbahn GmbH az államvasúttal szemben, mivel az ÖBB összes távolsági járatát az új főpályaudvarra koncentrálta, csak a regionális járatokat hagyva a Westbahnhofon. A WESTblue és WESTgreen így két irányból is támadja az ÖBB piacát.
Halász Péter, Magyarics Zoltán