2017. 08. 29.

Af Widaschaung, München-Nürnberg-Express!

Hamarosan búcsúzik Németország leggyorsabb regionális járata, egy családi kirándulás során viszont lehetőség nyílt a teljes hosszban történő kipróbálására.






A 2006 decemberi menetrendváltáskor üzembe vett Nürnberg–Ingolstadt–München nagysebességű vonal Németország másodikként 300 km/h sebességre kiépített vonala, ami környezetvédelmi szempontok miatt 54 km hosszan az A 9-es autópálya vonalát követi. A gumikerekű járművek egyes pontokon csupán néhány tíz méterre haladnak el a vonatok mellett. Az immár 11. éve üzemelő vonal a nyers erődemonstráció mellett a Berlin–Palermo TEN-T 1-es a VDE 8-as projektnek is része a vonal.

A München-Nürnberg-Express egyidős a vonallal és büszkén viseli a leggyorsabb regionális vonat címet. A 200 km/h sebességű járathoz megfelelő szerelvényt akkoriban csak az InterCity szolgáltatás 26 kocsiját (23 közép- és 3 vezérlőkocsi) felhasználva lehetett megalkotni, így a kocsikban a mai napig ott vannak a helybiztosítási rendszer kijelzői és kártyatartói. A járatok minden nap 5 és 23 óra között két órás ütemben közlekednek, néhány rásegítő járattal kiegészítve. A Nürnberg–Ingolstadt és az Ingolstadt–München szakasz menetideje is 45 perc körül alakul, de az ICE-járatok elsőbbsége miatt Ingolstadt Hauptbahnhofon 10-15 percet várakoznak a járatok, így alakul ki az 1 óra 50 perc körüli menetidő. Az időpontok és időtartamok esetében nem véletlen a kissé homályos fogalmazás, ugyanis a tiszta ütem helyett a távolsági közlekedésben megszokott kissé változó időpontok adódnak. A kocsik ugyan nyomásállóak, de az akár 7700 méter hosszú alagutakban a repülésből fel- és leszálláskor ismert eltompuló hallás tapasztalható. A vonatokon 14 (Bpmbdz295.0) vagy 16 (Bpmbdzf296.3) kerékpár szállítható és mozgóárustól vásárolhatjuk meg a nem túlárazott rágcsálni- és innivalót. A végállomáson legfeljebb 20 percet töltő szerelvények takarítása menet közben történik, szombaton Ingolstadtig és Ingolstadtól is láttuk a szakszemélyzetet végigvonulni a szerelvényen.

A következő menetrendváltástól már a Škoda Transportation által gyártott szerelvények váltják a mostaniakat, így a szolgáltatás színvonala egyik nézetben közelíteni fogja a regionális szegmenst, viszont a reggeli és esti járatok nem ritkán 120 %-os kihasználtságát a peronok 270 méteres hossza miatt csak emeletes kocsikkal lehet enyhíteni. A járatra már 20 €-tól kaphatóak napijegyek (Regio-Ticket München-Nürnberg), de városlátogatáshoz jobb választás a 25 €-tól elérhető, a városi közlekedésre is érvényes Bayern-Ticket.

Az RE 4011 számú vonatot (Nürnberg Hbf 09:10-10:54 München Hbf) továbbító 91 80 6101 115-4 D-DB
(ADtranz, 1998) pályaszámú gép és szerelvénye érkezés után München Hauptbahnhof 23. vágányán.

Az RE 4034 szerelvényét Münchenben 15 perccel indulás előtt állították be, a szerelvény végéről hiányzott a vezérlőkocsi, mert a hétvégi erősítő vonatokat a hétköznap két 101-es sorozatú mozdonnyal közlekedő
Allersberg-Express szerelvényét felhasználva képzik.
A D-DB 73 80 20-95 613-7 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi alapja az 1984-ben oceánkék-bézs színekben az LHB-nél 61 80 20-94 214-9 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi, melyet 1988-ban az InterCity színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben átszámozták (73 80 20-94 735-9), 1994-ben megkapta a jelenlegi belterét, majd 2003-ban jelenlegi pályaszámát és 2006-ban a regionális fényezést.

A D-DB 73 80 20-95 638-4 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi a szintén 1984-ben oceánkék-bézs színekben az LHB-nél 61 80 20-94 334-5 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi reinkarációja, melyet 1988-ban az InterCity színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben átszámozták (73 80 20-94 783-9), 1995-ben megkapta a jelenlegi belterét, majd 2003-ban jelenlegi pályaszámát és 2006-ban a regionális fényezést.

A D-DB 73 80 31-94 002-1 ABvmsz184.0 pályaszámú kocsi 1989-ben már az InterCity színeiben épült az LHB-nél 73 80 21-94 028-8 Bvmz185.0 pályaszámon, melyet 2003-ban a megújult beltér és a szolgálati fülke miatt 73 80 21-94 128-6 Bvmsz186.0 pályaszámmal láttak el, 2006-ban a a 20-as, 30-as és 100-as fülkét 1. osztálynak nevezték ki és az új identitása mellé megkapta a regionális fényezést is. Az eredetileg a mozdony utánra besorozott kocsitípus manapság a vonat közepén található, így a vonatkísérők és a mozgóárus is innét indul útjára.

A D-DB 73 80 20-95 632-7 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi alapja az 1984-ben oceánkék-bézs színekben a berlini Waggon Unionnál 61 80 20-94 300-6 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi, melyet 1988-ban az InterRegio színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben felújítás miatt átszámozták (73 80 20-94 772-2), 1994-től már az InterCity fényezést viselte, majd 2004-ben jelenlegi pályaszámát, 2006-ban pedig a regionális fényezést kapta meg.

D-DB 73 80 84-94 050-6 Bpmbdz295.0 pályaszámú kocsi szintén az LHB-nél épült 1986-ban, oceánkék-bézs színekben 61 80 29-94 019-3 Bpmz293.4 pályaszámon, melyet 1988-ban Bpmz293.6 sorozatba soroltak és InterCity színvilággal láttak el, 1991-ben átszámozták (73 80 29-94 701-2 Bpmbz293.6), 1998-ben megkapta a jelenlegi belterét, 2002-től 73 80 29-94 600-6 számon futott, majd 2007-ben a regionális fényezéssel együtt a jelenlegi pályaszámát is megkapta.

Balra a 91 80 6111 106-1 D-DB (Henschel, 1978) a Landshut felé közlekedő RE 4860-nal
(München Hbf 15:44-18:24 Nürnberg Hbf), jobbra a 91 80 6101 007-3 D-DB (ADtranz, 1997) az Ingolstadt felé közlekedő RE 4034-gyel (München Hbf 16:00-17:51 Nürnberg Hbf).

Az előbb már látott RE 4034 mellől a 91 80 6111 023-8 D-DB (Krauss-Maffei, 1976) továbbította Treuchtlingen érintésével az RB 59160 számú vonatot (München Hbf 16:25-19:17 Nürnberg Hbf). Az RB szerelvénye 2016-os gyártású Bombardier TWINDEXX kocsikból állt és tolt vonatként érkezett Treuchtlingenből az RB 59153 számú vonattal (Treuchtlingen 13:36-15:37 München Hbf).

Az IC mod kocsik mélyen hátradönthető székeket kaptak a '90-es évek közepén, a képen egy Bpmz295.4 sorozatú kocsi beltere látható.

A Bpmz295.4 négy asztalt is tartalmaz, baráti társaságoknak ideális választás lehet

A vezérlőkocsiról (Bpmbdzf296.3) egyik irányban idő-, a másik irányban pedig kocsihiány miatt nem sikerült képet készíteni, így a témában Sebastian Terfloth Wikimedia Commonsba feltöltött képét ajánljuk.

Allersberg (Rothsee) állomás parkolója négy szektorban 286 autó tárolására alkalmas, ebből 12 mozgásukban korlátozottak számára lett kialakítva. 112 kerékpár tárolható a fedett tárolókban és a 6 megállós buszállomásról induló buszokkal érhetőek el a környező települések.

A Feucht West autópálya-pihenőhely hétvégente teljesen megtelik a pihenőidejüket töltő teherautókkal.
A máshogy nem jelölt képeket a szerző készítette.

Digitálisan szebb az élet
A kiránduláshoz a Bayern-Ticket napijegyet a DB Navigator alkalmazáson keresztül vásároltam, hogy tesztelhessem a folyamatot és az ellenőrzést is. A keresés beállításainál az ICE és IC járatokat letiltva megtalálhatóak a RegionalExpress besorolású München-Nürnberg-Express járatok, majd egy járatot kiválasztva elérhetőek a jegyajánlatok. A vásárlás ugyan regisztrációhoz kötött, de egy teljesen bekonfigurált felhasználóval csak a bankkártya CVC-száma szükséges hozzá, a jegy megvásárlása mindent beleszámolva 2 percnél rövidebb idő alatt megoldható. A jegyet biztonsági lépésként pdf formátumban e-mailben is elküldi a rendszer és késés vagy járatkimaradás esetén push üzenetek is érkeznek a telefonra. A regionális jegy felhasználása nincs vonathoz kötve, bár a jegyet elnézve ilyen érzésünk támadhat. Az ellenőrzése a vonatkísérők bármilyen jegyhez univerzálisan használható eszközével 2-3 másodperc, további 2 másodperc az utastársak megmutatása.
A MÁV-START Vonatinfó a keresésig lépést tud tartani, de jegyet venni már csak az alkalmazásból közvetlenül nem elérhető online felületen lehet, ahol a sikeres vásárlás után a jegyet nekünk kell elmentenünk az eszközünkön. A megvásárolt e-vonatjegy csak a kiválasztott vonat menetrendi indulásától érvényes, tehát nem mehetünk azonos napon korábbi vonattal. A jegyvizsgálóknak a JÉ-projekt keretében kiosztott eszköz nem képes értelmezni az e-vonatjegy QR-kódját csak a JÉ-eszközökből kiadott jegyen szereplő PDF417 típust. Ezért az e-vonatjegyet a szolgálati telefonon futó alkalmazással kell beolvasni, ami időveszteséget jelent.
Információ, jegyvásárlás és -bemutatás egyetlen alkalmazásban, ezt kéne elérnie
a MÁV-csoportnak is.


Adorján Péter