2017. 07. 28.

Hétvégi gyors – 2017. július 22-28.

Tiltott kerékpártúra a Hindenburgdammon. Indul a vasútvillamosítás Kaliforniában. Alig egy hét után meghúzták az egyik lipcsei Traminot. Bővítik a kínálatot cseh-német forgalomban a bajorok. Hírösszefoglalónk július utolsó hétvégéjén.


Tiltott kerékpártúra


Westerland (Sylt) | Németország – Meglepő útvonalon tekert egy francia család németországi kirándulásuk során. Az Észak-Németországban pihenő család ugyanis a szárazföldről Sylt szigetére a Hindenburgdammon szeretett volna átjutni – ám a töltés csak a vasúti közlekedés számára nyitott, a közforgalmú kerékpárok számára nem, még akkor sem, ha a sínek mentén a bajba jutottak mentése miatt valamilyen mentő út ki lett ugyan alakítva.
A szülők és egy 18 és egy 20 éves gyermekük arra hivatkoztak, hogy a navigációs alkalmazás vezette őket a vasúti töltés kezelőútjához, amely azonban nincs nyitva a közforgalom előtt. Az sem tűnt fel nekik, hogy az utat lezáró kapun át kellett emelni kerékpárjukat...
A DB AG közlése szerint a vonatok, miután észlelték az idegeneket a vasútüzemi területen, lassabban és fokozott figyelemmel közlekedtek, emiatt késés keletkezett. Arról a DB AG egyelőre nem döntött, hogy a vonatkésés miatt kártérítésre tart-e igényt a francia kerékpározóktól, akiket végül a szövetségi rendőrség munkatársai kaptak el és térítették őket a megfelelő útra. Mindenesetre a franciák megígérték: a visszautat vonattal teljesítik.


Caltrain: indul a villamosítás


San Francisco | Amerikai Egyesült Államok – Július 21-én a San Francisco elővárosában lévő Millbrae állomáson ünnepélyesen megkezdték a Caltrain San Francisco-San Jose vonalának villamosítását. A 82 kilométeres vonal villamosítását a Balfour Beatty végzi, 25 kV / 60 Hz áramrendszerrel, és a munkálatok a jelzők és a vasútüzemi célt szolgáló kábelek cseréjét is magukban foglalják. A projekt célegyenesbe fordulásáról tavaly júliusban adtunk hírt, a mostani ünnepélyes munkakezdés pedig azért hírértékű, mert a Trump-kabinet hivatalba lépésével komoly veszélybe került a villamosításhoz nyújtott állami támogatás. Szerencsére ezt a projektet (még) nem tudták lefújni, így 2021-ben a remények szerint tényleg a Stadler KISS motorvonatok helyi viszonyokra adaptált változatával utazhatunk majd a vonalon. (A járművekről is írtunk már korábban.) A villamosítás lehetővé teszi majd a vonatok számának és sebességének növelését, valamint az ülőhelykapacitás bővítését, így végső soron a szolgáltatás színvonalának emelését. A helyi viszonylatban környezettudatosnak számító Kalifornia államban ezzel létrejöhet az USA nyugati felének második villamosított vasútüzeme - Chicagotól nyugatra jelenleg csak a 2016-ban megnyílt denveri hálózaton van villamos vontatás.

Prototípusok kemény élete


Lipcse | NémetországAlig egy hét üzem után hétfőn leállításra került a Solaris Tramino XL-flotta, mert egy programhiba miatt a hajtásvezérlést letiltotta a védelem és a klímát is finomhangolni kellett. Keddtől viszont már újra forgalomba adták. Pénteken viszont egy balul sikerült tolatási manőverben összetörték az oktatójárműként is funkcionáló 1004 pályaszámú példányt, egyet pedig a Solaris éppen a szériának megfelelőre alakít.



Bővített szolgáltatás


München | Németország – Decembertől bővítik a Prága és München közötti  nemzetközi gyorsvonatok kínálatát – erről állapodott meg Bajorország és Csehország szakminisztere az első bajor-cseh vasúti csúcson. A német részről tárgyaló Joachim Hermann (CSU), bajor közlekedési miniszter úgy fogalmazott, hogy a tartomány és a DB AG szándéknyilatkozot fogadott el arról, hogy már idén decembertől kétóránként induljanak a Prága és München közötti vonatok, valamint a német szakaszon a határ közelében fekvő Furth im Wald és Schwandorf között felújítják a vasúti pályát. Ez utóbbihoz a bajor kormányzat szeretné a szövetségi kormányzati forrásokat is igénybe venni.

Új hálózati térkép


Bécs | Ausztria – Gőzerővel készül a Wiener Linien az U1-es metró déli hosszabbításának szeptember 2-i átadására. Már most, július végén elkészültek az új gyorsvasúti hálózati térképek, amelyen már szerepel a vonalhosszabbítás. Eközben a térségben élőkkel a Wiener Linien szeretné mihamarabb megismertetni az új közlekedési hálózatot, így számos formában szerveznek kampányokat e cél elérése érdekében.

Az új gyorsvasúti hálózati térkép
(grafika: Wiener Linien)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán