2017. 08. 15.

Kishajópótló autóbusz

A decemberi menetrendváltással megszűnik Berlinben az F11-es jelzésű komp, illetve átkelőhajó. A járat szerepét egy új buszjárat veszi át, ugyanis elkészül a Spree felett az a híd, ami eddig hiányzott Oberschöneweide nagy részének hatékony kiszolgálásához.


Hamarosan elkészül a Spree felett átívelő új híd, a Minna-Todenhagen-Brücke. Ennek köszönhetően megrövidül a közúti távolság Schöneweide és Oberspree városrészek között. A tipikusan ipari területnek számító Oberspree egy részén érdekes módon kertvárosias rész alakult ki, így az itt élők közlekedése jó ideje megoldásért kiált. Korábban persze víkendtelkek voltak itt csak, így nem okozott gondot, hogy sokat kell gyalogolni a villamostól – legalábbis annyi panaszt aligha kapott a kelet-berlini, később pedig az összberlini közlekedés cég, hogy ezen változtatni kelljen. Most azonban már nem csak hétvégi hobbitelkek vannak a területen, hanem tartósan ott is élnek emberek, akiknek a tömegközlekedési ellátása komoly kihívást jelentett eddig: a BVG egyszerűen megoldotta a kérdést az Ostkreuz és a Schöneweide, illetve Köpenick között közlekedő villamosokkal: ezidőtájt épp a 27-es az illetékes nyerőszám.

A szóban forgó környék a BVG térképén. Jól látható, hogy az Ostkreuz (a képen észak) felé vezető villamosvonal nagy ívben kerüli meg a kertváros zöldövezetet és a térségnek csak az F11-es átkelőhajó ad tömegközlekedési kapcsolatot (a térképen középütt, kékkel jelezve)
(forrás: BVG)

Tekintve azonban, hogy nem MetroTram-járatról van szó, így a húsz perces követés a garantált, ami persze nem túl csalogató. Ráadásul a villamos bármelyik megállójától jókora távolságot kell valaminek sétálnia, hogy az egykori Bullenbahn, az oberspreei iparvasút nyomvonala által is átszelt telepre szeretne eljutni. A másik eljutási lehetőség, a Spree túlsó (esetünkben: délnyugati) partja felől az F11-es jelzésű komp, illetve hajójárat. A BVG megrendelésére a Weiße Flotte üzemeltetésében álló személy- és kerékpárszállításra alkalmas átkelőhajó a város tömegközlekedési hálózatának szerves része: a viszonylatjelzés is erre utal és természetesen a normál díjszabással igénybevehető. Mi több: a kapitány viszonylag korlátozottan, de jegyértékesítéssel is foglalkozik, merthogy ő van egyedül, a hajó „kikötéséről” kötelek és matróz helyett mágnesek gondoskodnak.
A hajójárat nem fiatal: először 1896-ban közlekedett itt átkelőhajó, akkor még a Spreeschloß nevű vendéglő tulajdonosának kezdeményezésére és kontójára. Később került a közlekedési cég égisze alá és ezáltal a közlekedési rendszerbe is a viszonylat.

Az F11-es viszonylaton közlekedő, amúgy villanymotor hajtotta (az energiát a tetőn lévő napelemek állítják elő alapesetben) Fähr-Bär nevű átkelőhajó indul a Baumschulenwegtől. Írásunk kisképén ugyanez a hajó a túlpartra, a Wilhelmstrandhoz érkezik

A hajójárat pótlásáról december 10-étől, mint említettük, új autóbusz-viszonylat gondoskodik majd – írja híradásában Rundfunk Berlin-Brandenburg, a tartományi közszolgálati média. A 365-ös jelzésű járat nem tárja fel teljesen a zöldövezeti részt, viszont a híd elhelyezkedéséből adódóan közelebb hozza majd a villamosvasúti kapcsolatot az ott élőknek. Kérdés persze, hogy valóban előrelépés lesz-e ez a helyieknek vagy sem?

A 170-es autóbusz adja most a kapcsolatot az átkelőhajó és a közeli S-Bahn-megálló között. A hajójárat megszűnésével valóban csak megfordulni járnak majd le a kocsik a Spree partjára
(fotók: Halász Péter)
Azt csak halkan jegyezzük meg, hogy Berlinben, mint oly sok német nagyvárosban az ilyen horderejű átszervezéseket (ellentétben Budapesttel) nem a hét vagy a hónap elejére tervezik be, hanem összhangban a vasúti menetrend változásával, decemberre. Ekkor van az országban mindenütt komoly menetrendváltás, sok fejlesztés átadását is ehhez időzítik. Persze, évközben is vannak kisebb horderejű változtatások, ahogy azt Berlinben is teszik majd például a nyári tanítási szünet végén, de ezek nem annyira jelentősek, mint a hálózat jelentős megbolygatása, ami adott esetben (az összehangolt menetrendek és csatlakozási rendszerek miatt) sok másik vonalra is kihathat.

Halász Péter