Ismét gyújtóbombákkal támadnak a német szélsőségesek. Bajban lehet a HKX, kényszerpihenőre mennek a vonatok. Testkamerát vet be a MÁV-START a kalauzok védelmére. Októberig biztos marad a vágányzár a Rajna-völgyi vasúton. Forgalomba állt az első szlovák Hangya. Hírösszefoglaló augusztus utolsó hétvégéje előtt.
Gyújtogatás miatti késések
Berlin | Németország – Szombattól jelentős, akár 90-120 perces késések is voltak a Berlin–Hannover és a Berlin–Hamburg nagysebességű és az RE 2 és RE 4 regionális vonalakon. A kiváló ok: egy Finkenkrug közelében lévő jelzőt és Groß Behnitz közelében egy kábelcsatornát gyújtottak fel ismeretlenek. A szövetségi rendőrség és a DB Netz azonnal megkezdte a nyomrögzítést és a helyreállítást, de egyes vonatok még kedden is 30 perc körüli késéssel közlekedtek a terelt útirány miatt, ha el nem maradtak. A rendőrség nem zárta ki a politikai motivációt, ugyanis szombaton délután egy neonáci rendezvényt tartottak Spandauban Rudolf Heß halálának 30. évfordulója alkalmából.
Bajban a HKX?
Köln | Németország – Hétvégén jelentette be a Hamburg-Köln-Express GmbH, hogy október 3. és december 9. között nem indítanak vonatokat. A szünet idejére korábban vásárolt jegyeket díjmentesen foglalják át egy korábbi vonatra vagy visszatérítik. A menetrendváltás utánra a jegyek árusítását a tervek szerint október végén indítják majd, az üzemszünetet pedig a szolgáltatás megújítására használják majd. A szerelvényeket és a vonatközlekedtetést a különvonatairól ismert BahnTouristikExpress GmbH-tól megrendelő cég ötödik éve próbál versenyezni a Deutsche Bahnnal, de a Locomore kálváriája után már szinte bármit el tudunk képzelni.
A HKX vonata még 2015 nyarán robogott Hamburg felé, abban az időszakban, amikor még nem a BTEX, hanem a Nord-Ostsee-Bahn volt a kocsikat kiállító társaság
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Testkamera a MÁV-START-osoknál is
Budapest | Magyarország – A MÁV-START jegyvizsgálói is kapnak testkamerát. Egyelőre 25 jegyvizsgáló három gyártó összesen huszonhat eszközét próbálja ki. A vasúttársaság szerint a testkamerák használata biztonságot jelent az utasoknak és a vonatszemélyzetnek is – a vasúttársaság szerint csak idén 53 alkalommal támadták meg vagy inzultálták a MÁV-START személyzetét. A MÁV-START közleményében a DB AG és az ÖBB által szerzett pozitív tapasztalatokra hivatkozik, azt azonban nem tudtuk meg a magyar vasúttársaság közleményéből, hogy a kamerák folyamatosan rögzítenek vagy csak akkor, amikor erre igény van és gombnyomással elindítják azt, mint ahogy a németek teszik? A közlemény szerint a MÁV-START vezetői a tapasztalatok fényében döntenek bevezetésről.
A MÁV-START kísérleti testkamerája a jegyvizsgálók táskájának pántjára kerül
(fotó: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága)
(fotó: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága)
A MÁV-START részéről a közlemény nem szól arról, hogy folyamatos-e a rögzítés és ha igen, akkor erre van-e befolyása a jegyvizsgálónak vagy bárkinek? A kísérleti üzem idején az is kérdés, hogy az az abban részt venni nem kívánó utasok hogyan kerülhetik el a rögzítést és általában milyen adatvédelmi előírások vonatkoznak erre a megoldásra? Viszont abban reménykedünk, hogy a testkamerák valóban védik majd az utasokat a kisszámú, de annál hangosabb, agresszív vagy éppen az első osztályú fülkében henyélő vonatkísérőtől.
XL-csuklós Bécsben
Bécs | Ausztria – Szerdán tette közzé a Wiener Linien, hogy megérkezett a tavaly megrendelt 17 közül az első 20 méter hosszú Mercede-Benz CapaCity az EvoBus Austriához. Szeptemberig az üzemirányítási és utasinformációs rendszerek mellett a kötelező feliratozások folynak, hogy a 11A és 11B vonalakra kerülve 20 %-os kapacitásnövekedést biztosítsanak a vonalakon. Idén még 30 szóló és 12 csuklós Citaro áll forgalomba a 27A, 38A, 65A illetve a 66A vonalakon, ahol kiváltják a régebbi LPG-üzemű MAN-eket. 2019-ig összesen 200 járművel fiatalodik a Wiener Linien flottája, így 10-12 éves buszokat selejtezhetnek.
Rastatt: még hetekig zárva
Rastatt | Németország – Tovább lesz zárva a Rajna-völgyi vasút, mint azt legutóbb egyáltalán sejtettük. Jelenleg október 7-éig tartó vágányzárral készül a DB AG, kérdés, hogy valóban elegendő idő lesz-e a helyreállítása?
Jelenleg betont szivattyúznak a pálya alatti üregbe, ezzel bebetonozzák az alagútfúró berendezést is, kérdés, hogy mi lesz az épülő és a talajsüllyedést okozó rastatti alagút további sorsa? Mindenesetre a helyreállításig a személyszállító vonatok helyett pótlóbuszok járnak, a napi mintegy 200 (!) tehervonat továbbra is kerülni kényszerül. A vágányzár jelentős, érezhető károkat okoz a német gazdaságban is.
Jelenleg betont szivattyúznak a pálya alatti üregbe, ezzel bebetonozzák az alagútfúró berendezést is, kérdés, hogy mi lesz az épülő és a talajsüllyedést okozó rastatti alagút további sorsa? Mindenesetre a helyreállításig a személyszállító vonatok helyett pótlóbuszok járnak, a napi mintegy 200 (!) tehervonat továbbra is kerülni kényszerül. A vágányzár jelentős, érezhető károkat okoz a német gazdaságban is.
Forgalomban a Hangya
Zólyom | Szlovákia – Forgalomba állt a ZSSK első, alacsonypadlós, csuklós motorkocsija, amelyet a csehszlovák Studenka-motorkocsik alapjain építettek újjá a zólyomi főműhelyben. A Hangya becenevű motorvonatot korábban már bemutattuk a RegionalBahn olvasóinak. A 813 111+913 111-es számot viselő kocsik egyelőre Zólyom térségében közlekednek a Studenka-fordákban. A motorkocsit 1 381 969 euróért vásárolta meg a szlovák vasúttársaság.
A motorvonat magaspadlós felének utastere
Ilyen lett a vezetőállás
A mellékkocsi (vezérlőkocsi) egy része alacsonypadlós, így könnyen használható a babakocsival, nagyméretű csomagokkal vagy éppen kerekesszékkel utazók számára
(fotók: ZSSK)
(fotók: ZSSK)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter