Hamarosan búcsúzik Németország leggyorsabb regionális járata, egy családi kirándulás során viszont lehetőség nyílt a teljes hosszban történő kipróbálására.
A 2006 decemberi menetrendváltáskor üzembe vett Nürnberg–Ingolstadt–München nagysebességű vonal Németország másodikként 300 km/h sebességre kiépített vonala, ami környezetvédelmi szempontok miatt 54 km hosszan az A 9-es autópálya vonalát követi. A gumikerekű járművek egyes pontokon csupán néhány tíz méterre haladnak el a vonatok mellett. Az immár 11. éve üzemelő vonal a nyers erődemonstráció mellett a Berlin–Palermo TEN-T 1-es a VDE 8-as projektnek is része a vonal.
A München-Nürnberg-Express egyidős a vonallal és büszkén viseli a leggyorsabb regionális vonat címet. A 200 km/h sebességű járathoz megfelelő szerelvényt akkoriban csak az InterCity szolgáltatás 26 kocsiját (23 közép- és 3 vezérlőkocsi) felhasználva lehetett megalkotni, így a kocsikban a mai napig ott vannak a helybiztosítási rendszer kijelzői és kártyatartói. A járatok minden nap 5 és 23 óra között két órás ütemben közlekednek, néhány rásegítő járattal kiegészítve. A Nürnberg–Ingolstadt és az Ingolstadt–München szakasz menetideje is 45 perc körül alakul, de az ICE-járatok elsőbbsége miatt Ingolstadt Hauptbahnhofon 10-15 percet várakoznak a járatok, így alakul ki az 1 óra 50 perc körüli menetidő. Az időpontok és időtartamok esetében nem véletlen a kissé homályos fogalmazás, ugyanis a tiszta ütem helyett a távolsági közlekedésben megszokott kissé változó időpontok adódnak. A kocsik ugyan nyomásállóak, de az akár 7700 méter hosszú alagutakban a repülésből fel- és leszálláskor ismert eltompuló hallás tapasztalható. A vonatokon 14 (Bpmbdz295.0) vagy 16 (Bpmbdzf296.3) kerékpár szállítható és mozgóárustól vásárolhatjuk meg a nem túlárazott rágcsálni- és innivalót. A végállomáson legfeljebb 20 percet töltő szerelvények takarítása menet közben történik, szombaton Ingolstadtig és Ingolstadtól is láttuk a szakszemélyzetet végigvonulni a szerelvényen.
A következő menetrendváltástól már a Škoda Transportation által gyártott szerelvények váltják a mostaniakat, így a szolgáltatás színvonala egyik nézetben közelíteni fogja a regionális szegmenst, viszont a reggeli és esti járatok nem ritkán 120 %-os kihasználtságát a peronok 270 méteres hossza miatt csak emeletes kocsikkal lehet enyhíteni. A járatra már 20 €-tól kaphatóak napijegyek (Regio-Ticket München-Nürnberg), de városlátogatáshoz jobb választás a 25 €-tól elérhető, a városi közlekedésre is érvényes Bayern-Ticket.
Az RE 4011 számú vonatot (Nürnberg Hbf 09:10-10:54 München Hbf) továbbító 91 80 6101 115-4 D-DB
(ADtranz, 1998) pályaszámú gép és szerelvénye érkezés után München Hauptbahnhof 23. vágányán.
(ADtranz, 1998) pályaszámú gép és szerelvénye érkezés után München Hauptbahnhof 23. vágányán.
Az RE 4034 szerelvényét Münchenben 15 perccel indulás előtt állították be, a szerelvény végéről hiányzott a vezérlőkocsi, mert a hétvégi erősítő vonatokat a hétköznap két 101-es sorozatú mozdonnyal közlekedő
Allersberg-Express szerelvényét felhasználva képzik.
A D-DB 73 80 20-95 613-7 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi alapja az 1984-ben oceánkék-bézs színekben az LHB-nél 61 80 20-94 214-9 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi, melyet 1988-ban az InterCity színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben átszámozták (73 80 20-94 735-9), 1994-ben megkapta a jelenlegi belterét, majd 2003-ban jelenlegi pályaszámát és 2006-ban a regionális fényezést.
Allersberg-Express szerelvényét felhasználva képzik.
A D-DB 73 80 20-95 613-7 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi alapja az 1984-ben oceánkék-bézs színekben az LHB-nél 61 80 20-94 214-9 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi, melyet 1988-ban az InterCity színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben átszámozták (73 80 20-94 735-9), 1994-ben megkapta a jelenlegi belterét, majd 2003-ban jelenlegi pályaszámát és 2006-ban a regionális fényezést.
A D-DB 73 80 20-95 638-4 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi a szintén 1984-ben oceánkék-bézs színekben az LHB-nél 61 80 20-94 334-5 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi reinkarációja, melyet 1988-ban az InterCity színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben átszámozták (73 80 20-94 783-9), 1995-ben megkapta a jelenlegi belterét, majd 2003-ban jelenlegi pályaszámát és 2006-ban a regionális fényezést.
A D-DB 73 80 31-94 002-1 ABvmsz184.0 pályaszámú kocsi 1989-ben már az InterCity színeiben épült az LHB-nél 73 80 21-94 028-8 Bvmz185.0 pályaszámon, melyet 2003-ban a megújult beltér és a szolgálati fülke miatt 73 80 21-94 128-6 Bvmsz186.0 pályaszámmal láttak el, 2006-ban a a 20-as, 30-as és 100-as fülkét 1. osztálynak nevezték ki és az új identitása mellé megkapta a regionális fényezést is. Az eredetileg a mozdony utánra besorozott kocsitípus manapság a vonat közepén található, így a vonatkísérők és a mozgóárus is innét indul útjára.
A D-DB 73 80 20-95 632-7 Bpmz295.4 pályaszámú kocsi alapja az 1984-ben oceánkék-bézs színekben a berlini Waggon Unionnál 61 80 20-94 300-6 Bpmz291.2 pályaszámon épült kocsi, melyet 1988-ban az InterRegio színeire fényeztek, sorozatjele ekkor Bpmz293.2 lett, 1991-ben felújítás miatt átszámozták (73 80 20-94 772-2), 1994-től már az InterCity fényezést viselte, majd 2004-ben jelenlegi pályaszámát, 2006-ban pedig a regionális fényezést kapta meg.
D-DB 73 80 84-94 050-6 Bpmbdz295.0 pályaszámú kocsi szintén az LHB-nél épült 1986-ban, oceánkék-bézs színekben 61 80 29-94 019-3 Bpmz293.4 pályaszámon, melyet 1988-ban Bpmz293.6 sorozatba soroltak és InterCity színvilággal láttak el, 1991-ben átszámozták (73 80 29-94 701-2 Bpmbz293.6), 1998-ben megkapta a jelenlegi belterét, 2002-től 73 80 29-94 600-6 számon futott, majd 2007-ben a regionális fényezéssel együtt a jelenlegi pályaszámát is megkapta.
Balra a 91 80 6111 106-1 D-DB (Henschel, 1978) a Landshut felé közlekedő RE 4860-nal
(München Hbf 15:44-18:24 Nürnberg Hbf), jobbra a 91 80 6101 007-3 D-DB (ADtranz, 1997) az Ingolstadt felé közlekedő RE 4034-gyel (München Hbf 16:00-17:51 Nürnberg Hbf).
(München Hbf 15:44-18:24 Nürnberg Hbf), jobbra a 91 80 6101 007-3 D-DB (ADtranz, 1997) az Ingolstadt felé közlekedő RE 4034-gyel (München Hbf 16:00-17:51 Nürnberg Hbf).
Az előbb már látott RE 4034 mellől a 91 80 6111 023-8 D-DB (Krauss-Maffei, 1976) továbbította Treuchtlingen érintésével az RB 59160 számú vonatot (München Hbf 16:25-19:17 Nürnberg Hbf). Az RB szerelvénye 2016-os gyártású Bombardier TWINDEXX kocsikból állt és tolt vonatként érkezett Treuchtlingenből az RB 59153 számú vonattal (Treuchtlingen 13:36-15:37 München Hbf).
Az IC mod kocsik mélyen hátradönthető székeket kaptak a '90-es évek közepén, a képen egy Bpmz295.4 sorozatú kocsi beltere látható.
A Bpmz295.4 négy asztalt is tartalmaz, baráti társaságoknak ideális választás lehet
A vezérlőkocsiról (Bpmbdzf296.3) egyik irányban idő-, a másik irányban pedig kocsihiány miatt nem sikerült képet készíteni, így a témában Sebastian Terfloth Wikimedia Commonsba feltöltött képét ajánljuk.
Allersberg (Rothsee) állomás parkolója négy szektorban 286 autó tárolására alkalmas, ebből 12 mozgásukban korlátozottak számára lett kialakítva. 112 kerékpár tárolható a fedett tárolókban és a 6 megállós buszállomásról induló buszokkal érhetőek el a környező települések.
A Feucht West autópálya-pihenőhely hétvégente teljesen megtelik a pihenőidejüket töltő teherautókkal.
A máshogy nem jelölt képeket a szerző készítette.
A máshogy nem jelölt képeket a szerző készítette.
Digitálisan szebb az életA kiránduláshoz a Bayern-Ticket napijegyet a DB Navigator alkalmazáson keresztül vásároltam, hogy tesztelhessem a folyamatot és az ellenőrzést is. A keresés beállításainál az ICE és IC járatokat letiltva megtalálhatóak a RegionalExpress besorolású München-Nürnberg-Express járatok, majd egy járatot kiválasztva elérhetőek a jegyajánlatok. A vásárlás ugyan regisztrációhoz kötött, de egy teljesen bekonfigurált felhasználóval csak a bankkártya CVC-száma szükséges hozzá, a jegy megvásárlása mindent beleszámolva 2 percnél rövidebb idő alatt megoldható. A jegyet biztonsági lépésként pdf formátumban e-mailben is elküldi a rendszer és késés vagy járatkimaradás esetén push üzenetek is érkeznek a telefonra. A regionális jegy felhasználása nincs vonathoz kötve, bár a jegyet elnézve ilyen érzésünk támadhat. Az ellenőrzése a vonatkísérők bármilyen jegyhez univerzálisan használható eszközével 2-3 másodperc, további 2 másodperc az utastársak megmutatása.A MÁV-START Vonatinfó a keresésig lépést tud tartani, de jegyet venni már csak az alkalmazásból közvetlenül nem elérhető online felületen lehet, ahol a sikeres vásárlás után a jegyet nekünk kell elmentenünk az eszközünkön. A megvásárolt e-vonatjegy csak a kiválasztott vonat menetrendi indulásától érvényes, tehát nem mehetünk azonos napon korábbi vonattal. A jegyvizsgálóknak a JÉ-projekt keretében kiosztott eszköz nem képes értelmezni az e-vonatjegy QR-kódját csak a JÉ-eszközökből kiadott jegyen szereplő PDF417 típust. Ezért az e-vonatjegyet a szolgálati telefonon futó alkalmazással kell beolvasni, ami időveszteséget jelent.Információ, jegyvásárlás és -bemutatás egyetlen alkalmazásban, ezt kéne elérnie
a MÁV-csoportnak is.
Adorján Péter