A közelmúltban új fényezést kapott a cseh vasút egyik unikális villamosmozdonya. A 371 201-es látszólag nem tűnik igazán érdekesnek, de ha jobban megnézzük mégis az – hát még a története milyen kalandos! Ismerkedjünk meg ezzel a géppel annak apropóján, hogy a közelmúltban elvesztette évek óta hordott egyedi fényezését és a ČD egységes kék-fehér gúnyáját kapta meg.
A mozdony és a Škoda 76E típus története összefonódik a rendszerváltás környéki időkkel, amikor az Elba-völgyi vasúton a Schöna–Děčín határmenet villamosítására sor került. Pontosabban a villamosításra előbb, már 1986-ban sor került, a próbamenetek azonban csak 1988-ban kezdődtek el, amikor már rendelkezésre állt a DR-nél az első kétáramnemű mozdony. Sőt, a határátmenetben 1992-ig dízelmozdonyok továbbították a vonatokat, amelyeket menetrendi időszaktól függően a DR vagy a ČSD állított ki és a német villamosmozdonyokat Bad Schandauban, a csehszlovák villanygépeket pedig Děčínben váltották.
A gépcsere azonban időigényes volt és a drót alatt a gázolajfaló dízelek használata finoman szólva sem volt gazdaságos, így az 1980-as évektől kezdve folyamatosan kereste a DR és a ČSD is a megoldást a problémára, ami a kétáramrendszerű mozdonyok beszerzését jelentette: a gépeknek a német 15 kV 16 2/3 Hz-es váltóáramról és a csehszlovák oldalon használt 3 kV-os egyenáramról is üzemelnie kellett tudni. Az NDK oldaláról az egyetlen szóba jöhető gyártó, a „Síntrabantokat” (ma 112, 114 és 143-as sorozat) is jegyző Lokomotivbau Elektrotechnische Werke „Hans Beimler” Hennigsdorf lett volna, ám a budapesti HÉV-szerelvényeket is építő cég kapacitásai más irányú munkákkal már jóelőre le voltak kötve. Így hát maradt a pilzeni Škoda-művek, akiknek azért volt már tapasztalata egyen- és váltóáramról is működőképes mozdonyok gyártásában, hiszen a Gorillák már dolgoztak és gőzerővel tervezték a 363-as sorozatú gépeket is.
A DR 230 017-es számú gépe Berlin-Lichtenbergben a 371-es számú Pannonia nemzetközi gyors szerelvényével
(fotó: Gerd Böhmer / Berliner Eisenbahnarchiv)
(fotó: Gerd Böhmer / Berliner Eisenbahnarchiv)
Végül a DR a Škoda mellett döntött és az akkor még ES499.1 sorozatjelű gépek alapjain nyugvó járművet rendelt a csehszlovák féltől. A rendelésbe a ČSD is beszállt, így két prototípus gép készült: a DR számára a 230 001-es, a ČSD számára az addigra megváltozott pályaszámozási rendszer szerint 372 001-es számot viselő mozdony gördült ki idővel a gyárból. A villamosberendezések, elsősorban a váltóáramú részek elemeit az NDK-ból vásárolták, a többit a csehszlovák ipar állította elő. A prototípus gépek 1988-ra készültek el és végül a ČSD további 14, a DR pedig további 19 mozdony beszerzéséről döntött, amelyeket 1991-ben szállított le a Škoda.
Nemzetközi vonata élén érkezett Děčín állomására valamikor az 1990-es évek elején a DR 180 009-ese
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
A német területen csak Knödelpresse néven emlegetett mozdonysorozat fő feladata a Prága és Drezda, illetve Berlin közötti nemzetközi vonatok továbbítása volt. Az akkori kialakításuk szerint 120 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebesség erre elegendő is volt. Később a DR, illetve 1994 után a DB AG gépei (időnként persze a fordulók okán a cseh rokonok is) a Frankfurt an der Oder–Rzepin határátmenetben Lengyelországba is eljutottak a nemzetközi vonatokkal.
Az 1990-es évek közepén azonban már igény mutatkozott a nagyobb sebesség elérésére is, így elkezdődött a cseh(szlovák) gépek átépítése: az immáron 371-es sorozatként külön kezelt mozdonyok új hajtást, új áttételezést kaptak és így elvben alkalmasak lettek a 160 km/h-s sebesség elérésére is. A hangsúly akkor még az elvileg szón volt, mert a próbák nem voltak épp sikeresek: számos alkalommal áramszedőtörés és felsővezeték-szakítás volt a nagysebességű próbák vége, a DR (később a DB AG) egyetlen átalakított mozdonya, az időközben 180-as sorozatba számozott 001-es pedig az első szélvédőjét törte be több alkalommal.
A 371 015-ös 2008. szeptember 19-én jár rá az EC 174-es számú vonat szerelvényére Praha-Holešovice állomáson – a vonatot Budapesttől idáig a szlovák vasút egyik Gorillája hozta. A gép amúgy az eredeti, felújítás utáni cseh fényezésben látható, széles vajszínű csíkkal és sárga díszítőcsíkkal az oldalán
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A 371 004-es 2015. november 4-én az EC 172-est vette át a prágai főpályaudvaron – a mozdony a fentebb látotthoz képest már egyszerűsített fényezést visel, a vajszínű csík is keskenyebb lett, a sárga díszítőcsík pedig eltűnt
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A mozdonyok a rendszerváltást követő években a csehszlovák oldalon az ország kettéválásakor a cseh oldalon maradtak, a ČD flottájába kerültek; az 1994-es Bahnreform után a német gépek némi kitérő után a teherszállítási üzletág járművei lettek. A cseh gépek közül a 006-014 közötti pályaszámú gépeket hagyták meg eredeti kivitelben, a 001-005 közöttieket és a 015-öst mind átépítették magasabb sebességűre. A lassabb gépek a közelmúltban a ČD Cargo flottájába kerültek és a német rokonokkal azonos módon elsősorban az Elba-völgyi tehervonatok továbbítása lett a feladatuk.
A cseh(szlovák) prototípus már átépítve, mint 371 001-es várja az indulást a drezdai főpályaudvaron 2014. április 5-én este – itt még a cseh címer és név nélkül
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A 371 001-es, az egykori csehszlovák prototípus 2017. augusztus 15-én este a Budapestre és Bécsbe tartó EN 477-es továbbítását vette át Drezdában. Orrán már ott a cseh címer és a Lucka név
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Amíg a ČD-nél viszonylag megbízhatóan üzemelő sorozat lett a gépekből, addig a német vasútnál a mindösszesen húsz darabot számláló sorozat túlságosan kicsi volt ahhoz, hogy érdemben menedzseljék őket, így szép lassan, a 2000-es évek első évtizedében elkezdődött a selejtezésük. A gépek nagy részét azonban fizikailag nem bontották el, hanem eladták, a 2014-is szolgálatban maradt masinák közül a 006, 008, 011, 013, 015, 016, 018 pályaszámú 180-asok a cseh TSS Cargo kötelékébe kerültek. A 180 014-es a weimari vasúti múzeum kiállításának része lett.
A 180 013-as 2007. szeptember 7-én este a drezdai főpályaudvaron még a Pozsony felé tartó éjszakai vonattal várta a szabad jelzést – a gép ma már a cseh TSS Cargo kötelékében dolgozik
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A 180 001-est még korábban, 2003-ban átadták a ČD-nek egy, a németeknél balesetet szenvedett 372-es ellentételezéseként. A mozdony új pályaszáma a ČD-nél 371 201 lett. A mozdony sokáig a DB-nél megszokott színterv szerinti fényezésben közlekedett, majd az első gép lett, amely megkapta a sorozatból a Najbrt-féle fényezés első változatát. A legérdekesebb gúnyát 2014-ben öltötte magára, ekkor a berlini InnoTrans alkalmából közlekedő különvonatok élén vetették be a gépet és a cseh nemzeti lobogó színeibe öltözött a gép, amelyet immáron bizonyos, hogy 2017 közepéig viselt, a přerovi műhelyben a cseh lobogós fóliát eltávolították és az időközben Gottlieb névre keresztelt gépet az aktuális Najbrt-színterv szerint fényezték le soron következő fővizsgája során.
2011. október 17-én este a régi Najbrt-színezésben várja a Budapestre tartó Metropol EN indulását a drezdai főpályaudvar csarnokában a 371 201-es
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
2017. május 18-án a prágai főpályaudvarra még a cseh zászlót idéző gúnyában érkezett meg a 371 201-es számú gép – a nyár végére már az új Najbrt-fényezésben láthatjuk a mozdonyt
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Az átfényezett mozdonyról készült videó
A Škoda 76E típusú mozdonyok főbb műszaki adatai
- Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
- Ütközők közötti hosszú: 16800 mm
- Szolgálati tömeg: 84 t
- Órás teljesítmény: 3260 kW
- Állandó teljesítmény: 3080 kW
- Legnagyobb indító vonóerő: 280 kN
- Villamosfék legnagyobb teljesítménye: 2200 kW, visszatáplálásra nem alkalmas
Halász Péter