2017. 09. 11.

Metropol helyett Wizz Air

A Budapest és Berlin között közlekedő Metropol EuroNight sorsa megpecsételődni látszik – a piaci rést pedig máris megtalálták a vasúti közlekedés legnagyobb ellenségének kikiáltott repülőtársaságok. A Wizz Air például már decembertől több új járatot indít majd Ferihegy és Schönefeld között.



A közelmúltban, szeptember elején jelentette be a Wizz Air, hogy március 13-tól napi járatot indít Budapestről Berlin-Schönefeldre. Ez a lépés leginkább a jelenleg csődközelben tengődő Air Berlin utasait hivatott megszerezni, de erősen veszélyes a MÁV-csoport szerint megszüntetendő Metropol EuroNightra is. Jó kereskedőhöz méltóan szerdán már be is jelentette a WizzAir, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel már december 18-án beindul a járat. Ugyan eddig is volt napi szintű légi kapcsolat a két főváros között és többféle indulási vagy érkezési időpont közül választhattunk, a járatok száma biztosan csökkenni fog. Eddig a Ryanair volt a legkorábbi (BUD 08:50-10:20 SXF), de a Wizz Air kedden, csütörtökön és szombaton már 06:35-kor indul és 08:05-kor érkezik.
A Metropol jelenleg a kettő között, 09:07-kor érkezik a főpályaudvarra. Visszafelé a legkésőbbi járatot az Easyjet repülte vasárnaponként (SXF 18:40-20:05 BUD), a Wizz Air március 11-ig vasárnaponként 22:35-kor indul és 00:05-kor érkezik, utána hétfő, szerda, péntek és vasárnap 12:55-re kerül a legkésőbbi járatuk. A vonat 19:01-es berlini indulása mellé 08:35-ös érkezés társult. A jegyeket légitársasától függően, de jelenleg nagy biztonsággal 10.000 forint alatt vásárolhatjuk meg, jó időpontokat összevadászva akár hatezer forintból is megúszható.
Ezek a kiragadott időpontok csak a vonattal való összehasonlítást szolgálják. Természetesen a diszkont légitársaságok esetén a csomagok darabszáma és mérete erősen korlátozza az elvihető mennyiséget, a biztonsági szabályok miatt pedig például sört csak feladott poggyászban szállíthatunk.

Hálókocsi helyett repülőgép lesz majd a berlini utazás eszköze – a MÁV-START a legnagyobb fejőstehenek egyikét engedi el

A Wizz Air lépése akkor is komoly veszélyt jelentene a MÁV-START nappali és éjszakai vonataira nézvést, ha történetesen a vasúttársaság vezetése nem akarná megszüntetni ezeket. Ám az éjszakai vonatot most már biztos, hogy beszántják, egészen pontosan a Budapest–Berlin és az ebből forduló Bécs–Berlin kocsicsoport kerül majd ki a járatból, a Metropol névleg talán megmarad, de csak Prágáig jár majd egy várhatóan meglehetősen vállalhatatlan időbeli fekvésben. Hozzá kell tenni: a MÁV-START Budapest és Berlin között átszállásmentesen decembertől mindössze csak egyetlen pár vonatot tud felmutatni kínálatként, a mintegy 12 órás menetidő viszont a reggeli, délelőtti repülőjáratokkal finoman szólva sem versenyképes és az árakat elnézve nem is lesz az a jövőben sem.
Az viszont biztos, hogy a vasúti közlekedésnek ezúttal tényleg a repülés lesz a legnagyobb versenytársa, ámbár biztos, hogy más irányba is vándorolnak majd el utasok: elsősorban azért, mert sokan valamilyen ok miatt nem repülhetnek vagy nem szeretnének repülni, nekik a vonat eddig még mindig kényelmes alternatíva volt a távolsági busszal szemben. Berlin felé egyelőre nappali vonattal az ÖBB és a DB átszállásos megoldása lesz a nappali vonat versenytársa (Münchenen át), éjszaka viszont egyelőre nem tudni ilyenről, pont ezért élt volna meg még mindig a jó öreg Metropol...

A repülővel utazni nem vágyó utasok számára a vonat helyett marad majd a távolsági busz – a vasúti közlekedéstől ez így is, úgy is elvándorlást hoz majd. Ezt akarja a MÁV-START?
(fotók: Halász Péter)

Értékesítés helyett tisztogatás

Mondhatnánk azt is, hogy az értékesítési szervezet azért megpróbál majd valamilyen vonzó konstrukciót kínálni a MÁV-START-nál a repülőjáratokkal szemben. Ám egyelőre azonban a MÁV-START értékesítési szervezete nem azzal van elfoglalva, hogy az utasoknak adja el a szolgáltatást, hanem a cégvezetés számára kellemetlen, újító szellemű kollégáktól válnak meg inkább – elvégre elfogadhatatlan, hogy valaki értsen a munkájához és a MÁV-START termékeit még el is akarja adni az utasoknak, akik fizetnek a szolgáltatásért. Ez – a cégvezetés látható álláspontja szerint – elfogadhatatlanná vált és a kulcspozícióban lévő középvezetők eltávolításával inkább semlegesítették a szakterületet.

Adorján Péter, Halász Péter