Öt és fél év után véget ért a berlini gyorsvasút S3-as viszonylatának „száműzetése”. Az évek óta kvázi szigetüzemként működő erkneri szárnyvonalból ismét a Stadtbahn teljes rangú viszonylatává vált augusztus 21-ével, ezzel pedig szinte majdnem kész lett az Ostkreuz csomópont.
„S3 nach Westkreuz, einsteigen bitte!” – alighanem felkapták a fejüket az utasok az S3-as vonalon a vonat menesztése előtti figyelemfelhívásra az erkneri szárnyon a berlini S-Bahn-on. Több mint fél évtized után, 2017. augusztus 21-én üzemkezdettel újabb fázisához érkezett a berlini Ostkreuz csomópont évtizede tartó átépítése.
Öt és fél év után ugyanis ismét visszatérhet a Stadtbahnra az ekrneri vonalat kiszolgáló S3-as járat, miután a vágánykapcsolatok a Stadtbahn szintjén is megkapták a majdnem végleges formájukat, így lehetőség nyílt arra, hogy a vonatok most már átmenő forgalomban használják a vágányokat Erkner felől is. Ennek okán augusztus 21-étől az S3-as viszonylat Erkner és a Westkreuz között jár. A változás kényszerűen magával hozza azt is, hogy az S75-ös viszonylatot visszavágták az Ostbahnhofhoz.
Öt és fél év után ugyanis ismét visszatérhet a Stadtbahnra az ekrneri vonalat kiszolgáló S3-as járat, miután a vágánykapcsolatok a Stadtbahn szintjén is megkapták a majdnem végleges formájukat, így lehetőség nyílt arra, hogy a vonatok most már átmenő forgalomban használják a vágányokat Erkner felől is. Ennek okán augusztus 21-étől az S3-as viszonylat Erkner és a Westkreuz között jár. A változás kényszerűen magával hozza azt is, hogy az S75-ös viszonylatot visszavágták az Ostbahnhofhoz.
A szigetüzem utolsó fázisában az S3-as járat vonatai csak Karlshorstig jöttek be, tovább pótlóbuszokkal lehetett utazni
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az ütemváltás során új peronkiosztást is érvénybe léptettek az Ostkreuznál: a városba befelé tartó vonatok az 5. vágányon állnak meg, az immáron valóban nekik szánt peron déli oldalán. A teljesen elkészült csomópontban a 6. vágány lesz a Lichtenberg, az 5. az Erkner felől érkező vonatoké. A városból kifelé tartó vonatok közül az erkneri vonatok a nekik szánt peron déli oldalán, a 3. vágányon; a lichtenbergi vonatok pedig a 4. vágányon állnak meg. A városba tartó vonatok által használt 8. vágány melletti peront átmenetileg felhagyják, a Stadtbahn nagyvasúti vágányai melletti peron, amelynek északi oldalán eddig az S3-as vonatok fordultak, szintén felhagyásra kerül.
Az augusztus 21-étől érvényes vágánykiosztás
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
A munkák ezzel persze nem fejeződtek be és változások is lesznek még a közlekedési rendben. Várhatóan 2018 végére készül el a teljes csomópont. Az S-Bahn-járatok közül az S9-es viszonylat a Südkurve átadásával várhatóan még 2017 decemberében visszakerül a Stadtbahnra, azaz az eddigi, majd tíz éves pankowi végállomás helyett a vonatok ismét a Stadtbahnon, várhatóan Spandauig járnak majd, cserében az S75-ös viszonylatot tovább rövidítik az Ostkreuzig. Ugyancsak ekkortól állnak meg a regionális vonatok az alsó szinten, legalábbis az Ostbahnhof és Karlshorst közötti szakaszon közlekedő RE1-es, RE2-es és RB14-es viszonylatok szerelvényei. A lichtenbergi pályaudvar felől érkező regionális vonatok várhatóan 2018 végétől érkezhetnek meg a számukra épített peronok mellé – ez elsősorban a dízeles járatokat érinti, „fent”, a Ringbahn-peron mellett már jó ideje megállnak az RB12-es, RB24-es és RB25-ös viszonylat járatai, amelyek Lichtenberg és Schöneweide felől érkeznek.
A decemberi menetrendváltással csatlakozik az S9-es viszonylat is a Stadtbahn járataihoz, cserében az S75-ös az Ostkeuzig rövidül majd
(grafika: DB AG)
(grafika: DB AG)
Kilátás az S3 által használt Ru (Regionalbahn unten) jelű peronról nyugat felé. Adorján Péter felvételén a szigetüzem végpontja és az akkor még épülő Südkurve hídszerkezete látszik
Az első S3-as vonat, ami újra a Stadtbahn felé vette az irányt
Az Ostkreuz érdemi átépítése 2008-ban kezdődött, de az előkészítő munkákat már 2006-2007 során el kellett kezdeni. A tíz éves program keretében teljesen megújult az alsó (Stadtbahn) és a felső (Ringbahn) szint peronja, új hidakat építettek, bővítették a csomópont kapacitását. Az építkezés során törekedtek arra, hogy a forgalmat a lehetőségekhez mérten folyamatosan fenntartsák, a teljes kizárásokat minimalizálják.
Halász Péter