Lassan két és fél évtizede szolgálják az osztrák főváros közlekedését az első alacsonypadlós, T sorozatú könnymetró-kocsik. A járművek nagyon sokat futottak és most már elérkezett az ideje annak, hogy valamit kezdjenek a járművekkel. Ez a valami pedig nem más, mint a felújítás, modernizáció.
Meglepő lehet, de igaz: az első T sorozatú, alacsonypadlós Stadtbahn-kocsi 1992. november 23-án került a Wiener Linien állományába. Azóta bőven eltelt két és fél évtized és az U6-os metró vonalán majd másfél évtizedig E6-os motor- és c6-os pótkocsik közé sorozva vagy ritkábban tisztán egyforma kocsikból álló vonatként közlekedő járművek amellett, hogy az újabb és korszerűbb T1-esek személyében utánpótlást kaptak, elérkezett az első kocsik modernizációjának ideje.
A T sorozatba tartozó 78 motorkocsi (2601-2678 pályszámok) modernizációja hamarosan nagy üzemben kezdődik meg, egyelőre csak az első négy motorkocsi felújítása van terítéken – ezekből összeállítanak egy teljes vonatot és a tapasztalatok fényében dönt a Wiener Linien a további finomhangolásokról. A folyamat várhatóan 2019 végéig tart majd.
A 2623-as pályaszámú, T sorozatú kocsi az egyike annak a 78-nak, amelyik megújul majd 2019 végéig – legalábbis ami a belsőségeket illeti
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A felújítás során elsősorban a járművek elektromos rendszeréhez nyúlnak hozzá: az eredeti rendszert is szállító Kiepe lesz az, aki az új eszközöket is szállítja. A munkák során kicserélik az áramirányítókat is, amelyeknek a hajtás többi elemével közösen jellegzetes hangja amúgy Budapestről is ismerős lehet, hiszen pont ilyen eszközöket szállított annak idején a Kiepe az Ikarus 435-ös trolikhoz is. Az új áramirányítók az újabb motorkocsikban már megismert változat lesz, ami amellett, hogy hatékonyabb, kisebb tömegű és kevesebb helyet is foglal. A járművekben megújul a vezérlés és a sebességregisztráló eszközöket is újra cserélik. Ezzel párhuzamosan az IFE összesen 468 utasajtót modernizál, itt is az ajtók elektromos hajtóműveit érinti a modernizációs program – ám ez a többi felújítástól függetlenül is zajlik, így ez a programrész már 2017 végére lezárulhat.
A Wiener Linien ígéretei szerint a felújításra leállított kocsik miatt nem szenvedhetnek hátrányt az utasok – legfeljebb a tartalékflotta lesz majd kissebb. A munkák során a kocsik a szokásos fővizsgájukat is megkapják és a hírek szerint az eddigi ismertetőjegyük, a fehér alapszín is világosszürkévé válik majd, olyanná, mint amilyen gúnyában most a T1-esek közlekednek.
Halász Péter