2017. 07. 21.

Hétvégi gyors – 2017. július 15-21.

LVB Tramino XL. Koncessziók újraosztva. Lefújták több vonal villamosítását Nagy-Britanniában, de az előre menekülés jegyében. Hírösszefoglaló a hőségriadó mellé a RegionalBahn szerkesztőségétől.


Forgalomba állt a Tramino XL


Lipcse | Németország — Lipcsében forgalomba állt a Solaris Tramino XL névre keresztelt típus első két példánya. A 2015-ben megrendelt 5 prototípus és a 9 szériajármű mellett további 27 járműre szóló opció került a szerződésbe. A vezetőség reményei szerint 2020-ig megérkezhet mindegyik, így kiválthatóak lesznek a Tatra T4DM kocsik. A 37,63 méter hosszú és 2,3 méter széles járművek érdekessége, hogy az 5 forgóvázból 4 hajtott és a középső pedig Jacobs-rendszerű, így az alacsonypadlós részarány 70% körüli lett. A 220 utas szállítására tervezett járművek minden ajtaja fölött található kijelző és a hatalmasra méretezett ablakok a városnézés élményét kölcsönzik az utasoknak. Év végére a várakozások szerint minden eddig megrendelt jármű megérkezik és a szerződés további 36 járműre szóló opciót is tartalmaz.

Az 1002-es pályaszámú jármű a névadó és forgalomba állítási ünnepségen. (fotók: LVB)

Az 1002-es pályaszámú jármű a főpolgármester kedvenc városi helyének nevét kapta, ami a Weiße Brücke. Az LVB a nyári szünet után a városlakóktól várja a 41 járműre felírandó kedvenc vagy legszebbnek tartott lipcsei hely nevét.


Kisebb koncessziók már bevált szolgáltatóknak


Köln/Augsburg | Németország — A Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) megelégedése jeleként újra a Regiobahnt bízta meg az S 28-as viszonylat üzemeltetésével. A 2019 decemberi menetrendváltástól a mostani szerződés értelmében a Mettmann és Wuppertal közötti szakasz is része lesz a viszonylatnak és ide érkeznek majd a FLIRT3 XL típusú járművek, amik 180 ülőhellyel és nagyvonalúan mért beszállóterekkel próbálnak az utazási élményhez hozzájárulni. A járműveket az itthonról már ismert módon a Stadler tartja majd karban a Regiobahn Mettmanban lévő telepén. A 2021 decemberi menetrendváltástól pedig az új, 15 éves időtartamú szerződés szerint a viszonylat Wuppertaltól egészen Kaarstig tart majd és már csak új járművek közlekedhetnek majd: a visszaépülő, villamosítandó Wuppertal–Mettmann közötti szakaszra amúgy sem lenne elég a Regiobahn jelenlegi Talent-flottája, de a hálózatuk villamosításával – a Regiobahn kezelésében van a Neuss–Kaarster See vonalrész is – amúgy is okafogyottá válna a jelenlegi dízelflotta üzemeltetése. Ráadásul a Talentek sem fiatalok, a kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitelű kocsikat 1999-ben (és további négyet 2003-ban) állították szolgálatba, a gyorsvasúti jellegű üzem pedig alaposan igénybe veszi a járműveket.

Az 1003-as számú motorkocsi egy másik társával érkezik Mettmann felől Düsseldorf-Bilk S-Bahn-megállóba 2015 nyarán
(fotó: Halász Péter)

Augsburg környékén a Bayerische Regiobahn (BRB) nyerte el az Augsburg II hálózatra (Schongau–Weilheim–Augsburg, Augsburg–Aichach–Ingolstadt és Ingolstadt–Eichstätt) kiírt átmeneti koncessziót, mert a Stuttgart 21 miatt a 2019-re tervezett nagy verseny is két évet eltolódik. Ezen felül a Geltendorf–Lindau szakasz villamosítása miatt egy kisebb korrekció is lesz majd a 2 évre szóló szerződés közepén. A koncesszió évi 3 millió vonatkilométer teljesítését írja elő, a Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) pedig a megszokott magas színvonalat várja el az utasok érdekében. A 2016-os minőségi listában +52,60 ponttal a 8. helyen tartózkodik a vasútvállalat, ami a szerződéses kötelező elvárások másfélszeres túlteljesítését jelenti.


Lefújt villamosítás Nagy-Britanniában


London | Egyesült Királyság — A Railway Gazette tegnapi híre szerint legalább három vasútvillamosítási projektet lefújnak Angliában és Walesben; ezek a Cardiff–Swansea, Oxenholme–Windermere szakaszok, valamint a Midland Main Line Kettering, Nottingham és Sheffield közötti ágai. Wales kormányzata nem túl boldog, mivel a Cardiff és Swansea közötti szakasz villamosítása már régi vágy, és kapcsolódna a Great Western hálózat Londonhoz közelebbi szakaszainak most folyó villamosításához is. A Department for Transport, azaz a brit közlekedési minisztérium és a pályavasút, a Network Rail képvislői szerint viszont a technológiai fejlődés révén az utasok magasabb szintű kiszolgálása megvalósítható a fővonalak távolabbi, kevésbé forgalmas szakaszainak és leágazásainak villamosítása nélkül is. Ilyen értelemben a villamosítás lefújása nem feltétlenül visszalépés, hanem a változó technológiai lehetőségek ésszerűbb kihasználása. Erre jó példa, hogy a Northern franchise területén az Oxenholme–Windermere szakaszt már 2018-tól kétéltű, dízel és villamos módban is teljes értékű, 769-es sorozatú motorvonatokkal fogják kiszolgálni, melyek a 319-es sorozat átépítésével jönnek létre. A későbbiekben a CAF eleve kétéltűnek gyártott szerelvényei jöhetnek majd a vonalra, illetve több érintett üzemeltető is foglalkozik az akkumulátoros és üzemanyagcellás járművek gondolatával. (A 2016-os InnoTrans szakkiállításon a Siemens képviselői is jelezték, hogy az angol piacon az alternatív hajtásrendszerek irányában szeretnének elmozdulni a Desiro UK járműcsalád továbbfejlesztése során.) Az alternatív hajtásrendszerek és kétéltű vonatok elérhetősége mellett a Windermerebe vezető szárnyvonal és a Midland Main Line kapcsán a villamosítás ellenérveként előkerült a felsővezetéknek a védett tájképre gyakorolt negatív hatása is.
A fentiek kapcsán azonnal asszociálhatunk a hányatott sorsú 29-es vonali villamosításra, ahol az év 9,5 hónapjában egyszerűen nem látszik a forgalmi igény a felsővezetékes üzemre, illetve a tájképi hatás érve is megáll a Balaton partján futó vonalnál. A britek nyilván nem értenek hozzá és minden párhuzam pusztán a véletlen műve, de a villamosításból profitáló mellett elkötelezett lobbistákat sem szeretnénk inzultálni a józan ész emlegetésével.


Nosztalgiabusz-felújítás modell-eladásból


Düsseldorf | Németország — A Rheinbahn meglehetősen furcsa akciót hirdetett: a Menzels Lokschuppen nevű modellgyártóval közösen értékesítik a Rheinbahnnál 1985 és 2001 között üzemelt Mercedes-Benz O305G típusú buszok modelljét. A cél az, hogy  a Rheinbahnnál megmaradt utolsó MB O305G-t, a 6358-as azonosítójú járművet ismét üzemképessé téve felújítsák: a H0 méretarányú modell minden egyes példányának eladása után a gyártó további 2 eurót ad a felújításra. A modell kétféle változatban, reklámmal és reklám nélkül is elérhető.

A háttérben az igazi, elől a modellek
(fotók: Rheinbahn)

Az eredeti jármű 1985-től szolgált a düsseldorfi Rheinbahnnál 2000-ig, akkor került át a Wessels Touren állományába a csuklós autóbusz. Itt 2011-ben selejtezték, a Rheinbahn 2012-ben vásárolta vissza egykori autóbuszát.


Királyi ICE


Berlin | Németország — Németországi hivatalos látogatása során Vilmos herceg és felesége Kate Berlinből Hamburgba utazásához nem a királyi repülőgépet vagy éppen autót, hanem egyenesen a Deutsche Bahn AG szolgáltatását választották. A hercegi pár a beszámolók szerint a Hanza-városba az ICE-vonat első kocsijában, első osztályon utazott – mégpedig menetrend szerinti járattal. A menetrend szerinti járatot a 1111-es motorvonat, azaz a 411 011-es motorkocsiból és betétkocsijaiból álló szerelvény teljesítette.

A hercegi pár a berlini főpályaudvaron indulás előtt...

...és Hamburg-Dammtor pályaudvaron érkezés után (fotók: Pablo Castagnola / DB AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán