2017. 09. 19.

Stammstrecke – csehül

Évtizedes álmokat tervez megvalósítani a cseh főváros, illetve a főváros és környékét valóban összefogó közlekedési szövetség, a PID. A tervek szerint talán 2030-ra már el is készülhet a várost északkelet-délnyugati irányban átszelő nagyvasúti kapcsolat, ami jelentős tehermentesítés lehet a város többi vasútvonalára és metrójára nézve is.



A cseh fővárosban láthatóan aktívan foglalkoznak a közlekedéstervezéssel, annak hosszú távú kérdéseivel is. A valóban közlekedési szövetségként működő Pražská integrovaná doprava, a PID a városvezetés hathatós támogatásával kezdte el kidolgozni a várost átlósan átszelő nagyvasúti kapcsolat terveit. A számos európai nagyvárosban már alkalmazott nagyvasúti-gyorsvasúti tengely a Florenc távolsági buszpályaudvar térségében ágazna ki az Elba völgye és kelet felől érkező vasútvonalakból, a főpályaudvar közelében létesülne egy Opera nevű megállóhely, majd Károly tér után kelne át a Moldva alatt és Smíchovnál érné el a dél felé vezető vasútvonalakat.

A leendő vasúti hálózatot bemutató, a legvalószínűbbnek tekinthető alternatíva és annak vágányrajza, valamint a lehetséges viszonylatszervezési alternatívák ábrája
(grafika: Pražská integrovaná doprava)

A PID szerint csak 2016-ban napi 76 ezer utasa volt csak az elővárosi vonatoknak (a kapacitás felső határát a jelenlegi adottságok mellett napi 120 ezer utas jelenti) és a következő években emelkedő tendenciára számítanak. Mivel azonban a jelenlegi vasúti infrastruktúra meglehetősen korlátozott kapacitásokkal bír, ráadásul a viszonylagos széttagoltság miatt több vonatra lenne szükség, ezért keresnek egy olyan megoldást, ami tehermentesíti a meglévő vonalakat, új kapcsolatot biztosít az eddig gyorsvasúttal le nem fedett területeknek és irányoknak. Hozzáteszik: a városközpont, a főpályaudvar és annak környéke a legszűkösebb keresztmetszete a hálózatnak, itt már most a határán mozog a vasúti pálya kihasználtsága. A városközponthoz közelebb kerülő vasúti megállóktól azt várják, hogy a meglévő hálózat jobban tehermentesül, egyenlőbb lesz az utasok eloszlása.

Elővárosi vonat Praha-Libeň pályaudvaron – a várost átszelő vonatok jelenleg a legszűkebb keresztmetszetet használják a vasúti pályák tekintetében
(fotó: Halász Péter)

A vasúti alagút – lévén mélyvezetésű vonalról van szó – nyomvonala még nem végleges, több változat közül is lehet majd választania a városvezetőknek a végleges döntés előtt. A tervek sarokszámai azonban azonosak: rövid eljutási lehetőségeket kínálnak majd az elővárosok felé: a Károly térről Berounig 28 perc; Kralupy nad Vltavou felé pedig 44 perc lesz a mértékadó menetidő. A több változat különféle belterületeket tárna fel, így jó eséllyel Žižkov vagy Anděl térsége is új megállókkal kapcsolódhat a vasúti hálózathoz.
A szakemberek nem titkolják: leginkább a müncheni és lipcsei modell inspirálta őket, amely a szintén tervezés alatt álló repülőtéri gyorsvasúttal együtt komoly előrelépést jelent majd nemcsak Prága közlekedése, hanem a közép-csehországi régió egészére nézve is. Érdemes azt is megjegyezni, hogy a tervezett D metróvonalat is figyelembe veszik a tervezéskor, a metró és a gyorsvasút nem lehet egymásnak ellenfele a PID szerint.

Halász Péter