130 éve adták a ma H6-os HÉV-nek hívott Közvágóhíd-Ráckeve vonal első szakaszát, amelyet a BKV-ból – a főváros és a kormány megállapodása értelmében – nagyjából éve kivált és önállósodott, majd a MÁV-csoportba tagozódó üzem egy programsorozattal ünnepel meg. Képes beszámolónk az egyik ünnepi vonatozásról.
Közvágóhíd és Soroksár között 1887 augusztus 7-én nyílt meg a BKV egyik jogelődje, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) első HÉV vonala, mivel röviddel előtte a törvényi környezet lehetőséget adott az olcsó vasutak, a HÉV-ek építésére. Az akkor még gőzvontatású vonalat először Dunaharasztiig, majd 1892 november 6-án Ráckevéig hosszabbították – ez utóbbi szakaszt sokáig a jogilag önálló Haraszti-Ráckevei HÉV üzemeltette. Az egykor komoly teher-és személyforgalmat bonyolító vonal napjainkban a legkisebb forgalmú HÉV-vonalnak számít, de a környékbeli utak telítettsége, és a sűrített menetrend miatt egyre inkább magára talál. A MÁV cégcsoport legfiatalabb tagja – a MÁV-HÉV Zrt – ezzel a program sorozattal szeretné közelebb hozni az utasokat, és a vasútbarátokat a HÉV-ekhez.
Utunkat Pesterzsébet felső állomáson kezdtük, ahol az 1951-ben gyártott LVII-es mozdony, és 4 teherkocsi várt minket. A mozdonyokat 1943 és 1951 között a Ganz gyártotta, személy és teherforgalomban egyaránt megfordultak, mint mozdony, de a háborús és a háború utáni kocsihiány miatt ülőhelyeket is kaptak a járművek, amelyet az 1980-as években távolítottak el az utasforgalomból kiszoruló gépekből
A program résztvevőit a HÉV jelenlegi egyetlen nosztalgia motorkocsija, a 251-es MVIII-as továbbította, amelyek utolsó példányai a ráckevei vonalról mentek nyugdíjba 1992-ben. Az akkor 40 éves vonatokból – bár eredetileg 14-en voltak – csak ez az egy maradt meg. A motorkocsikat a MÁV Dunakeszi Járműjavítója készítette, az elektromos berendezéseit a Ganz szállította
Első fotómegállásunk Dunaharaszti előtt volt, a kétvágányú pálya miatt minden esetben rádión kértek a szervezők engedélyt a leszállásra, így biztosítva a résztvevők biztonságát. Érdekesség, hogy a magyarországi vasútvonalakon ez volt az első olyan fotósmenet, ahol kétvágányos pályán nyíltvonali fotómegállásokat lehetett tartani. Ezt a pályaszakaszt néhány éve építették át
Természetesen közben a menetrend szerinti forgalom is érkezik. Ráckeve emblematikus motorvonata, egy MX-es érkezik Dunaharaszti külső állomásra
Közben megérkezett mögénk a tehervonat is. Rövid keresztezés után behaladtunk az egyvágányos szakaszra, ahol keresztezzük a Dunát
Ráckevei selejtezését követően Cinkotán újították fel a vonatot
Keresztezzük a ráckevei Duna-ágat, a hidat néhány éve újították fel
A következő megállásunk Kéktó megállóhelyen volt. Ám ma már hiába is keressük a menetrendben, mert sose készült el teljes egészében. Eredetileg egy középperonos megálló lett volna aluljáróval, a közeli lakótelep miatt. A lakók legnagyobb része akkor a csepeli autógyárban dolgozott, és a nagy utasforgalom biztonságosabban elfért volna így, de ehelyett végül a jóval szerényebb méretű József Attila telepen épült szolgálati hely
A következő megállónk Tökölön volt. Itt fordulnak vissza a vonal betétjáratai Budapest felé. Az állomás érdekessége, hogy a villamosítás sokáig csak idáig épült meg. Egészen pontosan 1946-ban érte el Tökölt a drót, tovább csak 1976-ban villamosítottak. Ráckeve felé dízelgépek továbbították a vonatokat, ekkoriban a vonatok fűtése miatt áramszedővel is felszerelt dízelmozdonyok is felbukkantak a belső szakaszon
Tököl és Ráckeve között – bár voltak rá tervek – sose készült el a második vágány. A szakaszon négy kis forgalmú megálló, és kettő állomás található. A kis megállók közül Szigetmajort már nagyon rég bezárták, de ennek ellenére a peront a mai napig legazolják
Megérkezett a főszereplőnk is: ma már csak belszolgálati céllal közlekedik a HÉV-eken tehervonat, bár egykoron hatalmas mennyiségű elegyet továbbítottak, a teherszállítást 1996-ban megszüntették
Szigetcsép állomásra érkeztünk: a háromvágányos állomás jelenleg az egyetlen pont, ahol a vonatok keresztezhetnek Ráckeve és Tököl között. A másik állomás Szigetszentmárton-Szigetújfalu, de ott kiszedték a váltót, csak visszatolással lehetne keresztezni
Tigrisek egymás között. Az MVIII-as mögé a megfékezettség miatt van szükséges az LVII-esre. Érdekesség, hogy az MVIII-as és az LVII-es gépészetileg szinte teljesen megegyezik, ezért távvezérelni is tudják egymást
Így talán érthető miért kapta a villanygép a Tigris becenevet: a magassága miatt (eredetileg utasokat nem szállító mozdonynak szánták) az utasok és a személyzet a német Tigris tankok nagy méretére utalva nevezte el a mozdonyokat a II. Világháború emlékei nyomán
Különleges hangulata van az egyvágányos résznek: egy kis nyugalom a pezsgő(bb) budapesti szakaszok után
Békebeli utastájékoztató Ráckevén. Ez igen jó eséllyel nem romlik el
Ráckeve egykori rakodóján jelenleg a Volánbusz hétvégéző kocsijai állnak. A buszok természetesen csatlakoznak az érkező vonatokhoz. Korábban ugyan voltak tervek a ráckevei HÉV hosszabbítására Makád felé, de ezek a fiókban maradtak, Ráckevétől délre továbbra is csak busszal lehet utazni
Körüljárás után fékpróba. A személyvonatokra a budapesti HÉV-en nem kell zártárcsa (elvégre van vörös fény a motorvonatokon), de a tehervonatnál itt se maradhat el. Megjegyzendő: a zártárcsa a régi MÁV-os szabvány szerinti, nem pedig a legutóbb bevezetett „homokóra” jellegű
Elindultunk visszafelé. Érdekesség, hogy a menetrend szerinti forgalom mellett a mi két vonatunkkal együtt négy (!) vonat keresztezett a háromvágányos Szigetcsépen
Az LVII-MVIII párosról ezúttal kevesebb fotó készült, de a jövőben többször is utazhatunk majd velük a ráckevei vonalon is
Dunaharasztiban már kezdett ránk sötétedni. Szeptember első hétvégéjén az időjárással sem volt mindig szerencsénk. Dunaharaszti külső egyébként a vonal központja, innen irányítják a vonalat, de Ráckeve mellett itt üzemel a vonal másik (nagyobb) járműtelepe is
Utunkat Pesterzsébet felsőn fejeztük be – egymás mellett a személyszállító és a tehervonati szolgálatot ellátó LVII-es motorkocsi
Ez a program kifejezetten a vasútbarátokat célozta meg és igen remekül sikerült, a szervezők munkáját dicséret illeti az alapos előkészítésért és flott lebonyolítást.
A nosztalgiavonatozás pedig folytatódik tovább, a következők programokra a „nem vasútbarátokat” is várják: legközelebb szeptember 16-án és október 14-én utazhatnak az MVIII-as motorkocsival a ráckevei vonalon. A szeptember 16-17-i hétvégén Csepelről érkezik kölcsönbe egy MIX/A motorvonat, amely egykoron meghatározó járműve volt a ráckevei vonalnak. Szeptember 30-án és október elsején pedig egy igazi különlegesség, gőzös nosztalgiamenet lesz. A sorozat 2018 tavaszán Gödöllőn, majd jövő ősszel Szentendrén folytatódik.
Részleteket, pontos menetrendet a MÁV-HÉV honlapján és Facebook oldalán olvashatnak majd, mi pedig igyekszünk ezekről beszámolni.
Halász Péter, Óvári Péter