Hivatalosan augusztus 1-jével eltűntek a budapesti utcákról az évtizedeken át meghatározó Ikarus 200-as típuscsalád dízelüzemű képviselői. A Budapesti Közlekedési Központ a szolgáltatóktól – így a BKV-tól is – e naptól fogva, néhány kivételtől eltekintve csak alacsonypadlós autóbuszok forgalomba állítását rendeli meg.
Hivatalosan augusztus 1-jével, még ha csak átmenetileg is, de lezárult egy korszak Budapest tömegközlekedésével. E nappal ugyanis az egyik operátor, a VT-Arriva Kft. tizenöt új MAN Lion's City szóló autóbuszt állított be a közszolgáltatásba, így a még futó Ikarus 200-asok papíron mellőzhetőkké váltak. Ez a tény egyelőre azonban csak a nyári, ritkább járatkövetéssel bíró menetrendre és csak az „alapjáratokra” érvényes, azaz a különféle villamos- vagy éppen trolipótló viszonylatokon még előfordulhatnak a magaspadlós dízeljárművek.
Pótlóbuszként még találkozhatunk az öreg 200-as Ikarusokkal – itt éppen 2016 őszén, mint az M2-es metrót pótló járat egyik kocsija teszi hasznossá magát a BPO-332-es rendszámú kocsi
Ezen túlmenően persze tartalékban is maradnak ilyen kocsik és emiatt – köszönhetően a viszonylag sok műszaki hibának – még találkozhatunk, ha csak ritkábban is, de a városképet meghatározó Ikarus autóbuszokkal. Jelen állás szerint az M3-as metróvonal felújítása idején keletkező többlet járműigényt is a régi buszok szolgálatba állításával oldja majd meg a főváros, így a búcsú közel sem végleges, cserében a még szolgálatban maradó 200-asok megújulhatnak erre a rövid időre.
A magaspadlós autóbuszok mellőzésére más szolgáltatók bevonása mellett a BKV új és használt, de vállalható állapotban lévő buszok beszerzésére irányuló lépései is lehetőséget teremtettek.
Az Ikarus-GVM trolibuszok egy ideig még nélkülözhetetlen darabjai lesznek a budapesti közlekedésnek
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Természetesen nem kell elkeseredni a régi buszok rajongóinak. a napi üzemben tartalékkén közlekedő kocsik mellett villamos hajtású társaik is róják még az utakat, hiszen a hétköznapi kocsikiadás elképzelhetetlen az Ikarus-GVM csuklós trolibuszok forgalomba állítása nélkül. Leváltásukra csak akkor mutatkozik esély, ha a főváros és a BKK lehívja a rendelkezésére álló opciót a Solaris-Škoda trolibuszok beszerzésére szóló szerződésből.
Érdemes kitérni arra, hogy írásunk megjelenése után több olvasónk is jelezte, hogy még az utcán vannak az Ikarus 200-as család tagjai. Mi is kiemeltük: hivatalosan és a közszolgáltatás keretében megrendelésre már nem kerül ilyen típus a tanítási szünetekben a Budapesti Közlekedési Központ részéről. Ez azonban nem tilja el a szolgáltatót, jelen esetben a BKV-t attól, hogy ha más járműve nincs, akkor ezzel teljesítse a megrendelt járatot, hiszen a menetkimaradásért nyilván magasabb a kötbér, mint a megrendelttől eltérő típus közlekedtetése esetén kiszabött pönálé. Így biztosra vesszük azt, hogy a nyár folyamán is találkozhatunk még az Ikarus 200-asokkal az esetleges villamospótló járatokon kívül is, ám felbukkanási helyük változó lehet a pótlások függvényében. Amit határozottan kijelenthetünk: az alaphálózat vonalain a közszolgáltatást megrendelő szervezet nem kérte ilyen típusú autóbuszok forgalomba állítását.
Halász Péter