2017. 08. 02.

Pozsonyi motorkocsi

Intenzíven zajlanak a tárgyalások és a háttérben az előkészítő munka a magyar és a szlovák felek között a várhatóan a menetrendváltással újrainduló Rajka–Oroszvár–Pozsonyligetfalu határátmenet kapcsán. Ezúttal a határátmenetben szolgáló leendő járművet mutatta be a GYSEV a szlovák félnek.




Augusztus 1-je alighanem történelmi pillanat a Rajka és Pozsonyligetfalu közötti vasúti személyszállítás újraélesztésének folyamatában. E napon mutatta be ugyanis a GYSEV a ZSSK-nak és a ligetfalui állomás munkatársainak a határátmenetben decembertől közlekedő járművet. A GYSEV ugyanis a várhatóan kétórás ütemben közlekedő vonatokat az ÖBB-től beszerzett, a szlovák fél által is ismert Jenbacher-motorkocsikkal szolgálja majd ki. A szóló motorkocsi befogadóképessége 62 ülő utas, valamivel több, mint egy csuklós autóbuszé. Hogy megéri-e majd a járat üzemeltetése az a tarifális részletek ismerete nélkül nehezen jósolható meg, ráadásul a Jenbacherek étvágyát ismerve komoly erőfeszítéseket kell tenni majd az üzem rentábilissé tételére. Más megoldás viszont egyelőre nincs, a FLIRT-ek nem rendelkeznek megfelelő papírokkal, a Szilik pedig nyilvánvaló pazarlásnak tűnnének még 2-3 kocsival is, a körüljárás maceráiról nem is beszélve.
Mindenesetre kisebb járművet aligha találtak volna e célra – ráadásul nem kell bajlódni a szlovákiai engedélyekkel sem, hiszen az ÖBB a marcheggi határátmenetben rendszeresen járat ilyen járműveket Pozsonyba.
Érdemes arra még kitérni, hogy a GYSEV gyakorlatilag azóta  tárgyal a szlovák féllel a határátmenetben a forgalom újrafelvételéről, amióta a kezelésébe került a Hegyeshalom–Rajka vonalszakasz és így a rajkai határátmenet is.

Decembertől mindennapos látvány lesz majd az ÖBB Talentje mellett pihenő GYSEV-es motorkocsi. A dolog pikantériája, hogy jó eséllyel egykori ÖBB-s járműről lesz szó, ahogy a bemutatómenet során is: a 247 503-as motorkocsit 2011-ig az ÖBB-nél 5047 008-as számon tartották nyilván
(a képek forrása: ZSSK)
Felmerül persze a kérdés, hogy ha már a szóló dízelmotorkocsit sikerült kiadni, akkor miért „kormozzuk össze” a drótot, miért nem korszerű FLIRT vagy Talent motorvonatok járnak át majd Pozsonyba? A válasz viszonylag egyszerű, bár kevéssé ismert: a szlovák és a cseh vasútvonalakon számos olyan biztosítóberendezés van, amelyek sínáramköreit és egyéb berendezéseit megzavarhatják a korszerű hajtással rendelkező villamos járművek. Emiatt pedig a közlekedésüket értelemszerűen nem engedélyezi a hatóság. Ilyen jellegű probléma áll fenn a Rajka és Pozsonyligetfalu közé eső Oroszvár (Rusovce) állomáson is. Emiatt nem is volt rá mód, bár tervezték, hogy a MÁV-START 470-es sorozatú mozdonyai is megjelenjenek északi szomszédunknál, de miatt erősen korlátozott az is, hogy a 380-as sorozatú cseh gépek merre közlekedhetnek és merre nem. Mondhatná persze bárki, hogy jó, de Pozsonyligetfalura Taurussal is bejár az ÖBB – igen, ez igaz is, de az ÖBB által használt vágányok néhány kitérőtől eltekintve teljesen függetlenek a szlovák hálózattól, lényegüket tekintve „osztrák belföldként” nézhetünk a Kittsee felől érkező sínpárra.

Halász Péter